Twitter: beperk je retweets

Wees zuinig met retweets. Dat adviseerde Claire Díaz-Ortiz, manager social innovation bij het Amerikaanse Twitter, gistermiddag op het congres Social Media in 1 Day van Customer Talk/CKC Seminars in Bussum. ‘Zorg dat het niet meer is dan twintig procent van al je tweets.’
Díaz-Ortiz, auteur van boeken als Twitter for Good en Twitter for Business, heeft zelf ruim 327.000 volgers. Volgens Wired is het Claire die de Paus aan het twitteren heeft gekregen. Daar ging het gisteren niet over, wel over de vraag hoe bedrijven Twitter zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten.
Bedrijven, of nog beter personen die bij een onderneming werken, moeten vooral persoonlijk de dialoog gaan zoeken met klanten of volgers en niet te veel meningen van andere rouleren. “Je ziet dat de interactie, maar ook de belangstelling, toeneemt als je vragen stelt of vragen beantwoordt. Ook film- en televisiesterren doen dat tegenwoordig, zij het selectief. Het aantal volgers is niet belangrijk, wel het aantal geïnteresseerden.”
Ze heeft veel bedrijven van advies voorzien, vertelde Díaz-Ortiz. “Al die ondernemingen deden vaak al wel wat met Twitter, maar daar kwam niet zo veel uit. In veel gevallen was er geen duidelijk doel. Mijn standaardvraag is dan ook altijd: welk aspect wil je precies overbrengen of benadrukken? Ga daar mee aan de slag.”
Ze verwees naar Southern Airlines, die bij de communicatie bewust heeft gekozen voor humor. Warenhuis WalMart gaat voor een persoonlijke aanpak. Bij Dell is webcare niet per definitie de verantwoordelijkheid van de webcareafdeling, al moet je daar wel mee uitkijken. “Bij Twelpforce Best Buy twitterde nagenoeg het hele bedrijf, waardoor niet meer goed duidelijk werd wie wie aan het helpen was, dat leidde tot verwarring.”
Belangrijk is dat bedrijven de respons op hun Twitterpagina voortdurend monitoren en evalueren, zodat het beleid kan worden bijgesteld. Dat wordt steeds belangrijker, nu Twitter het uithangbord en communicatiekanaal wordt.
Over innovaties bij Twitter wilde Díaz-Ortiz gisteren niet zoveel loslaten. Ze verwees alleen naar de app Vine, waarmee korte filmpjes op internet kunnen worden gezet. “Het enige dat ik kan zeggen is dat de functionaliteit van Twitter verder zal worden uitgebreid.”
Vandaag lanceert Twitter overigens zijn muziekapp Twitter Music.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
michiel jansen
@Claire de ‘Social Innovation’- Manager van Twitter
Komen er nog grote innovaties van Twitter of komen die straks weer uit een hoek die niemand nu voorziet? Dit was een vraag die in de ‘VIP sessie’ met Claire Diaz Ortiz een paar keer gesteld werd. Het antwoord zag er net wat anders uit dan ik verwacht had: een Social Innovation Manager bij Twitter is niet een Innovatie Manager bij een ‘Social’ bedrijf als Twitter maar een –let nu op de streepjes –Social Innovation- Manager. Dus iemand die zich bezighoudt met ondersteunen van sociale en maatschappelijke initiatieven vanuit Twitter. Haar presentatie heette overigens ook ‘Twitter for Business’ dit was denk de oorzaak van de verwarring.
Twitters ‘eigen’ cases
Waren er mooie cases dan van hoe Twitter had bijgedragen aan Politieke of Sociale bewegingen of hervormingen? Spaarzaam: een van de cases waar Twitter zelf mee kwam vond ik zelfs een typisch voorbeeld van een oppervlakkige ‘case’: het voorbeeld van Southwest Airlines die snel reageert op de klacht van een Twitteraar ‘De VP Sales belt u vanavond’. Deze Twitteraar was vanwege zijn gewicht na het boarden in het vliegtuig geweigerd. Leuk dat de VP van Southwest deze meneer met 2 miljoen (!) volgers belt maar wat is daar nou vernieuwend aan? Denk je niet dat als een journalist van de New York Times dit 30 jaar geleden was overkomen en hij had het in de krant gezet dat hij ook was gebeld door de VP? Je zou kunnen melden dat je het incheckproces gaat verbeteren. Aan klanten om ideeën vragen. Als je zwaardere mensen weigert of twee kaartjes laat koppen moet je mensen die lichter dan gemiddeld zijn misschien wel korting geven. Dan ben je transparant en vernieuwd bezig. Als je vervolgens zou zorgen dat je als lichtgewicht je korting aan mensen met meer gewicht kan schenken of verkopen krijg je ook nog meer betrokkenheid of een aftermarket. Iets wat meer tot de verbeelding spreekt dan een belletje van de VP in ieder geval.