Deel dit artikel
-

‘Spreiding Black Friday-periode goed geslaagd’

Black Friday heeft dit jaar op internet elf dagen geduurd. Daardoor kregen webwinkels en vervoerders de verlangde extra ruimte om overbelasting te voorkomen. Bol.com en Amazon ontvingen, vanuit Tweakers althans, het meeste verkeer.

Cijfers van Pricewatch, de prijsvergelijker van Tweakers, laten zien dat de Black Week over het geheel dertig procent meer kliks naar webwinkels heeft opgeleverd. In het geval die DPG Media-titel gaat het vooral om verwijzingen naar elektronicawinkels.

“De Black Friday-periode is dit jaar weer verder opgerekt,” zegt Bart Zoetmulder, Commercieel directeur van DPG Technology. “We zien dat duidelijk terug in de cijfers van de Pricewatch. Duurde Black Friday in 2019 nog acht dagen, dit jaar besloeg de periode elf dagen.

Hoewel vorig jaar de belasting bij webwinkels en vervoerders al hoog was, slaagden ze er in om zonder grote ontwrichtingen de groei op te vangen. Wel meldde PostNL dat het niet alle pakketjes heeft kunnen meenemen voor bezorging, maar dat werd vorige maand al verwacht. Partijen die hun voorspellingen niet op orde hadden, waren al nadrukkelijk gewezen op dat risico.

Zoetmulder: “Naast de jaarlijks terugkerende piek in clickouts op Black Friday zelf, die vijf procent lager lag dan in 2019, zijn er dit jaar nog twee opvallende pieken te zien. Dit komt omdat e-tailers op andere dagen begonnen zijn met hun Black Friday-aanbiedingen. De eerste piek zagen we op de vrijdag precies een week vóór Black Friday, met de aftrap van Amazon.nl, Bol.com en Coolblue. De maandag erop zagen we opnieuw een piek, doordat op dat moment alle e-tailers vol in de aanval gingen.”

De populairste webshops in de Pricewatch zijn dit jaar Bol.com en Amazon.nl, dat eerder dit jaar zijn entree maakte op de Nederlandse markt. “Het verrast ons niet dat Amazon.nl dit jaar in de top drie staat. Waar het marktaandeel van Bol.com (14,2%) dat van Amazon (11,3%) gedurende het jaar nog bijna drie procent voorbleef, gingen de twee concurrenten tijdens Black Friday vrijwel gelijk op. Uiteindelijk kwam Amazon.nl zelfs 0,24% boven Bol.com uit.”

Op de derde plaats vinden we dit jaar Megekko terug, een shop die gedurende het hele jaar als vertrouwde naam goed scoort bij de Tweakers-doelgroep. De top 5 wordt compleet gemaakt met Coolblue en MediaMarkt. “Opvallend is daarnaast de prestatie van BCC, die een top tien plek heeft behaald en daarmee zijn marktaandeel ten opzichte van een gemiddelde week in 2020 bijna heeft verdubbeld, van 1,7% naar 3,1%.”

Foto: Forsaken Fotos (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Dashcam | 123carcam.nl - Dashcam | 123carcam.nl

Misschien wel goed verspreid maar bij veel webwinkels werden de pakketten niet opgehaald omdat de PostNL auto’s te vol zaten.
Dan ze zeggen we komen morgen zeker en dan komen ze gewoon weer niet de pakketten halen.
Dan moet je zelf maar zorgen dat je pakketten bij een PostNL punt komen waar ze wel langs gaan om de pakketten op te halen.
En dan moet je maar hopen dat er nog ruimte in dat busje of vrachtwagen is van PostNL .
Maar als het dan eenmaal opgehaald is wordt het wel weer snel verwerkt en bezorgt.

Maar het is een nadeel dat PostNL niet kleine vrachtwagens in zetten om de pakketten op te halen, in zo busje van PostNL past met dat soort dagen gewoon te weinig.

Dat gaan we met kerst weer mee maken.
En ik denk dat PostNL hier ook een leer uit moet trekken en gewoon kleine vrachtwagens moet huren of inzetten om de pakketten bij hun klanten moet ophalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond