Deel dit artikel
-

Takeaway tweemaal overtekend, maar volop twijfels

De beursgang van maaltijdbezorger Takeaway.com, die komende vrijdag naar de beurs gaat, is al tweemaal overtekend, zo melden betrokkenen aan de Financiële Telegraaf.

Het orderboek is gemiddeld halverwege de prijsvork van €20,50 tot €26,50 gevuld. Op basis van deze cijfers zou het moederbedrijf van Thuisbezorgd 900 miljoen dollar waard zijn.

Slechts tien procent van de aandelen is voor particuliere beleggers.

Oprichter Jitse Groen zijn management waren vorige week in New York, en geven vanaf vandaag presentaties in Londen en Amsterdam.

Niet iedereen is even enthousiast. Analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen vindt Takeaway een ‘riskante belegging’. Kern van het verhaal is volgens Versteeg de strijd in Duitsland. Concurrent Delivery Hero is een sterke partij met twee merken die gecombineerd groter zijn dan Takeaway.com. ‘Lukt het niet in Duitsland, dan is de kans groot dat het wordt overgenomen.’

Versteeg noemt de waardering van 900 miljoen ‘hoog’, gelet op de verliezen, die door marketinginspanningen in Duitsland wel een flink hoger zouden kunnen uitvallen. Ten opzichte van beursgenoteerde concurrenten Just East en Grubhub valt de waardering volgens Versteeg echter nog wel mee.

Ook de beleggersvereniging VEB houdt een paar slagen om de arm. Takeway.com heeft een op het oog aantrekkelijk verdienmodel. Het bedrijf biedt een digitaal platform waar ‘hongerige magen en restaurantuitbaters elkaar kunnen vinden’.

Bij iedere bestelling rinkelt de kassa bij Takeaway.com – het bedrijf roomt in de vorm van commissies tussen 10 en 12 procent van de inkomsten van het restaurant af.

Maar Takeaway.com wil een aanzienlijk deel van de emissie-opbrengst aanwenden om te investeren in marketing in Duitsland.

Het succes van Takeaway valt of staat met het succes in Duitsland. In een worst case scenario verbrandt het bedrijf volgens de VEB de komende jaren tientallen miljoenen euro´s aan marketing in Duitsland zonder dat er een winnaar uit de strijd komt. In dat scenario zou Takeaway.com weliswaar kunnen groeien in Duitsland, maar door de enorme marketingkosten om nieuwe klanten binnen te hengelen zal deze groei nauwelijks (economische) waarde hebben.

Het prospectus van Takeaway.com wijst ook expliciet op dit risico. Daarnaast wordt ook de angst uitgesproken voor de zeer kapitaalkrachtige Amerikaanse technologiegiganten als Google, Amazon en Uber, die hun dienstverlening zouden kunnen uitbreiden naar maaltijdbezorging.

Binnenkort gaat bijvoorbeeld ook UberEats van start in Amsterdam.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond