Nieuws -
T-Mobile tempert verwachtingen rondom mobiele tv

T-Mobile Nederland denkt dat het nog jaren duurt voordat televisie door kan dringen op de mobiele telefoon. De juiste technologie is nog lang niet voorhanden en bij 06-televisie geldt dat hoe kleiner het beeldscherm is, hoe korter men kijkt. Alcatel begint de eerste Nederlandse technische proeven met mobiele tv in de tweede helft van 2007.
”Er ís een markt voor internet en televisie via draadloze netwerken, maar de technologie is er niet goed genoeg voor.” T-Mobile-directeur Alexander Hamel sneert naar Vodafone met: ”We moeten niet beginnen met massamarketing van televisie op de mobiele telefoon. Dat leidt enkel tot teleurstelling bij de klanten. We moeten voorkomen dat er verwachtingspatronen ontstaan zoals ooit rondom WAP.”
De directeur Strategie & Kwaliteit van T-Mobile was de enige spreker uit de mobiele sector tijdens het Nationaal Overleg Telecommunicatie, dat gisteren in Rotterdam werd gehouden.
Uit gegevens van T-Mobile Nederland blijkt dat mobiele bellers verre van logisch gedrag vertonen. Een aanzienlijk deel van de mobiele bellers, 35 procent van het totaal, gebruikt zijn mobieltje binnenshuis.
Uit cijfers van TNS-Nipo bleek gisteren dat 17 procent van de Nederlandse huishoudens geen vaste telefoonaansluiting meer heeft. Hamel verklaart: ”Mensen bellen thuis toch mobiel, ook als ze een vaste aansluiting hebben, vanwege het gemak.” De kosten daarvoor spelen een onderschikte rol
Over initiatieven als T-Zones, Live! en i-mode zei de directeur: ”Ook wíj hebben deze vorm van mobiel internet gepropageerd. Maar het is helemaal geen mobiel internet, slechts eigen omgevingen. Klanten krijgen niet wat ze verwachten en kopen het niet nog een keer. Op ons open internet product hebben we nu 37.000 klanten. Zo´n getal hebben we nog niet bij andere internetproducten gezien.”
Dat mobiele televisie er ooit komt, staat vast. Onduidelijk is nog, of de beelden via UMTS uitgezonden zullen worden aangezien de digitale ether (DVB-H) zich technisch aanzienlijk beter leent voor broadcasten.
Alexander Hamel zwakt de verwachtingen op voorhand af: ”Er is een trade-off tussen de handelbaarheid van tv-telefoons en de kijktijd.” Hoe groter het scherm, hoe langer men kijkt maar hoe ondraagbaarder het toestel is. ”Dit dilemma zal de komende tijd niet verdwijnen.” Uit onderzoek bleek dat 06-televisie geen vervanger is van de normale televisie. ”Het zorgt voor extra kijkmomenten. Bovendien blijkt dat mensen vaker binnenshuis dan buitenshuis 06-tv kijken.”
Sprekers van Ericsson en Alcatel Nederland spraken beiden de verwachting uit, dat er vanaf het jaar 2008 grote volumes mobiele televisies annex telefoons op de markt komen. Alcatel geeft aan in de tweede helft van 2007 de eerste lokale proeven te gaan doen. Grootschalige commerciële acceptatie volgt in de regel pas jaren later.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
MO Biel
Klopt. De gemiddelde kijktijd op een UMTS toestel is 1 minuut. DVB-H toestellen hebben iets grotere schermen en er wordt 2 a 3 minuten gekeken. UMTS leent zich uitstekend voor ondemand content (dat past ook goed bij het ad-hoc korte kijkgedrag) DVB is interessanter voor televisie kijken. Blij te horen dat T-Mobile er zo nuchter mee om gaat. De cijfers die Vodafone durft te publiceren zijn m.i. altijd schromelijk overdreven, zowel in volume als in kijktijd.
Oof
Het scherm van de PSP is absoluut de minimale grote van een scherm serieus tv te kunnen kijken. Zolang die schermen van de mobs niet groter worden (uitrolbaar/klapbaar) zal het ook nooit gaan gebeuren.
Gerben
Inderdaad helemaal eens, ook voor wat betreft het statement over de portals. Consumenten zullen naar mijn idee alleen via "open internet" aangeboden content en diensten uiteindelijk adopteren, en dan nog alleen als die passen bij de context van mobiliteit. Telefoons worden slimmer en kunnen steeds beter met internet content omgaan – aanbieders hoeven straks alleen maar het formaat van de sites te optimaliseren voor kleinere schermen en smallere verbindingen. En natuurlijk moeten we nog ontdekken op welk type content we nou echt zitten te wachten op een mobieltje. Zie bijv. http://pda.startpagina.nl voor het groeiende aanbod "open mobiel internet sites". De WK sites zijn een goed voorbeeld.
Willem
Het lijkt mij dat voor de acceptatie van mobiel tv eerst een goed business model moet worden uitgewerkt. Het voorbeeld bij uitstek is Zuid-Korea, waar ik de afgelopen twee weken zelf de impact van mobiele tv op het dagelijkse leven heb waargenomen. In de metro, tijdens de lunchpauze, of in de wachtrij kijken mensen mobiele tv (zie bijvoorbeeld korea.web-log.nl). De reden van de massale adoptie is het uitstekende business model van T-DMB wat tov S-DMB gratis mobiele tv aanbiedt. Er zijn nog wat technische problemen weg te werken, en de aanschafprijs van de handsets is hoog, maar de propositie van gratis tv op je mobiel is desatniettemin een winnende formule.