Deel dit artikel
-

Unilever in activistische marketing

Unilever heeft deze maand zijn eerste testcampagne gedraaid met de Amerikaanse startup Carrotmob, die sociale media gebruikt om mensen te mobiliseren. Het bedrijf wil zo zijn sociale gezicht laten zien.

De eerste campagne voor Unilever vond plaats in Fresh & Easy winkels in Pasadena, Californië. Daar dwongen 250 Carrotmobbers om de winkel te bewegen milieuvriendelijk diepvriezers te installeren. Unilever zelf deed een donatie aan de Arbor Day Foundation, maar mobbers moesten dan wel Unilever-producten kopen.

Carrotmob heeft een activistische oorsprong, maar is commercieel gegaan en werkt nu wereldwijd ook in opdracht van merken. De campagnes moeten wel maatschappelijke relevantie hebben.

Facebook wordt gebruikt voor het mobiliseren van mobbers. De organisatie telt bijna vijfduizend volgers.

Een van de eerste commerciële campagnes was voor Thanksgiving Coffee. Die schonk voor iedere dollar die aan koffiebonen werden uitgegeven vijftien cent aan boeren uit Oeganda die daarmee een kookstoof konden aanschaffen. De campagne bracht 31.000 dollar op.

Of Unilever nog meer campagnes gaat draaien is niet bekend. Het Nederlands-Britse bedrijf is sinds eind september formeel partner van Carrotmob.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Een goed initiatief van Unilever. Maar de schaal is nog niet erg groot. Wellicht een goed idee om via Twitter en Facebook de actie van Carrotmob verder te promoten. En wat mij betreft mag je dergelijke acties ook een prominente plaats geven op de corporate websites. Ik zie dat nu nog niet. Een kleine vermelding op de Homepage geeft direct warmte en wanneer je niet direct alles verteld ontstaat de juiste information gap om bezoekers te laten doorklikken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond