Deel dit artikel
-

Sony start inhaalrace op de mp3-markt

Met de introductie van de NW-HD5 en de NW-E407 betreedt Sony definitief de markt voor de draagbare Mp3 spelers, maar is de achterstand op Apple nog wel in te halen? Het tweede deel van een tweeluik over de nieuwe strategie van Sony.

Leg de iPod Shuffle naast de NW E407 van Sony en je moet het toegeven: de Sony flash Mp3 speler mag dan ogen als een aansteker, qua gebruikersvriendelijkheid is de speler van Sony veruit te prefereren boven die van Apple. Afgezien van de naam dan, want Sony mag een nieuwe marketingstrategie hebben uitgestippeld, producten bij Sony worden nog steeds door idiote cijfercombinaties aangeduid. Maar of de harde schijf speler NW-HD5 ooit een iPod killer zal kunnen worden valt te betwijfelen, ook al bungelt hij vrolijk aan een koortje.

Sony moest het vorige week tijdens zijn jaarlijkse Media Experience in de Franse wijnstad Bordeaux zelf toegeven: op het gebied van Mp3 spelers heeft Sony niet veel in de melk te brokkelen. En dat is een beetje zuur voor de uitvinder van de Walkman.

Vijfentwintig jaar geleden kwam Sony er achter dat er een potentiële markt was voor draagbare cassettespelers. Terwijl de rest van de industrie lag te slapen, bedacht Sony zijn meest succesvolle marketingstrategie tot nu toe: de Walkman. Daarvan werden in 25 jaar maar liefst 1100 modellen ontwikkeld en 340 miljoen exemplaren verkocht.

Je zou verwachten dat Sony als eerste het succes van Mp3 spelers zou onderkennen, maar dat gebeurde niet. Verantwoordelijk daarvoor was een combinatie van factoren.

Begin jaren negentig had Sony een digitale opvolger van de cassette Walkman in petto: de MiniDisc (MD). Geen gedoe meer met vastlopende bandjes, maar een soort computerdiskette. De MD werd geen groot succes, de consument leek niet geïnteresseerd in de iets betere geluidskwaliteit. In Japan daarentegen vond de MD nog wel voldoende aftrek, reden genoeg voor Sony om koppig te blijven geloven dat ook de rest van de wereld viel over te halen. Tot voor kort werden de MD recorders dan ook steeds meer in de markt gezet als een alternatief voor Mp3, ook toen er al ruim een miljoen iPods over de toonbank waren gegaan.

Er was natuurlijk nog een reden voor de trage adoptie van Mp3 door Sony: het bedrijf is ook eigenaar van een platenmaatschappij, en daar was Mp3 jarenlang een scheldwoord. Voor zover er draagbare audiospelers werden gelanceerd door Sony, waren die grotendeels gebaseerd op het ATRAC compressieformaat dat ten grondslag ligt aan de Minidisc en ook meer mogelijkheden biedt voor kopieerbescherming. Vorig jaar werd al een eerste model op de markt gebracht die ook Mp3 ondersteunde.

Met de introductie van de nieuwe draagbare audiospelers is de knop bij Sony definitief om. Het ATRAC Plus formaat blijft weliswaar behouden, maar daarnaast kan ook Mp3 standaard als audioformaat worden geselecteerd. Nu kan de lange inhaalslag dan eindelijk beginnen. De vraag is of het gaat lukken.

Apple heeft in het tweede kwartaal van zijn boekjaar, dat op 26 maart werd afgesloten, netto 290 miljoen dollar verdiend, grotendeels dank zij de verkoop van de iPod. Van deze muziekspeler werden 5,311 miljoen stuks verkocht, ongeveer 5,5 maal zoveel als in de overeenkomstige periode van boekjaar 2004. Wil Sony even goede resultaten boeken, dan voldoen reguliere Mp3 spelers niet meer. Sony zal op zijn minst wat nieuws moeten presenteren.

Toegegeven: Er zit nog wel wat rek in de markt. Volgens marktonderzoeker iSuppli zal de markt voor Mp3 spelers met een harde schijf tegen 2009 verviervoudigen. Dat jaar worden volgens de analisten in totaal maar liefst 132 miljoen Mp3 spelers verkocht tegen ’slechts’ 36,8 miljoen nu.

Sommige analisten vermoeden dat Sony zijn ultieme Mp3 speler al op de markt heeft gebracht: de Portable Playstation (PSP) lijkt het eerste serieuze draagbare platform voor het afspelen van videofilms naast muziek. En dat is een terrein dat Apple tot nu toe bewust links heeft laten liggen.

Deel 1 van het tweeluik over de strategie van Sony verscheen afgelopen zaterdag.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jonathan Marks

Sony has really screwed up their chances in the audio player world by sticking too long to ATRAC – and also MP3. The future is AAC, MPEG-4 with far less artifacts than MP-3. May be the market for MP-3 players is growing, but the codec inside will change. i-Pod would never have gotten to the heights it has unless there had been i-tunes…it is a Trojan horse for Apple. Sony's software (and its website) are years behind the competition is this field. So Ja or So nie? I wouldn't buy shares.

Eric

Well, it might be, however!, sony is a brand that focusses on audio quality, wannahave freaks know that, conversely, apple (iPod) focusses on an eays user interface. This results in a market segment of audio freaks that use sony because of its significant better audio quality, and another segment of iPod freaks who fancy the design ánd user interface. I think sony just needs some time to position itself in the DAP (digital audio player) market. And since sony now offers native MP3 support they will stand a chance imo.Besides that, both brands have shortcomings: they both don't support ogg vorbis, flac, ape; these audio formats may be important in the future considering the increasing bandwith of internet connections.We'll see…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond