Deel dit artikel
-

Twitter: 80 cent CPM-omzet bij blik op timeline

Iedere duizend keer dat gebruikers de timeline van Twitter bekijken, boekt het bedrijf een omzet van 80 dollarcent. De net gepubliceerde documentatie voor de beursgang laat zien dat Twitter in het buitenland nog veel vooruitgang kan boeken op dit front.

Gisterenavond maakte Twitter bekend dat het met een beursgang een miljard dollar uit de markt wil halen. Bij die aankondiging maakte het ook financiële resultaten tot eind juni 2013 bekend.

Die cijfers verraden dat Twitter vooral in het buitenland nog een groot groeipotentieel heeft.

Voor iedere keer dat een gebruiker naar zijn timeline kijkt, mobiel of op het web, wordt een internationale omzet geboekt van tachtig cent. In Amerika, waar de verkoopmachine al langer draait, ligt dat getal veel hoger: 2,17 dollar. In alle landen behalve Amerika ligt dat juist veel lager: dertig dollarcent.

De cijfers laten zien dat het bedrijf zijn inkomsten voornamelijk in de V.S. haalt. Maar de beursdocumentatie laat ook zien dat er wordt geïnvesteerd in buitenlandse verkoopkantoren. Nederland wordt daarbij expliciet genoemd. De uitrol van die kantoren lijkt omzichtig te worden aangepakt. Er wordt namelijk een beperkt aantal fysieke kantoren geopend. De eerste aandacht gaat nu uit naar het verfijnen van het selfservice-systeem, waarbij adverteerders hun campagnes zelf moeten inboeken via het web.

Het aantal maandelijks actieve gebruikers en de uitrol van advertentiediensten:

Opvallend is ook dat Twitter 65 procent van de omzet realiseert via mobiele dragers. Inmiddels vindt 75 procent van het gebruik plaats via telefoons en tablets. Het bedrijf geeft aan dat mobiele reclame minder vaak wordt aangeklikt dan reclame op het vaste web. Dat heeft te maken met de groottte van het scherm. Hoe groter het scherm, hoe makkelijker een commerciële uiting wordt aangeklikt.

Twitter verdient geld aan bedrijven die een commerciële positie inkopen in de marge van de timeline. Dat kan zijn met Promoted Trends, Tweets of Accounts.

De leiding van de kletsdienst gaat ervan uit dat de markt voor mobiele reclame internationaal groeit van tien miljard dollar in 2012 tot 52 miljard in 2017.

Twitter boekte in het eerste halfjaar van 2013 een omzet van 253 miljoen dollar.

Foto: Vox Efx (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Oli4B

Probeer al maanden contact te krijgen met Twitter Nederland om te kunnen gaan adverteren met een aardig budget. Er is tot op heden nog geen contact opgenomen. Graag of niet zeggen we dan.

Anoniem

Correctie: 80 cent per 1.000 time line views.

Hans Schipperijn

Dit is een wel heel opmerkelijke fout in de titel van het artikel.
Het gaat namelijk niet om 80 cent per view, maar om 80 cent per duizend (!) views. Maakt nogal iets uit dacht ik zo. Overigens is dit een door Twitter zelf verzonnen metric, geen standaard CPM.

Erwin Boogert

Je hebt gelijk. Direct aangepast. Thx

Oli4B

Nee dat de telefoongids je gaat bellen om mijn social presence te verbeteren naar aanleiding van bovenstaande reactie. Koekkoek roflol zeggen we dan.

Marc de Vries

@Oli4B – zoals vrijdag ook besproken: ik weet niet waar het misgegaan is intern maar als het goed is ben je vrijdag direct gebeld door mijn collega. Ik heb ook het formulier gecheckt en dit werkt nu in ieder geval prima. Excuses, dank en groet!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond