Deel dit artikel
-

Veertien procent online betalingen via mobiel

Een wereldwijd onderzoek van Adyen laat zien dat veertien procent van alle digitale betalingen op een telefoon of tablet wordt gedaan. De rol van smartphones op het gebied van m-commerce neemt af, ten gunste van tablets.

De Nederlandse betaalspecialist onderzocht over een periode van tien maanden over de hele wereld wat de betaal- en dus winkelgewoontes van de consument zijn. Het blijkt dat die enorm aan verandering onderhevig zijn.

Het aantal mobiele betalingen is in een jaar tijd met driekwart toegenomen. In juni 2012 werd 8,2 procent van de transacties via een mobiele drager afgerekend. Afgelopen april was dat 13,8 procent. Verdeeld over de werelddelen loopt Europa met 15,3 procent voorop, gevolgd door Azië met 12,4 procent en Amerika met 11,2 procent.

Adyens Mobile Payment Index, die ieder kwartaal gaat verschijnen, laat zien dat tablets het dominante kanaal zijn geworden voor mobiele e-commerce. Het omslagpunt werd eind vorig jaar bereikt.

De grootste productcategorieën zijn:

  • Reizen – 20 procent
  • Retail – 15 procent
  • Tickets – 15 procent
  • Digitale producten – 15 procent
  • Games – 7 procent

Roelant Prins, Chief Commerce Officer bij Adyen, legt uit: “De Index toont overduidelijk de behoefte bij de consument om mobiel te kunnen betalen en hun voorkeur voor tablets. Bedrijven anticiperen hier goed op, met als gevolg dat wereldwijd veertien procent van alle transacties die we verwerken vanaf een mobiel toestel komt. Onze analyse doet vermoeden dat dit aandeel zeker nog verder zal stijgen.”

Foto: Jenny Downing (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond