Terugblik 2012: de media

Geen bedrijfstak heeft het afgelopen jaar zo moeilijk gehad als de gedrukte media. Er sneuvelden weer flink wat titels en weer andere gaan volgend jaar slechts digitaal verder. Maar ook de elektronische media staan onder druk. De structurele malaise op de advertentiemarkt is ook voelbaar bij de (commerciële) televisie. Digitale alternatieven lijken de verliezen vooralsnog niet te compenseren.
De Duitse Financial Times werd opgeheven, vier lokale edities van El Pais (waaronder die in Valencia en Andalusië) verdwijnen, het Amerikaanse weekblad Newsweek verschijnt vanaf volgend jaar alleen nog in digitale vorm op internet en via tablets. En in Engeland overweegt de uitgever van The Guardian en The Observer volgens geruchten zijn papieren uitgaven te staken.
In ons land werd persbureau GPD formeel opgeheven, net als RAI Langfords (uitgever van onder meer Grafisch Weekblad), werd HP/DeTijd een maandblad en stopte dagblad De Pers nadat vijf jaar lang de commerciële exploitatie van de gratis krant structureel achterbleef bij de verwachtingen. Distributiebedrijf Van Gelderen stopte intussen de verspreiding van buitenlandse kranten in het noorden van het land omdat de verkoop sterk is gedaald door de digitalisering.
De toekomst van Wegener blijft onzeker sinds moederbedrijf Mecom de uitgeverij afgelopen zomer te koop zette, samen met alle andere krantenactiviteiten in diverse landen. Kandidaat TMG lijkt alweer afgehaakt, maar lijkt nog in de race voor de digitale activiteiten.
Ook de toekomst voor tijdschriften en dagbladen op tablets is allerminst gegarandeerd. Half december werd alweer de stekker uit de enige echte iPad-krant The Daily getrokken. DePers greep naar crowdfunding voor een nog onzekere toekomst via een app.
De Nederlandse publieke omroep werd wederom geconfronteerd met miljoenenbezuinigingen, terwijl Eredivisie Live in buitenlandse handen viel. De invasie van Rupert Murdochs Fox op de Nederlandse markt heeft mogelijk consequenties die nog maar moeilijk kunnen worden overzien.
Het is niet alleen maar kommer en kwel. Er zijn zowaar digitale lichtpuntjes. Fabrikanten van tv-toestellen meldden voor het eerst serieuze omzetten via apps, online videodiensten als Hulu en Netflix maakten een enorm groei door en het tweede scherm (tablet) beleefde dit jaar zijn definitieve doorbraak.
Kabelaars deden dit jaar weer goede zaken met all-in-one pakketten. De betaalzender HBO werd landelijk uitgerold en UPC kwam met de Apple TV-killer Horizon, ondanks nogal wat kinderziekten.
Boekhoorn trekt stekker uit dagblad De Pers (maart)
Marcel Boekhoorn stopt met de uitgeefactiviteiten van zijn dagblad De Pers. Op 30 maart verschijnt de laatste krant. Wegener koopt het exploitatiecontract af voor 45 miljoen euro.
Wordt Eredivisie Fox Sport? (augustus)
Eredivisie Live wordt wellicht een algemene sportzender nu 51 procent van de aandelen van het bedrijf in handen komen van omstreden mediamagnaat Rupert Murdoch. De Telegraaf onthulde dat Fox voor twaalf jaar de uitzendrechten van de Eredivisie in de wacht heeft gesleept.
Hands-on Lab: UPC Horizon (september)
Is de nieuwe digitale wonderdoos van kabelaar UPC een vroege voorloper van de toekomstige set-top box van Apple? Veelzijdig is het apparaat in elk geval.
Philips: ‘Smart TV is serieuze business’ (september)
Het gebruik van apps op televisie neemt toe. Tachtig procent van alle geleverde toestellen zal straks over een internetverbinding beschikken. Emerce sprak op de IFA in Berlijn met Albert Momberg, hoofd Smart TV van Philips.
Newsweek, Guardian en Observer willen papieren edities opheffen (oktober)
Het Amerikaanse weekblad Newsweek verschijnt vanaf volgend jaar alleen nog in digitale vorm op internet en via tablets. Dat heeft de uitgever bekendgemaakt. En in Engeland overweegt de uitgever van The Guardian en The Observer zijn papieren uitgaven te staken.
Nieuwe Pers grijpt naar crowdfunding (oktober)
De Nieuwe Pers, de digitale opvolger van DePers, krijgt twee jaar om een succes te worden. Medeoprichter Jan-Jaap Heij verwacht in het eerste jaar tussen de duizend en vierduizend betalende abonnees. Geld moet komen van onder meer crowdfunding.
Netflix in Scandinavië, Benelux niet ver meer weg (oktober)
De Amerikaanse videodienst Netflix is begonnen in Zweden. Voor 79 kronen krijgen de Zweedse gebruikers een aanbod van eigen en buitenlandse tv-programma’s. Later deze week volgen Noorwegen, Denemarken en Finland.
Reclame-inkomsten Wegener: min 21 procent (oktober)
Dalende verkopen, minder reclame-inkomsten en een onzekere toekomst. Krantenbedrijf Wegener boekt een zwak derde kwartaal.
Telegraaf neemt meerderheidsbelang in Zoom.in (november)
Telegraaf Media Groep koopt zeventig procent van de aandelen in een van Europa’s grotere online videonetwerken, Zoom.in uit Amsterdam.
Nooit meer The Daily? (december)
News Corp trekt half december de stekker uit de eerste en enige echte iPad-krant The Daily. De mediamoloch van Rupert Murdoch moest gisteren zelf toegeven dat het experiment niet is gelukt. Een iPad-krant lijkt vooralsnog geen haalbare kaart.
‘TMG alleen nog in de race voor digitale activiteiten Wegener’ (december)
Telegraaf Media Groep (TMG) zou uitgeverij Wegener niet meer willen overnemen, maar nog steeds geïnteresseerd zijn in de digitale activiteiten als Autotrack en Jobtrack en de deelneming in huizensite Funda. Dat meldt het FD.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
hanco naninck
Misschien hadden de Maya’s toch gelijk maar gaat de wereld iets later onder. Ik gok op het moment van de volgende catastrofe: het faillisement van TMG, Wegener of het Engelse Mecom. Dan kunnen we onze vis definitief niet meer in oude kranten verpakken.