Deel dit artikel
-

‘Steeds meer doe-het-zelf bij online financieel advies’

Er komen steeds meer online diensten die de consument advies geven over financiële producten. “In de toekomst kan het best zo zijn dat financiële adviseurs meer een bevestigende rol gaan spelen”, aldus Peter-Jan van de Venn, Managing Consultant bij Conquaestor.

Van de Venn, die uitsluit dat financieel adviseurs helemaal worden uitgevlakt, is desondanks positief over de nieuwe mogelijkheden op dit gebied. Tijdens Emerce eFinancials bespreekt hij de kansen die innovatieve online diensten bieden aan de consument die meer en meer zelf informatie vergaart over financiële diensten en producten.

De informatie- en transactieprocessen van banken zijn dan weliswaar grotendeels online, voor adviesprocessen ligt hier een grote uitdaging. Hij werpt de vraag op of dit adviesproces volledig geautomatiseerd kan of dat er toch nog menselijk contact plaats moet vinden.

“Minder consumenten zullen een adviseur nodig hebben. Het is prettig als je online alle informatie kunt verzamelen. Aan het eind heb je dan nog iemand nodig die bevestigt dat je een goede keuze hebt gemaakt. Dat kan een nieuwe rol zijn voor de adviseur.”

In de reisbranche is het al meer normaal om zelf advies in te winnen dankzij diensten als Tripadvisor, Zoover en meer. Voor de financiële wereld zijn er natuurlijk veel mitsen en maren, maar het is de bedoeling op positief vooruit te kijken”, aldus Van de Venn.

Een ander belangrijk punt dat Van de Venn aanstipt, is het provisieverbod dat in 2013 ingaat. “Dat legt druk op financieel adviseurs. De fee wordt transparant. De consument is steeds meer geneigd om het adviesdeel zo klein mogelijk te houden. Dan wordt het immers goedkoper.”

Bij het adviesproces gaat het om twee stappen, inzicht creëren en analyse. “Vervolgens moet er verteld worden wat iemand moet doen.”

De eerste stap is online al meer in opkomst. “Alle grootbanken zijn met personal finance bezig. Met de online kasboeken kan de consument budgetteren en zichzelf vergelijken met anderen. Dat inzicht in de eigen financiële informatie gaat normaal worden. Met dat in gedachten, is dit de eerste stap in het adviesproces, het inschatten van de eigen situatie.”

Het verder kijken in de toekomst wordt hierbij straks meer gemeengoed. In zijn presentatie noemt hij onder meer BillGuard, een dienst die gebruik maakt van datamining en social media om bepaalde transactie, waar online iets over gezegd wordt, te vinden, en indien nodig, bij klanten diezelfde soort transacties aan te merken als verdacht.

Productadvies is ook een belangrijk onderdeel in het geheel. “Als je naar Nederlandse banken kijkt, dan sturen ze vooral op adviesgesprekken bij bijvoorbeeld hypotheken. Online advies is er nog niet echt. Bij partijen als Independer, kun je wel hypotheken vergelijken, maar ook dat is nog geen direct advies. Wel een eerste stap in dit proces.”

Van de Venn ziet wel wat in de methode van EyeOpen. “Bijvoorbeeld bij het vinden van de beste spaarrekening, matchen ze de gebruiker met anderen. Aan de hand van een aantal vragen die worden ingevuld, wordt nagegaan hoe anderen in jouw situatie bijvoorbeeld vermogen opbouwen. De uitwerking is nog betwistbaar, maar het idee erachter is erg interessant. Het moet lukken om die profielen erg goed te maken, op een simpele manier en op basis daarvan goed advies te geven.”

Neckermann gebruikt de rating van Zoover voor de eigen producten. Ook dat ziet Van de Venn graag terug in de financiële wereld. “Ik ken geen bank die dit doet. Niet de echter productaanbieders in ieder geval.”

Hij kaart aan dat er wel een spanningsveld is als het aankomt op AFM-regelgeving. “Je moet met toezichthouders in dialoog gaan over dit soort technologie. De vraag is in hoeverre ze er voor open staan. Het moet online komen, daar ligt een uitdaging.”

Deel dit bericht

4 Reacties

jasper

Ik vind Eyeopen een sympathiek idee, maar in de huidige vorm niet nuttig. Bij het invullen kreeg ik te horen dat ik buiten het gemiddelde profiel viel. Volgens mij is dat juist het stuk wat een online adviseur moet doen. Het vergelijken op basis van de massa resulteert bij geldproducten trouwens erg vaak juist een erg slecht advies op: kijk maar naar aandelenlease, woekerhypotheken, woekerpensioenen, etc. De massa is niet slim met geld, dus vergelijk niet met de massa. Leer mensen zelf na te denken door de juiste tools aan te bieden.

Paul Vossen

Wij merken deze verschuiving ook en proberen daar op in te spelen. Alhoewel wij zeker van mening zijn dat persoonlijk contact uiteindelijk altijd nodig is, hebben wij met triggerme.nl een platform gecreëerd waar de consument het “bekijk- en vergelijkproces” online kan afhandelen. Maar dan wel op basis van persoonlijk online advies. Nadat de consument zijn behoefte heeft uitgezet via onze website kunnen aangesloten adviseurs een advies uitbrengen. Indien de consument geïnteresseerd is in een voorstel neemt hij zelfs contact op met adviseur om alles in een persoonlijk gesprek te bespreken en eventueel af te handelen. Op deze manier proberen wij het (online) gat tussen de consument en de adviseur te dichten.

Jeroen

Eye open belooft meer dan ze levert. ik heb vanuit vakmatige interesse meerdere malen een match ingevuld. Ik ben niet overtuigd van de kwaliteit van de uitkomsten uit de match…..

Commercieel en marketing technisch lijkt het allemaal zeer vernieuwend maar ik twijvel oprecht aan het concept, de uitkomsten en de 500 adviseurs………….

Peter-Jan van de Venn

Ben ermee eens dat de huidige versie van Eyeopen nog niet optimaal is, maar de gedachte achter Eyeopen staat mij wel enorm aan: op basis van je (sociaal) profiel bepalen wat goed voor je is. De grote uitdaging zit natuurlijk in het zo goed mogelijk matchen van het profiel, maar ook zeker in het aan de gebruiker duidelijk maken wat de consequentie is van de antwoorden die gegeven zijn bij het opbouwen van het profiel. Dat laatste geeft namelijk veel meer vertrouwen in de relevantie van het advies dat hieruit voorkomt (zie ook bij deze reacties). Google Advisor doet dat bijvoorbeeld wel, maar dan vooral met harde data (getallen). Ik zou daar juist ook weer de “zachte data” aan willen toevoegen die Eyeopen gebruikt. Kortom: nog wat werk te doen, maar we gaan wel meer richting doe-het-zelf advies.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond