Deel dit artikel
-

Versplatform eFresh.com maakt doorstart

eFresh.com maakt een doorstart en krijgt in zijn nieuwe vorm meer de functie van bedrijvengids dan handelsplatform. De site wil de wereld van de versindustrie efficiënter maken door producenten van groente en fruit online een gezicht te geven en hen bereikbaarder te maken voor afnemers.

"Na al het gedoe met aandeelhouders, investeerders en het uiteindelijk faillissement had ik makkelijk weg kunnen lopen. Ik vind echter dat eFresh.com een prachtige propositie heeft. Gesteund door een groep van private investeerders maak ik daarom met een team van 5 man in Nederland en het Chinese commerciële team een doorstart. De continuïteit is voor 1 à 2 jaar gegarandeerd", aldus Joost van Odijk die het webportaal, het gebruikersbestand en de commerciële contracten van de curator overnam.

De fysieke boedel van oud-eigenaar Get Holding ligt vanaf donderdag bij BVA Auctions onder de veilinghamer.

Begin 2010 werd het faillissement van Get Holding, het bedrijf achter eFresh, aangevraagd. Het idee achter het bedrijf sprak velen aan, maar de voormalige directie wist niet het vertrouwen van investeerders als de Rabobank te behouden. De bank wilde een miljoenenbedrag investeren in het mondiale handelsportaal voor de versindustrie, maar trok zich uiteindelijk terug. Voor buitenstaanders ontstond een beeld van een bedrijf dat zo veel aandeelhouders had dat het moeilijk werd om de organisatie te sturen. Bovendien had een aantal van die aandeelhouders, mensen die hun bedrijf hadden verkocht aan Get Holding, nooit het geld ontvangen waarop ze zeiden recht te hebben.

Van Odijk werkte twee jaar bij eFresh en klinkt strijdlustig: "Het nieuwe eFresh is heel transparant: geen verschillende teams in en belastingconstructies via het buitenland. We zijn een Nederlandse B.V. en werken hier vandaan. eFresh.com wordt, vergeleken met de oude versie, platter en simpeler. Zie het maar als een bedrijvengids met interactiviteit die wordt verrijkt met additionele diensten. Een voorbeeld daarvan is dat afnemers en leveranciers contact met elkaar kunnen opnemen, fysiek of online. Met dat soort premium diensten willen we geld gaan verdienen".

Van Odijk denkt dat er ruimte genoeg is voor een versportaal als het zijne. "In de versindustrie hebben producenten eigenlijk geen gezicht. Historisch gezien is er veel tussenhandel ontstaan. Ik denk dat je met een open platform mogelijkheden kunt creëren om die producent een duwtje in de rug te geven. Maar we moeten ons wel bescheiden opstellen, omdat dit een traditionele sector is waar veel werk op basis van relaties en vertrouwen gebeurt".

De directeur denkt behalve in Europa ook in opkomende landen klanten te kunnen vinden. "Daar is de adoptiecurve van technologie wellicht lager dan hier, maar als men op internet komt dan slaan ze veel stappen over die wij in de afgelopen jaren hebben gemaakt". In India, bijvoorbeeld, is tussen de 60 en 80 procent van de nieuwe mobiele bellers afkomstig van het platteland. De mobiele telefoon is daar een handelsmedium van levensbelang voor boeren. Dat zei direcievoorzitter Sanjay Kapoor vorige week op het Mobile World Congress in Barcelona.

eFresh heeft nu 15.000 klanten, van wie het merendeel een gratis account heeft. Van Odijk schat dat het potentieel voor eFresh nu rond de 100.000 klanten ligt. Hij sluit samenwerkingen met organisatoren van beurzen en "organiseert in aanvulling op de portaalactiviteiten ook handelsmissies en zogenaamde ‘buying events’ om relevante marktpartijen met elkaar in contact te brengen". Het doel is om in eerste instantie goed en zichtbaar te worden in 10 à 20 productcategorieën. Dat moet uiteindelijk een aanzuigend effect hebben op producenten uit andere productcategorieën.

Deel dit bericht

8 Reacties

Emile

Bewonderingswaardig initiatief. Ik hoop dat het gaat lukken en ook om van de 'besmette' naam van Efresh af te komen.Succes!

Anoniem

Dat zou leuk zijn. Dan wordt het misschien weer iets goeds dat eFresh op mijn CV staat 🙂

ex get

15.000 klanten????? hahahaha!!!! hier gaan ze weer!! Lijk me verstandig om een broodje hamburger met colas online te gaan verkopen. 😉

John Verwije

Mooi dat Joost en zijn team doorgaan met eFresh.com! Het concept is zeer sterk en heeft veel potentieel. De noemen van de huidige 15.000 gratis leden geeft ook realiteitszin aan, wat, tezamen met hard werken en voorkomen van onnodige uitgaven, zal resulteren in een succesvol en gezond bedrijf. Joost en team: Keep It Simple, werk hard en wees open, dan staat er over 6 maanden een eFresh.com waar ex GETters van gedroomd hebben. Negeer de negativiteit en ga er gewoon voor. Ik geloof in eFresh.com!

ExGet werknemer

15000 leden? Eerder 100 actieve leden..

Derk Nijssen

Joost, goed dat het gelukt is! Dit gaat zeker een succes worden.

exGet

Dit is wishfull thinking….Efresh zal nooit wereldwijd kunnen gaan.1. veel te duur voor Zuid Amerika & meeste boeren daar hebben geen internet of een telefoon!2. In the VS kan hij het ook maar vergeten, omdat amerikanen doen geen zaken via telemarketeers en de wetten daar zijn streng (DNC list)Het Idee is wel goed maar heeft en veel te grote capital nodig om het goed te doen, en die hoeveelheid capitaal heeft hij niet…dus keep on dreaming Joost en succes!!

Dirk Bakker

Schandelijk dat ex-werknemers durven na te trappen naar een bedrijf waar ze gewerkt hebben en dat met eigen risico en kapitaal wordt voortgezet door iemand die erin geloofd!Heel moedig. Dit verdiend respect en geen natrappen. Ik ken Joost, en heb met hem gewerkt. Joost is een intelligente realist, die heel verstand heeft van zaken. Hij maakt efresh zeker tot een succes! Succes Joost!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond