Vertrouwen in mobiel betalen neemt af

Het vertrouwen in de veiligheid van betalingen via een smartphone is in de EU sterk afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van internationaal advocatenkantoor Osborne Clarke in acht Europese landen.

Bij 81 procent van de consumenten leeft de angst dat bankgegevens worden misbruikt voor frauduleuze doelen. Dat is een toename van 12 procent in een jaar.

Nederlanders maken zich vooral zorgen over de privacy als er in de toekomst niet meer met cash kan worden betaald. Twee op de drie geeft aan dat ze bang zijn dat er te veel persoonsgegevens worden gedeeld. Een stijging van 13 procent ten opzichte van het onderzoek een jaar eerder. Bijna driekwart van de respondenten heeft zorgen over mogelijke datalekken waardoor privégegevens op straat komen te liggen.

In de rest van Europa zijn er vergelijkbare uitkomsten: na fraude (81 procent) volgt de zorg om datalekken (80%) en het delen van persoonlijke gegevens (76%).

Osborne Clarke onderzocht welke methodes voor klantauthenticatie de voorkeur hebben. De meerderheid van de Nederlandse consumenten voelt zich prettig bij het scannen van hun vingerafdruk en bij conventionele wachtwoorden. Veel Nederlanders zijn nog huiverig voor het gebruik van stem- en gezichtsherkenning, respectievelijk 17 procent en 23 procent voelt zich comfortabel met deze vormen van identificatie.

Percentage respondenten in 2016 (groen) en 2017 (blauw) dat ‘tamelijk of zeer bezorgd’ is over privacy privégegevens indien mobiele betalingen volledig contante betalingen vervangen in de toekomst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug