Deel dit artikel
-

Tiny Riot! met Zoomin in uniek YouTube-concept

Het digitale label van FremantleMedia Nederland, Tiny Riot!, lanceert samen met mediabedrijf Zoomin.TV het muziekformat Continuum. Alleen als het publiek erop aanslaat, kunnen de bedrijven eraan verdienen.

“En als het niet aanslaat, dan hebben we zoveel geleerd dat dat ons alsnog een voorsprong op concurrenten geeft”, licht directeur Arthur Clement van Tiny Riot! aan Emerce toe.

Continuum is de naam van een project waarbij vier jongens uit drie continenten, die elkaar nooit hebben ontmoet, samen een band vormen. Als hun YouTube-kanaal vierhonderdduizend abonnees heeft, gaan ze elkaar voor het eerst ontmoeten.

Het idee ontstond ongeveer een half jaar geleden binnen Tiny Riot!. Het team ging YouTubers, die op hun eigen kanaal zingen, casten en uitnodigen. Dat leidde tot een viertal, uit Amerika, Italië, Nederland en Australië. Bij elkaar opgeteld hebben zij op hun kanalen een kleine anderhalf miljoen volgers.

Binnen Fremantle is dit project een vreemde eend in de bijt. Los van het feit dat verschillende landen samen, met Zoomin.TV, de voorfinanciering doen “gaan we ook dwars door de organisatie heen. We zetten in een keer een internationaal concept neer. Niet, zoals gebruikelijk, een concept in een land uitproberen en dan in volgende seizoenen uitrollen naar andere landen.”

Aanstaande donderdag gaat Continuum live en wordt het concept gepresenteerd.

“Het concept wordt helemaal door de fans gedreven. Wanneer de grens van honderdduizend abonnees wordt bereikt”, legt Clement uit “vragen we fans hun suggesties voor de naam van de band. Bij 250.000 mogen ze het vijfde bandlid kiezen. Bij vierhonderdduizend gaan de jongens elkaar voor het eerst ontmoeten en hun eigen single uitvoeren.” Tot dat moment doen ze enkel covers, waaronder een aantal van Phil Collins.

Er gaan twee video’s per week live. Een met een cover, een met een video voor de fancommunity om de jongens te leren kennen. Onder hen de Rotterdammer Sami.

Tiny Riot! doet niet enkel de productie, maar is ook verantwoordelijk voor distributie, promotie en commercie. En daar komt de samenwerking met Zoomin.TV om de hoek kijken. Directeur Jan Riemens sloeg volgens Clement direct aan op het idee.

“FremantleMedia heeft met Divimove een eigen MCN en Zoomin.TV is internationaal enorm groot als MCN. Ze hebben internationaal veel contacten met publishers én hebben 3.200 eigen freelancers die video maken.” Het is een kleine moeite om de deelnemende zangers op een reality tv-achtige manier te volgen en interviews te doen.”

De vier zangers zullen samenwerken met andere bekende YouTubers.

Geld gaat er pas echt verdiend worden wanneer de jongens samenkomen en hun eigen nummers uitbrengen. Tiny Riot! en Zoomin.TV verdienen aan de muziekrechten, optredens en mogelijk reality spin-offs naar televisie. Tot dat moment wordt op YouTube voornamelijk met branded content gewerkt.

Tiny Riot! werd afgelopen voorjaar opgericht als samenvoeging van alle digitale activiteiten van FremantleMedia Nederland-labels Blue Circle, Fiction Valley en No Pictures Please. FremantleMedia is onderdeel van RTL Group.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Der Robert (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Piet

Wow, en nu al 609 views! Dit is een regelrechte flop.

Erwin Boogert

Piet, dat is ook niet heel verwonderlijk omdat het nog niet gelanceerd is. Tot nu toe was er niets over bekend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond