Deel dit artikel
-

‘Vijf procent van de Facebookpostings is reclame’

Een op de twintig berichten op de Facebook timelines is een commerciële uiting, zegt Will Ashton van bureau Nanigangs, dat jaarlijks voor 250 miljoen dollar een reclamecampagnes op de profielensite verzorgt.

Vijf procent van de uitingen is commercieel, maar of dat veel of weinig is kan hij niet zeggen. Ashtons bureau Nanigans, een zogeheten PMD, waarvoor hij de baas in Europa is, heeft een vogelvluchtblik op de reclameontwikkelingen op Facebook. Hij sprak vanochtend tijdens Emerce’ The Facebook Conference.

“Je postings moet goed, relevant en creatief zijn. En het is belangrijk dat je goed kijkt naar de kosten en het rendement. Er zijn maar weinig adverteerders, ook de grote, die daar slim mee omgaan.”

Daarmee doelt hij mede op de inzet van FBX, Facebooks exchange voor automated trading, en custom audiences. Bij dat laatste is het mogelijk voor bedrijven in hun eigen klantenbestanden in te laden in de profielensite om met die informatie nog gerichter te kunnen adverteren.

“Het is ook belangrijk om niet puur te sturen op CPA”, reclames volgens het cost per action-model “maar op lifetime value.” Hoeveel een verworven klanten over een langere periode financieel waard is.

Over zijn klant Fab.com zegt Ashton: “We deden een online campagne voor hen waarbij 4,5 miljoen nieuwe leden werden geworven. Daarvan was 38 procent afkomstig via Facebook. Die groep bleek een lifetime value te vertegenwoordigen die nu drie keer hoger ligt dan bij de andere klanten. Je moet niet alleen goed targeten maar ook excluden”, bepalen wie je niet benadert via Facebookadvertenties omdat ze toch al klant zijn. “En maak look-a-like-groepen. Gebruikers zoeken die geen klant zijn maar demografisch sterk lijken op je eigen klantengroep.”

Ashton ziet, net als openingssprekers Arno Lubrun van Facebook Nederland, dat e-commercebedrijven nu grootste besteders zijn van reclamegeld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond