Deel dit artikel
-

Terugblik 2012: Cookies

Op de valreep kwam het toch nog een beetje goed: het ministerie van Economische Zaken besloot, na overleg met toezichthouder OPTA, de cookiewet anders uit te leggen, zodat voor het plaatsen en lezen van first party cookies geen toestemming meer nodig is van de gebruiker.

Het ministerie van EZ en OPTA gaan de komende tijd de voorwaarden waaraan moet worden voldaan verder uitwerken. Ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland benadrukken dat de uitwerking daarvan uiterste zorgvuldigheid vereist, met aandacht voor de consequenties voor gebruikers en website-eigenaren.

De bijstelling kwam overigens als geroepen. Geen onderwerp heeft het afgelopen jaar tot zoveel discussie geleid als de invoering van de cookiewet. De nieuwe cookieregels zijn in Nederlands van kracht sinds begin juni. Bedrijven en overheidsinstelling doen hun uiterste best om aan de regels te voldoen, maar in de praktijk blijkt dit echter nog heel ingewikkeld te zijn. Zowel de interpretatie als de uitvoering leidde tot vragen en problemen.

Voor e-commercepartijen behoren tot de bedrijven die gruwelen van de nieuwe regel. Ze vrezen dat ze ‘blind’ worden gemaakt zodra de OPTA de cookiewet per 1 januari formeel gaat handhaven. Grote webshops, bijvoorbeeld, geven duizenden tot tienduizenden euro’s uit bij AdWords om verkeer in te kopen, maar hebben na een correcte implementatie amper nog zicht op het effect en rendement van hun media-investeringen.

Toch zijn er ook voorstanders van strengere wetgeving. Martin van der Meij van De Telegraaf liet er onlangs tijdens Emerce Performance geen gras over groeien. “Iedereen heeft zich jaren misdragen als een klein kind in een speelgoedwinkel. Tot nu toe is er nul controle geweest over de privacy van de consument.”

Lichtpuntje: innovatie. Allerlei startups lanceerden dit najaar nieuwe technieken om zonder het gebruik van cookies alsnog data voor analyses binnen te halen.

Cookies: feit en fictie (augustus)

De ene cookie is de andere niet. Daarom is het niet logisch om alle cookies over één kam te scheren, zoals in de cookiewet gebeurt. Voor (online) marketeers is het belangrijk wél te begrijpen hoe cookies werken, aangezien zij afwegingen moeten maken en verantwoorden. Wat is feit en wat is fictie?

Marketingbranche: Cookiewet is bittere pil (augustus)

De cookiewetgeving heeft een negatief effect op de marketingbranche. Dat vertelde Johan van Mil, medeoprichter van Adatus en vice-voorzitter DDMA, gisteren tijdens het Grote Cookiedebat in Amsterdam. “We gaan dit echt merken.”

OPTA wil uitleg van overheidsites over cookies (september)

OPTA heeft 121 overheidsinstanties per brief geïnformeerd over de nieuwe cookiebepaling. Volgens de toezichthouder heeft men in eerste instantie op deze specifieke groep gericht, omdat zij een voorbeeldfunctie vervullen.

Nieuwe aanpak voor volgen zonder cookies (september)

Fullservice technologie- en adviesbureau Adversitement lanceert een oplossing waarmee bedrijven zonder het gebruik van cookies alsnog data voor analyses binnen kunnen halen. Ook platform O2mc meent campagnes te kunnen volgen zonder cookies.

Thuiswinkelorg deelt kritiek Kroes op Nederlandse cookiesaanpak (oktober)

Toezichthouder OPTA moet een pas op de plaats maken met het toezicht op de cookieregels. Dat stelt Thuiswinkel.org na uitspraken van Eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda).

Cookiewet aangepast: analytics toegestaan (december)

Het ministerie van Economische Zaken gaat, na overleg met toezichthouder OPTA, de cookiewet anders uitleggen, zodat voor het plaatsen en lezen van first party cookies geen toestemming meer nodig is van de gebruiker.

‘Cookiewet vraagt om nieuwe standaard’ (december)

De invoering van de cookiewet zorgt ervoor dat uitgevers en adverteerders opt-in en opt-out verkeer van elkaar moeten kunnen scheiden. Een standaard is nodig, zegt Marco Kloots van ClickDistrict, maar ontbreekt nog.

‘De cookiewet is duidelijk: opt-in. Maar…’  (december)

Grote delen van de Nederlandse internetsector negeren de cookiewet die in mei van kracht werd. Er wordt weinig expliciet om toestemming gevraagd om niet-noodzakelijke cookies te mogen plaatsen. Iedereen weet dat het anders moet, maar de ‘maar’ daarbij klinkt harder.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

123Privacy Cookiewet oplossing

Een leuke terugblik, zeker voor ons als organisatie erg interessant waar het naartoe gaat met de cookiewet. Europese samenwerking daarin kan eigenlijk niet ontbreken. We blijven geduldig afwachten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond