VW toont eerste voertuig voor gedeelde ritten

Volkswagen-dochterbedrijf Moia presenteert het eerste elektrisch aangedreven voertuig, een shuttlebus, waarmee het op Uber-achtige wijze miljoenen personenauto’s uit het dagelijks verkeer wil nemen.

De minibus biedt ruimte aan zes passagiers en is vooral bedoeld voor de hele grote steden. Alleen daar is het zinvol op honderden busjes te laten rondrijden om de verkeersdrukte te ontlasten en daar ook nog eens geld aan te verdienen.

Aan het eerste Moia-model, vorig jaar tijdens Techcrunch Disrupt in Londen aangekondigd, zit ook een Nederlands tintje. Het Amsterdamse creatieve bureau KRFL is verantwoordelijk voor de naam, de visuele identiteit, branding, VR en lanceringscampagne.

Tijdens Techcrunch Disrupt in Berlijn, gisteren, lichtte Moia-Chef Ole Harms zijn plannen voor 2018 toe. De stad Hamburg is de eerste stad waar het concept van ritten delen in een minibus wordt beproefd. Samen met VW worden er volgend jaar tweehonderd Moia’s opgeleverd. Die rijden constant rond om passagiers op te pikken en af te zetten bij virtuele bushaltes. Ze staan op een afstand van tweehonderd à 250 meter. De Moio-App vertelt waar de passagier die zich staan.

Over drie jaar moeten er duizend Moia’s rondrijden in Hamburg. Dan is ook al de uitrol naar andere grote Europese en Amerikaanse steden begonnen. Gemeentes met een liberaal beleid rondom technologie in mobiliteit lijken een plus te hebben in het uitrolschema. Harms zoekt actief de samenwerkering met gemeentes en OV-bedrijven.

In 2018 en 2019 wil hij experimenteren met de prijsstelling. Die zal, zo vertelde hij aan zijn Berlijnse publiek, in ieder geval dynamisch zijn. Groepen betalen een ander tarief dan indivuele reizigers en er zal ongetwijfeld verschil zijn tussen tarieven in de spits en daluren. Algoritmes bepalen pricing, routing en fles management.

Details over de prijsstelling kon de Duitser nog niet geven, maar een rit wordt duurder dan het OV en goedkoper dan een taxi. Het streven is om richting het prijspeil van het openbaar vervoer te gaan.

Deze prijs van de Hannoversche Allgemeine laat dat ook zien:

De voertuigen zijn en blijven eigendom van Moia en de bestuurders zijn medewerkers van de VW-dochter.

In Nederland staan twaalf miljoen wegvoertuigen geregistreerd. Deze kaart van het CBS laat zien hoe het particuliere autobezit landelijk is verdeeld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug