Deel dit artikel
-

Spitten in sociale media geen vervanging marktonderzoek

De onlinedienst Momentum van Multiscope, die social media data uit Twitter, Facebook en LinkedIn analyseert en  vertaalt naar live marketinginformatie, kan het traditionele panelonderzoek nog niet vervangen. Dat vertelde Bart Roozen van Multiscope gisteren op het congres Marketing Pioniers.

“Vervanging van het traditionele marktonderzoek was wel de intentie toen we het lanceerden”, vertelde Roozen gisteren aan Emerce. Hoewel Multiscope al wel klanten heeft voor het vorig jaar gelanceerde platform – een basisabonnement kost 95 euro per maand, een enterprise versie 1499 euro – ziet Multiscope de analyses nog niet als vervanging van het traditionele marktonderzoek.

Gerichte vraagstelling levert toch andersoortige informatie op, en kan beter de diepere beweegredenen van consumenten achterhalen. Voordeel van het spitten in sociale media is de snelheid waarmee het sentiment rond merken en aankoopintenties kan worden achterhaald. “We nemen de emoticons, maar ook de context mee om de inhoud van de berichten te kunnen analyseren.”

Momentum begint waar reputation monitoring ophoudt, beloofde Multiscope gisteren op haar eigen congres. ‘Het is onze doelstelling om verder te gaan. Meer analyses, betere visualisaties en overzichtelijkere dashboards.’

Op dit moment zoekt het systeem voornamelijk in Twitter-berichten omdat die makkelijk te benaderen zijn. Facebook en LinkedIn zijn gedeeltelijk gesloten platformen, maar uiteindelijk moet alle relevante platformen worden opgenomen.

Nederland telt volgens Roozen momenteel 1,3 miljoen actieve Twitter accounts; 85 procent daarvan zijn personen en 15 procent bedrijven. De verdeling man/vrouw is bijna gelijk, al zijn er iets meer mannen met een Twitteraccount, maar vrouwen twitteren meer. Demografisch is Twitter een goede afspiegeling van Nederland, zegt Roozen. “De meeste accounts komen uit de grote steden. We zijn nog bezig om de leeftijden in kaart te brengen, maar uit een Twitteraccount kun je ook al heel goed interesses en hobby’s halen.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Vraag is wat je nu echt met deze Twitter info kan. Op zich is Twitter an sich al een lopend marktonderzoek. Je ziet wat er op dit moment speelt bij de mensen. De kern van Twitter is dat het re-active is. Geven bepaalde reacties inzicht in de drijfveren van mensen? Wel van dit moment, maar in die van morgen? Ik weet het niet. Het enige wat ik echt weet via Twitter is dat als er gevoetbald wordt daar iedereen het ineens over heeft. Waarschijnlijk omdat het makkelijk reageren is, maar zegt dat iets over de personen zelf?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond