Deel dit artikel
-

UT-studenten brengen augmented reality bril op de markt voor 29 euro

Studenten Industrial Design Engineering van de Universiteit Twente brengen een augmented reality bril op de markt voor negenentwintig euro. Door de Aryzon zo goedkoop op de markt te zetten hopen de Twentse studenten op een wijdverspreid gebruik van augmented reality.

De bril is volgens UT-onderzoekers qua functionaliteit grotendeels vergelijkbaar met de 3000 euro kostende Hololens van Microsoft. De studenten zijn met hun bedrijf Aryzon een crowdfundingactie gestart op Kickstarter.

Net als de VR bril van Google ontvangen bestellers de augmented reality bril als kartonnen bouwpakketje. Daardoor past hij door de brievenbus.

Je moet de bril gebruiken in combinatie met een app op je smartphone. Door de bril worden beelden als hologrammen toegevoegd.

De vijf masterstudenten Industrial Design Engineering hebben ook een bijbehorend platform ontwikkeld. Daar kunnen gebruikers visualisaties up- en downloaden.

De Aryzon bril biedt volgens UT-onderzoeker Roy Damgrave veel functionaliteit die vergelijkbaar is met de Hololens. Alleen enkele extreem complexe functies ontbreken.

Drieduizend dollar is voor veel mensen en bedrijven teveel geld. Een museum bijvoorbeeld, investeert niet in augmented reality brillen voor hun bezoekers als deze duizenden euro’s kosten.

Vanaf vandaag starten de studenten een crowdfundingactie via Kickstarter. Daar kunnen gebruikers kiezen uit verschillende pakketten, zoals een Early-Bird-pakket. Het doel is om minstens 25.000 euro binnen te halen, daarmee worden de eerste productiekosten gedekt.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Sil - Kalender

Cool nieuws, hololens concurrentie voor een fractie van het hololens bedrag. Goed gedaan UT studenten!

Rob Bakkers - Avanade

Mooi om te zien dat er wordt gewerkt aan goedkopere oplossingen en ook mooi om te zien dat dit ook vanuit Nederland gebeurt. Het is echter wel erg kort door de bocht om dit een HoloLens concurrent te noemen. Sowieso is de HoloLens geen augmented reality, maar een mixed reality bril. Juist de meerwaarde van de HoloLens zit in het feit dat het de omgeving snap waarin de gebruiker zich bevind. Als dit de complexere functies zijn waarin verwezen wordt in het artikel, dan ontbreekt juist dat wat de HoloLens zo speciaal maakt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond