Deel dit artikel
-

Steeds meer lokale online marketingkansen voor retail

Hyperlokale marketingdiensten staan op het punt om door te breken. Het kleine MKB zal deze diensten zelf moeten implementeren, omdat dit handwerk te duur is om uit te besteden aan een marketingspecialist. Diensten als Foursquare, Facebook Places en Google-diensten Boost en Place Pages bieden kansen aan de plaatselijke retail.

Recente cijfers laten zien dat een derde tot maar liefst de helft van de mobiele zoekopdrachten gerelateerd is aan iemands locatie. Veel partijen duiken dan ook in dit gat. Google bracht onlangs de nieuwe reclamedienst Boost op de markt speciaal voor kleine lokale ondernemers die over het algemeen niet erg bedreven zijn in nieuwe technologieën en online advertising.

De ‘hyperlokale advertentiedienst’ Boost is vooralsnog alleen in enkele Amerikaanse steden te gebruiken: San Francisco, Houston en Chicago. Het ligt voor de hand dat het in de loop van de komende maanden over de rest van het land en daarna buiten Amerika zal worden uitgerold.

Met Boost richt Google zich op lokale adverteerders. Om op Google Maps of in de algemene zoekresultaten te adverteren hoeven de MKB’ers slechts een vast maandelijks reclamebudget beschikbaar te stellen en een goede website of Place Page te hebben. Op basis van dat laatste stelt Google de trefwoorden voor de reclameteksten samen. Voor de omvang van het budget doet Google enkele suggesties op basis van de reclamebestedingen van andere bedrijven uit de buurt.

De nieuwe reclamedienst is bedoeld om het aanbod voor de MKB-markt meer onder de aandacht te brengen. Boost is daar een voorbeeld van, evenals de gratis concurrent voor de Gouden Gids: Googles Place Pages.

Maar er is meer voor het MKB. De internationale kortingssite voor de fysieke retail Groupon begint een proef waarbij winkeliers de regie over hun kortingsacties krijgen. Groupon wordt op zijn beurt minder afhankelijk van rondreizende verkopers om zijn bereik verder te vergroten. In thuisstad Chicago verschenen de afgelopen dagen de eerste zogeheten Groupon Stores. Winkeliers kunnen deze pagina’s zelf aanmaken en zelf bepalen welke kortingen ze wanneer aanbieden aan sitebezoekers en leden van Groupons mailinglijsten.

Groupon Stores wordt door het bedrijf zelf omschreven als ‘de toekomst’. Groupon heeft in totaal 2.500 man in dienst van wie er 1.600 bij de verkoopafdeling werken. Veel van hen trekken van stad naar stad en van winkel naar winkel om met winkeliers te bespreken welke aanbiedingen ze via de site kunnen doen. Een relatief forse kostenpost.

Met Stores verlegt Groupon de actie van zijn verkoopteam naar de winkelier. Google AdWords werkt in feite volgens hetzelfde model.

De nieuwe dienst brengt ook met zich mee dat consumenten de kortingsacties van specifieke winkels op eigen initiatief kunnen gaan volgen. Ze hoeven niet meer te wachten tot Groupon die winkels in hun bedrijfsmailings meeneemt.

Voor winkeliers is dit een manier om nieuwe klanten naar hun winkel te lokken. Zij worden momenteel overstelpt met eenvoudige mogelijkheden om zich online te profileren. Naast Groupon Stores kunnen ze nu ook al kiezen uit diensten als Google Maps (Place Pages), Yelp en Foursquare.

Bij al deze diensten dienen ze zich af te vragen welke groep gebruikers waarom recht heeft op welke korting. Daarna is het raadzaam het best renderende platform en/of die met het grootste bereik in te zetten om actie te voeren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond