Deel dit artikel
-

Verlichting bij populairste smart home-toepassingen

Het aantal Nederlandse huishoudens dat digitale gestuurde verlichting gebruikt is afgelopen twee jaar met dertig procent gestegen. Daarmee behoort het tot een van de populairste ‘slimme’ productgroepen.

Slimme thermostaten staan op één en smart speakers op twee, gevolgd door verlichting. Het bezit in dat segment steeg van dertien naar zeventien procent. Dat komt naar voren in de vierde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status van domotica in Nederland. Bureau Multiscope peilde hiervoor 6.300 respondenten.

Directeur John Kivit: “Als mensen nadenken over een slimme toepassing in hun huis dan zie je dat ze vaak beginnen met verlichting. Het vergt een betrekkelijk kleine investering” en een breed toepassingsgebied.

Gemak en comfort (57%) zijn de belangrijkste drijfveren om slimme verlichting aan te schaffen. Veel consumenten kopen deze producten ook om een prettige sfeer in huis te creëren (39%) en om kosten te besparen (33%).

Gemiddeld besteden consumenten 223 euro aan slimme verlichting. In totaal staat er voor driehonderd miljoen euro aan slimme verlichting in 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens.

Zoals ook bij andere domotica wordt verlichting overwegend aangestuurd met een mobiele app, niet met een voice-toepassing.

De markt van de slimme verlichting lijkt inmiddels verdeeld. De marktaandelen in 2020 zijn nagenoeg hetzelfde als in 2018. Philips Hue is marktleider met een aandeel van 47 procent, gevolgd door IKEA met zeventien procent, KlikAanKlikUit met acht procent en Osram en Innr als hekkensluiters. Die laatste twee hebben respectievelijk vijf en drie procent marktaandeel.

De meest opvallende ontwikkeling in de Smart Home Monitor is de snelle opkomst van de smart speaker. Twee jaar geleden hadden de boxen een marktaandeel van zes procent, eind 2020 was dat negentien procent.

Foto: Drew Coffman (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond