Deel dit artikel
-

TomTom verbetert resultaat ondanks moeilijke consumentenmarkt

De consumentenmarkt van TomTom blijft terrein verliezen. De omzet ging van 96,6 miljoen euro vorig jaar naar 83 miljoen euro in het derde kwartaal. Dat werd echter in ruime mate gecompenseerd door automotive & enterprise, dat steeg van 81 miljoen naar 93 miljoen euro. Ook telematics steeg licht naar een omzet van 43 miljoen.

De totale omzet bleef daarmee op het niveau van vorig jaar, met 219 miljoen euro. Het handelsresultaat (EBITDA) ging zelfs fors omhoog, naar 62 miljoen euro. Onder de streep bleef een winst van 17 miljoen over, tegen een verlies van 1,2 miljoen een jaar geleden (pdf).

TomTom bevestigde onlangs de belangstelling voor de snelgroeiende Telematics-divisie. Tijdens de zomer heeft het bedrijf intern al enkele opties op een rij gezet, meldt de Nederlandse beleggersvereniging. Naar omzet gemeten is de divisie nog klein, maar de winstgevendheid van Telematics is relatief hoog en het onderdeel groeit bovendien snel.

Beleggers en analisten vreesden onlangs voor de levensvatbaarheid van TomTom na het bericht dat drie grote autofabrikanten (Nissan, Renault en Mitsubishi) een deal hebben afgesloten met Google voor het gebruik van haar besturingssysteem Android in hun navigatie- en entertainmentsystemen. De goedkopere modellen zouden wel degelijk nog met een systeem van TomTom uitgerust kunnen worden, zo zei CEO Harold Goddijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond