Deel dit artikel
-

VEB: Nieuwe omzet CM de laatste jaren vooral naar de concurrentie gegaan

Beleggersvereniging VEB vindt het afblazen van de beursgang van het Bredase technologiebedrijf CM.com niet verrassend. Driekwart van de omzet behaalt CM met het voor bedrijven uit handen nemen van de communicatie met klanten via berichtdiensten. Daarmee speelt het bedrijf een zeer beperkte rol in de markt, constateert VEB-econoom Eric van den Hudding.

De oprichters, die nu nog steeds bestuurder en enig aandeelhouder zijn, wilden circa 40 procent van de aandelen naar de beurs brengen.

CM spiegelt zijn ambities graag aan het Amerikaanse bedrijf Twilio, dat ook actief is in de berichtafhandeling. Het op de Nasdaq genoteerde Twilio (ticker TWLO) is op dit moment ruim 15 miljard dollar waard. Kijkend naar het in het verleden bewandelde groeipad van Twilio (2018: omzet van meer dan 650 miljoen dollar en ruim 64 duizend actieve klanten) loopt CM.com nog ruwweg vijf jaar achter.

Waarom bedrijven CM zouden moeten prefereren boven Twilio is niet duidelijk, schrijft Van den Hudding. De Amerikaanse marktleider heeft een omvangrijker communicatienetwerk en verkoopapparaat waarmee klanten beter bediend kunnen worden. Twilio kan door zijn veel grotere omvang beduidend meer geld investeren in zijn (technologie)platform.

Kijkend naar de omzetontwikkeling van CM bij het onderdeel berichtenafhandeling lijkt het er ook sterk op dat nieuwe omzet de laatste jaren vooral naar de concurrentie is gegaan. Terwijl de omzet van bijvoorbeeld sectorgenoot Twilio in 2018 met 62 procent groeide, nam berichtafhandeling bij CM met slechts 9 procent toe. Deze groei van CM.com kwam volgens de prospectus voornamelijk van bestaande klanten. Twilio kreeg er over dezelfde periode juist 15.000 nieuwe klanten bij, een toename van ruim 30 procent. Het is de vraag of de extra middelen van een beursgang voor CM echt het verschil zouden kunnen maken.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark de Kock

Als er dan niet 1-op-1 een persbericht/blog wordt overgenomen is het ook wel redelijk om CM zelf aan het woord te laten.. Nu klinkt het behoorlijk eenzijdig en deels van de basis die het VEB benoemd is niet gegrond op feiten/inhoudelijke kennis. Daarnaast is het best raar dat een VEB zo’n rol op zich neemt. Die zou toch juist ondersteunend en bevorderend moeten werken voor bedrijven die de beurs op willen?

Leonard wolters

Ik had zelf nog nooit van CM gehoord. Mijn vraag is enkel: wie doet bij CM PR? Dit had veel beter gemoeten; in de aanloop naar de beurs toe had er meer over hen geschreven moeten worden, meer marketing, etc, etc.

Nu kwam het pats boem uit de lucht vallen, waardoor het *lijkt* alsof het een noodkreet was (maw, ondersteunend aan berichtgeving van VEB)

Jeroen van Glabbeek - CM.com

Bovenstaande bericht overgenomen van VEB bevat 7 aantoonbaar feitelijke onjuistheden. VEB heeft geen contact met CM.com opgenomen bij het schrijven van hun artikel. Daarom hebben we vandaag, zelf met VEB contact opgenomen. Ik ga morgen middag bij hen langs om een en ander recht te zetten. Het is mij op dit moment niet duidelijk op welke manier VEB de belangen van de beleggers met deze onjuiste berichtgeving denkt te dienen. Zodra ik meer weet, zal ik met de redactie van Emerce contact opnemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond