Deel dit artikel
-

Vier ton subsidie voor digitale persinnovatie

Reblr, crowdfundingplatform Yournalism, VR-specialist VRmaster en TNO hebben met elkaar 400.000 euro gekregen van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in het kader van de persinnovatie. Reblr en Keydatos krijgen elk een ton.

Voor de negende ronde van de persinnovatieregeling werden in totaal 82 ideeën ingediend. 19 ideeën werden uitgenodigd deel te nemen aan de tweedaagse pressure cooker, waarbij de teams werden geholpen bij het aanscherpen van hun ideeën en het testen van assumpties.

Reblr gaat een technisch hulpmiddel ontwikkelen om redacties en journalisten te helpen nieuws te filteren, te selecteren en te verrijken via een kant-en-klaar platform. Daarbij maakt men gebruik van bestaande technologie (open source) die op slimme wijze modulair wordt gekoppeld.

Yournalism gaat haar crowdfundingplatform openstellen voor andere partijen. Concreet gaat het om de ontwikkeling van een embeddable widget en API, en het uitwerken van een fiscaal-juridische constructie waarmee zoveel mogelijk geld naar het gecrowdfunde project kan.

VRnu gaat virtual reality introduceren in de Nederlandse journalistiek. Dat willen ze doen door virtual reality-reportages aan te bieden en kartonnen VR-brillen te verkopen voor een toegankelijke prijs. Zo kan de lezer met zijn eigen smartphone en bril ‘rondkijken in het nieuws’. Zowel journalisten als het publiek kunnen online VR-reportages uploaden.

Keydatos gaat de stap van databron naar datajournalistiek artikel vereenvoudigen. Het kost datajournalisten veel tijd om ruwe databestanden te verwerken. Zaken zoals het programmeren en scrapen van websites zijn vaardigheden die maar weinig journalisten beheersen. Met een webapplicatie, gebouwd op een bestaand open-source initiatief, wil Keydatos de (data)journalist deze taken uit handen nemen.

TNO krijgt geld voor Watskeburt?!. Door het automatisch verrijken van de metadata van video’s en deze te benutten bij de presentatie ervan aan de gebruiker, kunnen gebruikers eenvoudiger en efficiënter nieuwsvideo’s vinden en consumeren. De opzet is om video’s beter vindbaar te maken, relevante suggesties te doen bij de eindgebruiker en het mogelijk te maken binnen het (relevante) video-aanbod ‘koppen te snellen’.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond