Deel dit artikel
-

Twijfel over Second Life neemt toe

Negentig procent van de internetters die Second Life uitproberen, laten de 3D-wereld binnen de kortste keren ook weer links liggen. Dat bevestigt de technisch directeur van het bedrijf nadat onlangs de vraag om concrete gebruikscijfers steeds luider werd. Volgens een ruwe schatting zijn er circa 5.000 Nederlanders die in Second Life als ‘actief’ te boek mogen staan. Tienduizenden anderen kwamen, keken en keerden zich weer om.

In twee maanden tijd zag Linden Lab, de maker van internetwereld Second Life, het aantal geregistreerde gebruikers groeien van 1 naar 2 miljoen. Vandaag staat de teller tegen de 2,3 miljoen aan, wat op aanhoudende groei duidt. Toch blijkt er aanzienlijk wat lucht te zitten in de cijfers. Twee miljoen geregistreerde gebruikers is niet hetzelfde als 2 miljoen actieve gebruikers. In een interview met News.com zegt  technisch directeur Cory Ondrejka dat 10 procent van de registrerende gebruikers daadwerkelijk blijft, de rest vertrekt.

Uit Ondrejkas opmerking blijkt dat er netto 230.000 actieve gebruikers zijn.

Vorige maand kwam de tot dan toe sluimerende discussie rondom de Second Life-gebruikscijfers tot opleving door een blogbericht van de Amerikaanse professor annex publicist Clay Shirky. Hij schatte toen dat van de 2 miljoen gebruiker er hooguit 15 procent zou blijven hangen als actieve gebruiker. De rest is slechts eenmalig passant. Linden Labs onderschrijft die stelling en prikt de churn ratio vast op 10 procent.

Verscheidene kenners reageerden op Shirky's artikel. De meerderheid onderschrijft zijn opvattingen.

Kort voor de jaarwisseling bereikte Second Life een volgende mijlpaal. Op 29 december waren er op 3 momenten van de dag, voor korte tijd, meer dan 20.000 gebruikers tegelijkertijd online. In de fysieke wereld is dat niet veel meer dan een kleine provinciestad, in deze virtuele wereld is het een record. Uit statistieken op Secondlife.com blijkt dat er op ieder gegeven moment tussen de 10.000 en 20.000 gebruikers simultaan ingelogd zijn. Per maand loggen er nu zo'n 500.000 gebruikers, nieuwelingen en oldtimers, in.

Van de in totaal 230.000 actieve gebruikers zijn er, naar schatting, 5.000 afkomstig uit Nederland. Eind september bleek dat er 16.000 Nederlanders een account in de virtuele wereld hebben. Gezien het groeicijfers van Second Life en de berichtgeving in Nederland over de 3D-wereld is het aannemelijk dat ook in Nederland het aantal geregistreerde gebruikers ruim verdubbelde, tot ruwweg 50.000. Afgezet tegen de churn rate van 10 procent, blijven er 5.000 actieve gebruikers over.

Voor deze 5.000 Nederlanders openden onder meer de Avro, ABN Amro, Di-rect en Philips kantoren in de virtuele wereld. Het is de vraag hoeveel Nederlanders uiteindelijk de weg naar deze locaties weten te vinden. Vermoedelijk is het niet voldoende om representatieve marketingcijfers uit te deduceren. Maar, zoals DNB Media vorige week tegenover deze uitgave zei, het is de meeste bedrijven op dit moment niet te doen om het bevorderen van de omzet maar om het experimenteren met nieuwe digitale omgevingen.

Volgens News.com zijn er 42.400 internetters die maandelijks het abonnementsbedrag van 10 dollar betalen om grond te mogen beheren en objecten te mogen bouwen in Second Life. Dat is 1,8 procent van het totaal aantal gebruikers. Linden Lab zegt dat het binnenkort zwarte cijfers gaat schrijven onder de streep.

Virtuele werelden zijn niets nieuws. In 1994 werd er in navolging van de webschrijfcode HTML ook een schrijftaal ontwikkeld voor virtuele werelden VRML. VRML kwam niet veel verder dan een toen aansprekend concept. Tegenwoordig zijn er ook ontwikkelingen gaande waarbij techneuten losstaande werelden als Second Life en het veel populairdere World of War Craft aan elkaar trachten te knopen. Het open source-project Metaverse is daar een voorbeeld van.

Deel dit bericht

31 Reacties

Jessica

Tja, nauwelijks een verrassing. Second Life is een zeepbel. Het trekt een hoop nieuwsgierigen aan, die na een of twee keer proberen weer afhaken. Ik had het na een keer ook wel weer gezien. Over een jaar zijn al die bedrijven die zo nodig een virtuele kamer in SL willen inrichten alweer afgehaakt. Het nieuwtje is er dan af, de nuchterheid teruggekeerd.

Jurrie

Tja, ik kan het me wel voorstellen – ik heb het zelf ook geinstalleerd en ik vind de besturing behoorlijk gebruikers-onvriendelijk… (zeker voor wie ' games' gewend is!) Laat onverlet natuurlijk dat LindeLabs een knap staaltje PR en Marketing hebben uitgehaald, daarvoor veel lof. Echter ik denk dat ze nu wellicht niet meer in controle zijn over de toestroom van bedrijven. Ik vraag me af of deze ontwikkeling niet juist het Second Life als ervaring schaadt. De meeste mensen zien het als een proeftuin voor allerlei 'nieuwe dingen' en bedrijven proberen op de rijdende trein snel coverage te scoren (wat overigens meestal goed lukt) Maar net als de Smart niet meer als een 'echte' auto wordt gezien omdat er vrijwel alleen volgeplakte reclame wagens rijden voorzie ik hetzelfde lot voor Second Life als Linden niet probeert dit te kanaliseren Jurrie

Jan-Henk Bouman

Dinie

Ook mijn eerste ervaring viel me tegen, heb er sindsdien niet meer naar omgekeken. Een grote bak vol reclame, en alles kost geld.

Chiel

@Jessica, Ach, zeiden ze dat jaren geleden ook niet over vliegen, op de maan landen, internet, mobiele telefoons? Niet dat Second Life daarmee te vergelijken is, maar wie weet ontploft dit wel tot het "nieuwe" internet? Op deze manier nog niet, maar wellicht v10.0? Zijn de mensen en bedrijven die er nu op zitten de pioniers. @DinieDan heb je niet echt goed gekeken tijdens je eerste ervaring. Je kunt daar oneindig overleven zonder ook maar 1 echte euro uit te geven. Het is een beetje een zoektocht, maar dat is juist het leuke aan Second Life. Begrijp me goed, ik ben ook uiterst kritisch tegenover de hype, maar ik zie ook dat er heel veel mensen op zitten die het uiterst serieus nemen, en aangezien de bewoners van SL de wereld maken zie ik dit niet zo snel uitsterven. vergeet niet dat het al een aantal jaar bestaat he? Ik denk dat je het fenomeen (want zo wil ik het wel noemen) te kort doet door het een hype of zeepbel te noemen.

Maarten

Gewoon wachten tot het moment daar is? Een nieuwe versie van SL met de performance van de nieuwste MMORPG's. Geen laadtijden van bitmaps (of minimaal). Lekker navigeren met je pad of net zoals bij games op de PC met muis en ADWS. Ook zullen over een paar jaar (dan denk ik dat het al zo ver is) alle PC's zijn uitgerust van grafische kaarten die alleen de game freaks nu in bezit hebben. Die dingen van 600,- euro. Ik zie SL als het zetten van eerste baby stapjes om weg naar een platform dat in een rijtje komt van vele vele manieren waarmee we onderling gaan/kunnen communiceren. Voor nu is SL een prachtig experiment waamee we onze mindset kunnen verruimen. Hoe je het ook noemt (hype of "nieuw internet") proef de dag!

Rocky

Het succes van mobiele telefonie en internet laat zich anders duidelijk verklaren: gebruiksgemak (altijd persoonlijk bereikbaar) en communicatie over grote afstanden/makkelijk te raadplegen informatie (internet). Het enige voordeel van SL dat ik zie is dat je mensen anoniem kunt ontmoeten, maar die mogelijkheid bestaat al via chatten en forums, en het vergt minder 'gedoe'. Waar ik niet in geloof zijn serieuze presentaties van bedrijven via avatars, of een gemaskerd bal van je collega's. Dat is een of twee keer leuk, maar voegt niks toe. Na drie of vier keer van die surrogaat ontmoetingen wil je toch wel weer eens een echt gezicht zien.

bob

churnratio is dan niet 10%, maar 90%. Als die zou bestaan, dan is de 'stick'- ratio 10% http://en.wikipedia.org/wiki/Churn_rate

jeroen

Er is echt wel iets fundamenteel aan het veranderen door Second Life. Probleem alleen is dat Second Life waarschijnlijk niet de omgeving gaat zijn die hiervan gaat profieren. De fundamenten staan niet de sterke groei (technisch, commercieel en qua gebruiksvriendelijkheid) toe die het nodig heeft. De vraag is welke partij op zal staan als concurrent die het wel goed begrepen heeft. Second Life kan dan in het rijtje remmende voorsprong, samen met AltaVista, Friendster en EverQuest

Wim

Ik heb het enkele weken ook geinstalleerd vanwege de ophef. Toch eens kijken wat het was en tot mijn verbazing lijkt LS qua opzet heel erg op de virtual world die medio 2000 door cryo-networks / scol technologies werd gemaakt. In die tijd was het hele systeem niet vooruit te branden door de trageinternet verbindingen en minder krachtige processors. SL heeft eigenlijk datzelfde euvel. Er kan teveel voor wat de doorsnee gebruiker aan rekenkracht heeft en een doorzichtige bediening / navigatie in die wereld ontbreekt m.i. nog teveel.  Leuk om te bekijkenn en te testen, maar nog niet klaar.

KeizervanEuropa

Helemaal eens met de gemiddelde mening hier, er zal nog veel moeten veranderen voor SL of iets dergelijks net zo "common" wordt als google of msn.  Maar het gaat gebeuren. En laten we hopen dat Microsoft er buiten blijft. 

Marcel

Ergens gehoord of gelezen dat je zo'n zes uur nodig hebt om volledig je virtuele draai te kunnen vinden in Second Life. Dat was ook mijn eigen Second Life experience. Het hoge uitvalpercentage is dan ook geen toeval. Maar naarmate computers (onvermijdelijk) sneller worden en de 3D-technologie gebruikersvriendelijker wordt, zullen virtuele werelden steeds meer aan populariteit gaan winnen. Dat Second Life door sommigen een (marketing)hype genoemd wordt, is begrijpelijk vanuit de bestaande denkbare referentiekaders. Maar ook refenrentiekaders hebben een beperkte houdbaarheidsdatum. Zo vinden ook wetenschappelijk revoluties plaats op het moment dat bestaande wetenschappelijke paradigma's bij het grof vuil worden gezet. Het oordeel is aan de tijd. En wel de tijd van Third, Fourth and Fifth Life.

Guido

Zoals hier al werd vermeld gaat het hier om een nieuw soort revolutie, waarbij internet niet 2d is, maar een soort 3d wereld gaat worden. Hoelang dit proces nog duurt en welke vorm dit uiteindelijk zal krijgen weet natuurlijk niemand. Ik zelf vind secondlife niks, maar weet wel zeker dat dit het begin zal zijn van een nieuw soort revolutie. Een echte virtuele wereld… waar je met je bril, gsm, pda, computer kunt inloggen en erin kunt leven, praten, chatten, en natuurlijk seks hebben…

Jacques Mattheij

Als je het nog niet gelezen hebt probeer dan het boek 'snowcrash' van Neal Stephenson te vinden, dat is min of meer waar second life op is geent.

Yuri van Geest

Ik denk zelf dat dit geen hype is, althans het concept 3D wereld als zodanig. De timing is misschien nog niet even goed, alhoewel ze nu wel een installed base aan users aan het opbouwen zijn.  SixDegrees flopte in 1999 maar het concept social networking is nu belangrijker dan ooit. Apple Newton flopte in 1997 maar een PDA of smartphone is nu heel normaal. PointCast 'push' technologie flopte in 1997 en nu is het zeer succesvol met RSS feeds. SecondLife past in dit rijtje naar mijn mening.  Ik vermoed dat het nog 2-3 jaar gaat duren en dat de gebruikerservaring (snelheid/gemak/leercurve e.d.) dan goed is te noemen. PCs en netwerken kunnen het beter verwerken. Dan zal de churn rate ook afnemen is mijn overtuiging. En alternatieve omgevingen/platforms als Croquet kunnen dan ook een rol gaan spelen mits zij een snelle/simpele gebruikservaring kunnen garanderen en niet te hoog inzetten met allerhande functionaliteiten. Een nieuwe Internet innovatie heeft idealiter naar mijn idee altijd 2 ingangen: een standaard, simpele versie met wizards/guides/handholding en een complexe, customized. Zie onder meer de successen van Flickr, YouTube e.d. Dat ontbreekt nu bij 2L.  Deze werelden zijn escapisme, dromen inlossen, identiteitsontwikkelend/explorerend, fun en leerzaam. Er is een markt voor.  Ik deel het punt dat de balans tussen commercie en niet-commerciele zaken een belangrijk aandachtspunt is. Actieve heavy users/innovators zijn grosso modo niet erg happig op te veel commercie in een omgeving/platform/site/game. Integendeel zelfs. En als de heavy users weglopen, is het snel gebeurt.

pieter

@ Jessica: Hoezo een zeepbel???????????????? 2,3 miljoen geregistreerde gebruikers; 230.000 actieve gebruikers! Wat een enorme marketingmogelijkheden! En of het nu Seccond Life is, of misschien later een nog grotere partij die, gebruik makend van de opgedane ervaringen wellicht nog weer verbeteringen toepast…dit is iets wat zeer zeker kan werken…. Oogklepjes af en openstaan voor zoiets!

Tjoff Chapman

Second Life is cool!Ik maakte er gisteren een 3D versie van David Hasselhoff :-)Wie 'm wil kopen, m'n nick is "Tjoff Chapman" of via MSN op het hierbij horende hotmail adresje. Een voorsmaakje: http://www.tjoff.be/2007/01/hassling-second-life.html

Kraak Helder

"Hoezo een zeepbel? 2,3 miljoen geregistreerde gebruikers; 230.000 actieve gebruikers! Wat een enorme marketingmogelijkheden! Oogklepjes af en openstaan voor zoiets!" Oftewel: 2,3 miljoen mensen hebben het geprobeerd, en 230.000 mensen zijn blijven hangen. Dat noem ik een slecht score. Maar misschien dat dat ook aan de oogklepjes ligt?

Joke Bruis

10% conversie is nog hoog vergeleken bij kijkers vs. kopers op e-commerce sites. Wat is het aantal gebruikers dat koopt bij Amazon in verhouding tot het aantal eenmalige kijkers? Dan weet je wat. Nu zegt dit getal niets.

Wouter

ik denk dat het een stuk minder lang zal duren dan 2-3 jaar voor er een goede SL versie of variant is.. er zullen ongetwijfeld al meedere ontwikkelaars bezig zijn een variant te maken, al vanaf het moment dat SL z'n intrede deed..

Tamara

SL heeft in mijn beleving gezorgd voor: 1. Het inzetten van de overgang van 2D naar 3D De opkomst van 3D websites en de ontwikkeling van steeds geavanceerdere apparatuur/software om je in virtuele 3D werelden te 'bewegen' is ingezet. Platte websites veranderen in 3D websites. Stel dat je een website als Emerce bezoekt, dan zie ik zo voor me dat je je in de toekomst door de website heen beweegt. Op de homepagina word je avator (die al dan niet zichtbaar is) welkom geheten door de Avator van Emerce. Je vragen kun je direct stellen aan een 'vraagbaak'. Blogs worden voorgelezen door de avator van de schrijver. Je 'pakt' informatie, verzamelt het en doet ermee wat je wilt (direct lezen, e-mailen, etc.). Kortom; een bezoek aan een website wordt als een RL (real life) bezoek aan het bedrijf/persoon dat achter de website zit.  2. Een virtuele economie In SL wordt dagelijks voor 1 mln euro aan handel gedreven! De overeenkomst tussen de economie van SL en RL is m.i. de behoeftepyramide. Die blijft ook in SL overeind staan. En dat is wat SL zo interessant maakt! Waarom geven SL-ers geld uit aan een hippe bril voor hun avator? Omdat ze behoefte hebben aan waardering, erkenning. Omdat ze erbij willen horen. Waarom willen SL-ers een huis in SL. Om 'hun' spullen in te bergen, om een 'eigen plekje' te hebben. Het gevolg van deze (avator)behoeftes is het ontstaan van een economie.  3. Een geweldig staaltje PR en marketingSL is niet de eerste virtuele wereld. Toch is het wel de bekendste, grootste, indrukwekkendste. 2,3 miljoen nieuwsgierige mensen die tijd vrijmaken om even te komen 'snuffelen'. Petje af! Kortom; wat mij betreft koppelen we SL niet aan de woorden 'hype', 'zeepbel', 'flop', 'NOT' maar eerder aan 'geniaal', 'vooruitstrevend', 'pionier', 'HOT'. Maar goed, ik ben dan ook een enthousiaste bezoeker van SL 😉

Evert

Second Life is niets meer dan een chat programma. Heb na aanleiding van alle publiciteit ook een kijkje genomen. een grote teleurstelling. iedereen praat alleen maar over sex. vrouwen verkopen zich aan jan en alleman om Linden dollars te verdienen en iedereen is aan het sparen voor een geslachtsdeel in het virtuele Amsterdam. heb SL snel de rug toegekeerd. waardeloos.

Ruud

Eigenlijk,Gezien ook een treffende vergelijking met HABBOHOTEL waar vooral veel kinderen de dupe zijn geweest van ontercht verbannen en diefstal van meubeltjes e.d. meen ook ik dat een waarschuwing op zijn plaats is. Immers, de info was dat je er rijk van kunt worden, maar het tegendeel lijkt mij ook mogelijk gezien de opzet.

Chiel

@Evert ga eens Amsterdam in SL uit. En laat je niet gelijk afschrikken door de mensen die nog steeds denken dat het een spel is, of dat je er miljonair kan worden. Voor iedereen, ik respecteer als het niks voor je is, kan ik me zelfs heel goed voorstellen, maar ga niet sceptisch 5 minuten kijken, zoek bevestiging in je vooroordelen en kom hier dan roepen dat SL een overgewaardeerde hype is die alleen draait om sex, en dat "iedereen" aan het sparen is voor geslachtsdelen (!?!?)

Jeroen PAJ Schoen

Toch nog wel een leuke actie uit ons Belgie. Q Music heeft een virtuele party in SL geopend, met een 24*7 radiozender. Te vinden in The Villa Belgium. Op het moment dat ik keek waren er ruim 40 dansers, veel meer dan het Hollandse Big Brothers feestje!

Wietse

@ Evert Evert, wat jij intikt op de zoek functie, hoef ik niet na te raden.Maar mischien wil je eens ter vervanging de woorden "dell", "cisco" of "abn amro" gebruiken?Of gooi het op het educatieve vlak met "collage", "school" en "learn" Net zoals elke search engine zullen er porno sites tussen zitten, maar het licht echt aan jezelf of je erop klikt of niet. Internet zit vol met porno sites, waarom zou dit niet het geval zijn met second life? Laat de porno even links liggen en ga eens een gesprek aan met iemand van cisco, waarom zitten zij er? het feit dat je een gesprek kan aangaan met een manager van cisco zou al een hint moeten zijn. Verder moet je eens kijken of je die nieuwe lego robot kan vinden. Lego heeft dus in secondlife aan prototyping gedaan om te kijken wat de meningen waren over hun nieuwste speeltje. Second Life niets meer dan een chat programma? prima, dan noem ik de PC een calculator. Blijft Second Life?Kijk, dat is een goeie.Geen idee, maar blijft het principe van Second Life?Ja, zeker weten. Dankzij de aandacht die SL krijgt heeft de gemiddelde internetter kunnen zien wat er technisch mogelijk is als internet 3D wordt ervaren. Wordt het Second Life niet, dan wordt het iets anders… in 3D.

Yuri van Geest

http://content.vlb.mtv.com/help/help_guide/  MTV's Laguna Beach kan een aardig alternatief zijn voor 2L alhoewel er duidelijke verschillen zijn. Qua adoptie is deze 3D wereld van MTV interessanter dan SecondLife met nu rond de 500.000 gebruikers. Hoeveel actief zijn weet ik nog niet maar ik kan herinneren dat 2L hier 3 jaar over heeft gedaan en MTV slechts 6 maanden !  Laguna Beach is simpel gezegd een meer gebruiksvriendelijk en simpel alternatief voor 2L met minder customization en creatie-opties maar wel meer overzicht en hulp.  Verder komen er P2P alternatieven op zoals Outback Online en Open Croquet.

Guido Gautier

@ yuriNiet echt vergelijkbaar. MTV kan gebruik maken van zijn eigen publiek voor die 500.000 gebruikers. Second Life heeft van de grond af aan moeten starten en zit nu op 5 miljoen leden. Gebruikersvriendelijker ben ik met je eens, maar er zitten dan ook maar weinig functionaliteit op en aan in vergelijking met Second Life. Maar wat interessant is dat je echt wel kunt concluderen dat virtuele omgevingen een realiteit gaan worden in de toekomst. Er beginnen steeds meer partijen met alternatieven te komen. Ben erg benieuwd hoe snel we het technisch op een rij hebben en wanneer de kritieke massa bereikt wordt.

mimi

Hmm het probleem van secondlife is dat je er wat tijd in moet investeren om verder te komen dan het sex-domme-newbie niveauVerder heb je er enige creativiteit, fantasie en een redelijk hoog IQ voor nodig .. het spel is dus veel te ingewikkeld voor het doorsnee publiek.deze komt helaas niet verder dan het casino of de sexclub.. en trekt dan zijn conclusies. Het is hetzelfde om over internet te concluderen dat het nergens over gaat.. want tenslotte kom je daar als je zoekt ook ongevraagd veel porno tegen Ik om regelmatig newbies in het spel tegen die schreeuwend naakt rondlopen 'I NEED A JOB' en dan verwachten dat het spel vanzelf leuk wordt. Sja, om wat te krijgen zul je ook wat moeten investeren, en dat kan nou eenmaal niet iedereen ;)    

Yuri van Geest

http://yuri.typepad.com/yuri_blog/2007/05/terrific_presen.html  Een 1,5 uur durende, fascinerende presentatie van Philip Rosedale – CEO van Second Life. Aanrader! Het geeft overduidelijk aan wat er komende jaren allemaal op ons zal komen. Virtuele werelden als concept zijn blijvend. Dat is helder. De vele redenen staan in de link. Dit gaat verder dan andere presentaties van Rosedale, mede door een uitgebreide Q&A met Kevin Kelly en Steward Brand.

peter van heusden

Second Life is een hype als vele andere. De geweldige grafische wereld is op zich natuurlijk een prachtige speeltuin voor al degenen die toch als geintereseerd zijn in het maken en bedenken van allerlei technische toepassingen. Maar dat is een kleine groep.Voor Otto normalgebruiker is het nieuwtje er snel af. Het kost je veel te veel tijd om je avatar een beetje behoorlijk te laten uitzien en er mee te manipuleren. Het is teveel gedoe. Het lijkt wel op het hele Barby-pop gebeuren !!!!Daarentegen: als je hier van houdt, dan zijn er legio mogeljkheden.Maar om nou een hele virtuele wereld te maken die als een kopie lijkt op de echte wereld, lijkt me onzinnig.2e life moet iets toevoegen, iets extra's. Geen oude wijn in nieuwe zakken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond