Deel dit artikel
-

Vijf miljoen Nederlandse consumenten winkelen online over de grens

Vorig jaar kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland. Samen gaven zij 880 miljoen euro uit bij buitenlandse webshops, zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

De 5 miljoen betekent een groei van 32 procent ten opzichte van 2017, toen dit er nog 3,8 miljoen waren. Vooral binnen de productcategorieën kleding, schoenen en personal lifestyle, IT en speelgoed is het aandeel van cross-border shoppers binnen alle online kopers flink gestegen.

Het aantal online bestedingen is daardoor toegenomen van 765 miljoen naar 880 miljoen. Andedrs gezegd: 3,7 procent van alle online bestedingen loopt via een anderstalige website.

In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen overigens wel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land.

Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming van Nederlandse consumenten die online over de grens shoppen. Van alle cross-border uitgaven gaat 31 procent naar een Chinese webshop, terwijl dit voor Duitsland 17 procent en voor Groot-Brittannië 15 procent is.

Kijken we alleen naar de bestedingen aan producten, dan ligt het aandeel van Chinese webshops met 47 procent nog een stuk hoger. Aan de andere kant zoeken de Nederlandse consumenten het bij de aankoop van diensten dichter bij huis: 18 procent van de cross-border uitgaven gaat naar Britse webshops en 14 procent naar onze oosterburen.

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

EU moet gewoon stantepede bilateraal postverdrag met China opzeggen. Is gewoon belachelijk. Zij kunnen hier poststukken dumpen en Tante pos, Deutsche Post, BePost, LaPoste en co zoeken het maar lekker uit.
Volgens mij prima met mededingssautoriteit van Vestager op te lossen.
Afschieten die Alibabba’s!

Hugo Vis - VLVT B.V.

Volgens mij worden de aankopen bij buitenlandse bedrijven als Zalando, About You, Boozt, Net a Porter, Farfetch, Asos etc. hier helemaal niet meegenomen. Alleen Zalando al (dit is dus een Duits bedrijf, dat vanaf Duitsland aan de Nederlandse consument levert) is goed voor 800.000.000 per jaar, prognose Zalando voor 2024 = 3 Miljard!! Alleen in Nederland. Of wordt er een soort struisvogel visie op los gelaten door de Nederlands talige websites van deze bedrijven als “binnenlandse verkopen” aan te merken?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond