Deel dit artikel
-

Van den Ende neemt belang in Duits Smartclip

Het investeringsfonds Van den Ende & Deitmers neemt een substantieel minderheidsbelang in Smartclip. De Duitsers verwachten dat reclamemakers steeds meer geld van tv-commercials naar internetcommercials verschuiven.

Vanochtend maakte Van den Ende & Deitmers hun tweede buitenlandse participatie bekend. Hoeveel procent van het eigendom ze verwierven en voor hoeveel geld is niet bekend gemaakt. De investeerders nemen in de regel een belang van tussen de 30 en 45 procent.

Smartclip is, na het Portugese tv-bedrijf CBV, het tweede buitenlandse bedrijf waarin de Nederlandse investeerders participeren.

De Duitse onderneming biedt adverteerders de mogelijkheid om hun videoreclames wijd over het web te distribueren. De reclamefilmpjes spelen zich voor of tijdens andere filmpjes af, prerolls of lay overs. Smartclip claimt een maandelijks bereik van 150 miljoen bekeken video’s op 300 portaalsites.

Een Nederlands bedrijf dat vergelijkbare diensten biedt, is Adjustables. Die Rotterdamse onderneming werd in de zomer door Zoom.in overgenomen.

Smartclip heeft de ambitie ook in andere Europese landen kantoren op te tuigen. De pan-Europese ambitie is een van de redenen dat Van den Ende & Deitmers instapten. Begin 2009 opent Smartclip een kantoor in Engeland.

Vorige week liet Martijn Hamann, partner bij Van den Ende & Deitmers, zich bijzonder negatief uit over het huidige investeringsklimaat. Hij verwacht de komende maanden veel faillissementen in de internet- en mediasector.

Van den Ende & Deitmers hebben belangen in onder meer Hyves, Metrixlab en Albumprinter.

Foto: mobilhomme (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond