Deel dit artikel
-

Talpa toont Smart Data Platform

“Echt nieuw is het Smart Data Platform”, zegt Talpa’s CTO Hylke Sprangers. Met de overname van Emesa voegde hij daar gisteren twee belangrijke, nieuwe pijlers aan toe.

“Technologie en data zijn de drijvende kracht achter onze innovatieve diensten van 2018. We gaan inzetten op het opbouwen van eigen technologie IP.”, intellectueel eigendom “In een modern mediabedrijf is technologie een belangrijk integraal onderdeel van de organisatie, naast content en commercie.”

Sprangers was gisteren een van de sprekers tijdens een presentatie van Talpa Network. De meeste aandacht ging die middag uit naar nieuwe programmering, John de Mols ideeën over SBS’ samenwerking met derde producenten en media for equity-deals. Het verhaal van zijn CTO echter scheen een licht op de fundamenten waarop het bedrijf wordt gebouwd.

Al vier jaar bouwt Talpa aan zijn zogeheten Connect Platform. Daaronder vallen bijvoorbeeld: content management, het OTT platform, web en app analytics en AR/VR. Een nieuw onderdeel is het Smart Data Platform. Dat bestaat uit vijf pijlers: demografie, gedrag en interesses van mediaconsumenten. Met de overname van Emesa voegt Sprangers daar nog twee fundamenten aan toe: persoonlijkheid en intenties. Wat voor persoon is iemand en voor welk typen online aankopen is hij in de race?

Emesa brengt vijf miljoen geïdentificeerde consumenten met zich mee, wat natuurlijk van veel waarde is. Maar als die gebruikers nergens zijn ingelogd, kan Talpa die gebruikers niet tracken en dus geen breder profiel opbouwen. Het ligt voor de hand dat de aanstaande overnames, want daar hintte De Mol wel op, ook in het e-commerce- of het datadomein zullen liggen.

Sprangers verklaart: “Voor het targeten van consumenten heb je echt heel diep inzicht nodig op het gebied van data.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Aldo Wink - Stan & Stacy

Een indrukwekkende opsomming van features, maar niet echt innovatief. Deze technology bestaat al jaren. Maar los daarvan, waarom staat de consument niet centraal hierin? Wat gaan consumenten hiervan merken en welke voordelen kan Talpa consumenten hiermee bieden?

Marcel van Galen - Qiy Foundation

Met de uitgesproken ambitie heeft Talpa Network een enorme kans door haar ‘one stop shop’ voor media-inkopers, haar ‘Connect Platform’ en haar ‘Smart Data Platform’ door te implementeren op basis van het Qiy Afsprakenstelsel.
Zij creëert hiermee voor iedere consument een veilige positie in haar netwerk in lijn met wet- en regelgeving. In feite ontstaat een internationaal schaalbaar ‘Talpa Trust Network’ waar consumenten meer controle krijgen over hun data en over de invulling van hun wensen waardoor toeleveranciers en alle andere betrokkenen daar voordeel bij hebben.
Talpa Network combineert maatschappelijke relevantie met een relevante commerciële services.
Een beweging die de menselijke maat en haar waarden en normen respecteert en dus als vanzelf resulteert in een duurzame oplossing met daaraan gekoppelde verdienmodellen.

Denis Doeland - DDMCA

Veel bestuurders, maar ook marketeers kijken verlekkerd naar de dashboards waarin precies af te lezen is welke input tot welke output leidt. Hierdoor kunnen ze evidence-based opereren en benutten ze marketinginspanningen optimaal. Het goede nieuws is dat deze platformen of dit gereedschap voor elke organisatie kunnen werken. Het minder goede nieuws: als een organisatie beschikt over een digitale mindset die niet aansluit bij de 5 belangrijkste doelen die voor elke bestuurder/onderneming primair onderdeel maken van de bedrijfsvoering, dan wordt het tijd om aan de slag te gaan met het Business Acceleration Framework. Feitelijk heeft een organisatie een raamwerk nodig om de resultaten te laten stijgen naar grote hoogte. Helaas mis ik dat in de presentatie van Talpa’s platform. Check: https://denisdoeland.com/2017/08/16/achtergrond-raamwerk-dat-organisaties-laat-vliegen/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond