Supermarkt Odido niet blij met nieuwe naam T-Mobile

Meer dan zes miljoen Nederlanders veranderden dinsdag automatisch van telefoonnetwerk: T-Mobile en Tele-2 werden Odido. Ondernemer Jamal Ali kan er niet om lachen: als hij nu op Google zoekt op Odido, al sinds jaar en dag de naam van zijn in Enschede gevestigde Poolse super, vindt hij alleen maar advertenties voor het telecombedrijf, meldt het AD.
Het stoort hem dat het bedrijf geen enkel contact met hem heeft opgenomen, nog voor de groots aangekondigde naamswijziging naar Odido. Zijn bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Ali overweegt juridische stappen. Ook weet hij niet of hijzelf bereid is de naam van de winkel te wijzigen, mocht het telecombedrijf hem dat vragen tegen betaling.
CEO Søren Abildgaard verklaarde eerder waarom de naamswijziging nodig was: Het bedrijf T-Mobile in Nederland heeft qua eigendomsstructuur helemaal niets meer te maken met dat merk en diens moederbedrijf Deutsche Telekom. Ook moet hij elk jaar dat hij het merk T-Mobile gebruikt een licentievergoeding betalen aan Deutsche Telekom: 0,025 procent van de merkomzet. Dat komt neer op een paar ton per jaar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
Paul Lamote
Jamal Ali ruikt geld
Ton van der Velden
tja, typisch weer een geval van: “ons belang in die naam is groter dus opzouten!” Terecht dat deze ondernemer de publiciteit zoekt. Jarenlange reputatie en naamsbekendheid (hoe regionaal dan ook) dreigen hier weer weggevaagd te worden. ik steun deze ondernemer.
Schouten P.
Weer eens temeer een bewijs dat grootheidswaanzin ertoe leidt dat er nergens naar gekeken wordt.
Een reeds bestaande naam gebruiken (die heel makkelijk en heel snel gevonden had kunnen worden) is sowieso al not done maar dan ook nog eens zonder in overleg te gaan met degene die die naam al vastgelegd had is ronduit asociaal en bovendien strafbaar.
Met de ophef die ontstaat zal er er straks wel een hotemetoot met een afkoopsommetje op de proppen komen maar als ik de supermarkteigenaar was zou ik lekker m’n poot stijf houden en de ‘dief’ van zijn naam lekker een andere naam laten uitvinden
Ton
Odido is een Grieks woord, dat kan je niet claimen. Dan had de Poolse zaak dat ooit moeten doen. Er zijn heel veel voorbeelden van één naam en verschillende bedrijven die niets met elkaar van doen hebben. Het woord Radler is een woord, dat zal Amstel derhalve ook niet geclaimd hebben. En odido heeft wel SIM kaartjes, maar dat is voor Polen. Ook heeft NL ondernemer de website nooit geclaimd. Dat is pech achteraf. Ik denk in het ergste geval de directie dit als een “collateral damage” ziet en bedragje stort.
Gert
Ton, Grieks woord kun je niet claimen? Onzin. Zelfs de letter X is te claimen. En ook Nederlandse woorden zijn te claimen, ook als geregistreerd merknaam.
Gregor
odido is vertald vantot. dus is Pools.
gebeurt gewoon niets met bedrijf
Peter Muijshondt
Als de eigenaar van de supermarkt eren klacht tegen t-mobile/odido in dan hoop ik dat alles opgelost.
Zoniet dan raakt hoop ik de provider odido klanten kwijt
Fred
Dit mag gewoon, zolang je bedrijfsactiviteiten maar niet dezelfde zijn. Dove en Ajax zijn voorbeelden hiervan. De ene Dove maakt chocolade, de ander cosmeticaproducten. De ene Ajax is een voetbalclub, de ander maakt schoonmaakproducten. En nu: de ene Odido is een supermarkt, de ander een telecombedrijf.
gerhard
Het meest navrante is dat Odido schermt met hun human centric opstelling, en dan dit volledig over die man heen walsen. ;(