Deel dit artikel
-

‘Voorverkoop’ Playstation 5 werd dure grap

Een man die via zijn webshop pre-orders liet plaatsen voor de PlayStation 5 mag geen inbreuken plegen op de merk- en auteursrechten van Sony, zo heeft de rechtbank Amsterdam bepaald.

Klanten konden in mei 2020 via de website tegen vooruitbetaling van 499 euro de PS5 spelcomputer bestellen. Daar was de verkoper wel erg vroeg mee, want de PS5 spelcomputer was op dat moment nog niet op de markt en ook was nog onbekend hoe deze er uit zou gaan zien of wat de verkoopprijs zou gaan worden.

Daarnaast heeft hij via de website games aangeboden die voor de PS5 beschikbaar zouden zijn, terwijl op dat moment voor die games nog geen concrete aankondigingen waren gedaan. Onder de aangeboden games bevonden zich onder meer Ghost of Tshushima en Gran Turismo.

Voor de promotie had de man twee YouTube influencers ingeschakeld.

Tot en met augustus verschenen er flink wat klachten op beoordelingswebsite Trustpilot.com, onder meer omdat klanten hun geld niet terugkregen. Ook het tv-programma Boos van BNN/VARA besteedde aandacht aan de website.

Al op 28 mei 2020 heeft fabrikant Sony de man een mail gestuurd met als eis om de website ontoegankelijk te maken en de inbreuk op de rechten te staken en gestaakt te houden. Ook moest de man uiterlijk 2 juni 2020 opgave doen van met de website gegenereerde inkomsten en een deugdelijk ondertekende onthoudingsverklaring aan Sony te doen toekomen. Kort daarna is de website uit de lucht gehaald.

Niet eerder dan 10 juni reageerde de verkoper: ‘Er is niks om te halen. Laat sony iemand anders lastig vallen. Er zijn geen inkomen (…) en wat er aan inkomen is geweest is een lachertje van 6700 (euro) en dat is geretourneerd naar de eigenaren er is niks verdient dus niks te halen en daarbij heeft sony onmogelijk schade geleden door deze website dat is slap gelul want dit product heeft nooit op sony’s markt gestaan aangezien het product nog niet eens bestaat en alleen maar speculaties over zijn.’

Sony heeft nadien een schikking van 1000 euro voorgesteld die hij eind juli 2020 mocht voldoen en is uiteengezet dat hij de onthoudingsverklaring kon printen, ondertekenen, inscannen en versturen. Nadien heeft Sony niets meer vernomen.

In de rechtbank legde de man uit dat hij van plan was om PlayStations 5 en games als bulk in te kopen, maar dat hij daarvoor eerst geld nodig had.

De man had de spelcomputer waarschijnlijk niet eens kunnen verkopen. PlayStation 5 wordt sinds 19 november mondjesmaat geleverd door enkele grote retailers omdat de vraag erg groot is. Retailers als bol.com waren snel voor hun voorraden heen.

Voor de enthousiaste verkoper is het avontuur geëindigd in een financiële aderlating: hij is vorige week veroordeeld tot de betaling van 5737 euro, waarvan het grootste deel advocaatkosten voor Sony c.s..

Deel dit bericht

9 Reacties

Blockchainkiller

‘Weet je wat ik een goeie grap vind?

Dat Sony met elke generatie playstation iedere keer het zelfde marketingstrukje flikt en jullie dat niet eens doorhebben…..

Ouwehoeren dat ze te weinig onderdelen hebben en een soort “schaarste” creeeren om zo de hype te sterken.

En dan later allemaal “slim” versies uitbrengen voor 1/10de van de prijs….

sam

Nou Blockchainkiller, ik wacht nog steeds op de PS4 Slim hoor 40 euro

Jeroen

Blockchainkiller IK heb in ieder geval door wat jij beweerd onzin is. Ik geloof er helmaal niets van dat Sony opzettelijk schaarste” doet creëren echt onzin. Kom eens met concrete info en niet met die complot bushit.

Derk

Zeker het zelfde als bij ps5online. En psonline.shop

Waardeloos.

Arno

Mooi artikel, link naar Boos: https://youtu.be/rpduz0gCxuY

bram

Let niet op Blockchainkiller, dit is de meest zure man in heel Nederland. Elke ochtend gooit hij gal op letterlijk elk artikel op Emerce omdat hij zich verhevend voelt boven iedereen. Gaar manneke

SDIM

@bram, ik weet niks van Blockchainkiller, maar wat hij aanhaalt zit een kern van waarheid in.

Schaarste creëren is een bewezen marketing techniek, zie je ook helaas vaker terug komen. ps4 was in Nederland al voor release uitverkocht en kwamen klanten op een wachtlijst (ff snel gegoogeld).

One plus (smartphone merk) deed bijvoorbeeld alleen op uitnodiging verkopen waarmee ze een soort drempel/schaarste creëerde wat ze uiteindelijk zeer duidelijk ook tegoeden is gekomen.

en herinneren we ons de mini snes nog, was ook meteen uitverkocht en een rage.

Helaas geld voor de laatste generaties videokaarten ook grote tekorten en schaarste. En als je ziet hoe veel producten met een cpu/sock toch dagelijks verkocht worden zal er dus capaciteit genoeg moeten zijn om de nu te kort aanwezige chips gewoon te maken, zal echt een kosten baten analyse zijn,

over een slim versie voor 1/10 van de prijs ben ik het niet eens, maar eerste ps2 was stinkend duur en de laatste slim versie mischien 30% van de originele release prijs. maar dit kan ook worden verklaard door de snelle technologische ontwikkelingen en het relatief lange leven van een console generatie (ongeveer 7 jaar). na 6 jaar kan het apparaat met het zelfde performance niveau veel goedkoper worden geproduceerd.

Adrian

Schaarste creëren en de vraag hoog houden is een marketing methodiek dat bijvoorbeeld voor een groot bedrijf zoals Apple al een decennia lang uitstekend werkt. Ieder jaar bij elke nieuwe lancering is er schaarste. En dat is vanaf de iPhone 4 al het geval. Je zou zeggen dat ze na 10 jaar wel weten hoeveel iPhones er van de band moeten rollen voor iedere nieuwe lancering om aan de vraag te kunnen voldoen. Toch zie je ieder jaar honderden dan wel niet duizenden mensen als kudde dieren naar de winkel komen met het idee dat de nieuwe iPhone Pro zonder pre-order zo opgehaald kan worden. En dat ieder jaar opnieuw. Je kan je afvragen wie is hier dan naïef of is het toch een methodiek dat uitstekend werkt onder de kudde mens?

Blockchain killer

Nouja zeg Bram,

Ik reageer helemaal niet “op ieder artikel op emerce” en ik voel mij ook niet verheven, wellicht is het een goed idee als je voortaan voorjezelf spreekt?

Ik heb ook geen zin om je te gaan “educaten” omtrand marketingstechnieken, ik ben geen leraar en bovendien zoek je het maar lekker zelf uit, moet toch wel lukken tegenwoordig met tools zoals google enzo?

Kennelijk snap je nog niet goed hoe het allemaal werkt, anders had je niet om bewijzen gevraagd.

Dat geeft allemaal niks maar om nou meteen op de man te gaan spelen slaat ook nergens op.

En dat een slim 1/10 vd prijs kost was natuurlijk ook deels sarcastisch, desalnietttemin is het wel iedere keer zo dat sony een goedkopere slim versie uitbrengt nadat de “normale” versie een beetje is afgekoeld; en dan net doet alsof ze dat hebben “uitgevonden”.

Waarom dan niet meteen een slim uitbrengen? Jij gaat mij echt niet vertellen dat anno 2020 de ps5 zo groot moet zijn als er over een half jaar een slim komt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond