Deel dit artikel
-

VISA: ‘We geloven in partnerships’

Innovaties op betaalgebied zijn aan de orde van de dag. Van Apple Pay tot betalen middels een selfie. Bij Visa Europe focust men zich vooral op samenwerkingen met derden. “Liefst met ondersteuning van loyaltyconcepten”, aldus Daniel van Delft, Country Manager Nederland.

Het laatste nieuws op betaalgebied: MasterCard experimenteert met een nieuwe technologie waarbij je betalingen kunt bevestigen met een selfie. Gezichtsherkenning vervangt dus de pincode bij deze zogenoemde ‘selfie pay’, die op kleine schaal in de VS en wellicht ook Nederland als pilot wordt uitgerold. “Interessant, al ziet dit er wellicht wat vreemd uit bij de kassa”, grijnst Van Delft.

Zijn bedrijf denkt niet direct aan een selfie-experiment, maar wil graag leren van de vele nieuwe innovatieve initiatieven op betaalgebied. “Wij vermoeden dat zo’n selfie-bevestiging in eerste instantie maar een beperkte groep interesseert. Desondanks lijkt me dit wel de opmaat naar fingerprint-authenticatie. En dus is het belangrijk om op dit vlak samen op te trekken.”

Samsung
Het uitgangspunt van dergelijke innovatie is natuurlijk om het doen van betalingen zo eenvoudig mogelijk te maken, zonder dat de veiligheid (fysiek en digitaal) in het geding komt. Van Delft spreekt in dit kader over de ‘totaalbetaalomgeving’, die zich vooral op mobiel afspeelt. “Er is nu voldoende tractie om echt naar mobiel betalen door te groeien. Iedereen ontwikkelt nu mobiele initiatieven. Van Apple en Samsung tot Android.”

Om die stap te maken, is samenwerking met andere marktpartijen volgens hem een must. “Als we na contactloos betalen de stap naar mobiel willen zetten, moeten we er ook voor zorgen dat de terminals bij retailers verbeteren. Daarbij moet je onder meer slim inspelen op de vervangingscyclus. De echte fast movers, zoals de NS-stations, migreren dan als eerste; zij moeten het vooral hebben van laagwaardige betalingen onder de 25 euro.”

De opkomst van diensten als Apple Pay en Samsung Pay ziet hij overigens niet als een bedreiging. “Wij geloven in partnerships. Dat brengt innovatie sneller naar de markt. Sterker nog: Apple heeft zijn betaaldienst samen met ons ontwikkeld.”

Collabs
Betaalinnovaties moeten wat de Country Manager betreft bij voorkeur door loyaltyconcepten worden ondersteund. “Traditionele klantenkaarten snijden zelden echt hout, al was het maar omdat je een spaarpas vaak net niet bij je hebt als je een winkel weer eens bezoekt. Dat zou eigenlijk een mobiele dienst moeten zijn.” Daarbij denkt hij aan een app als Card On File, waarmee je al je pasjes kunt inscannen. “Er bestaan ook apps die dat allemaal al hebben geïntegreerd, waardoor je klantenkaart automatisch wordt meegenomen bij het afrekenen.”

Groot noemt Van Delft de verandering dat in de betaalsector het ‘Fail Fast’-principe zijn intrede heeft gedaan. “Vroeger ging aan alles langdurig onderzoek vooraf, nu moet je sneller aan de slag met kleine experimenten die direct feedback opleveren. Hiervoor werken we actief samen met startups.” Centraal hierin staan de eigen ‘innovation hubs’: de zogeheten Collabs. Sinds dit voorjaar worden op drie locaties – Londen, Berlijn en Tel Aviv – regelmatig tientallen geselecteerde fintech-startups onderworpen aan een sprinttraject van honderd dagen, waarbij ideeën in sneltreinvaart worden klaargestoomd voor een proof-of-conceptprogramma. “Wij ondersteunen die startups niet met geld, maar met kennis, kunde en een breed afzetgebied”, aldus Van Delft.

Bitcoins
De Nederlandse Visa-baas houdt zich op de vlakte met betrekking tot de kansen van bitcoins: “Wij volgen de ontwikkeling van bitcoins en de achterliggende blockchaintechnologie met belangstelling.” Wat betreft wallet-oplossingen stelt hij zich op het standpunt: moge de beste wallet winnen. “Een paar jaar geleden moest elk bedrijf een eigen wallet hebben. Ik denk niet dat de markt gebaat is bij duizenden wallets. Die keuze is aan de consument, wij staan daar agnostisch in. Uniformering en integratie zijn voor ons belangrijk.”

In de nabije toekomst verwacht hij een betere koppeling van data, waardoor de betaalervaring aantrekkelijker wordt en er nieuwe mogelijkheden ontstaan. “Het zou mooi zijn als er meer met de geolocatie-feature wordt gedaan. En je op termijn automatisch wordt in- en uitgecheckt in het openbaar vervoer.”

*Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#143)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond