Deel dit artikel
-

Waarde tv-sector door sociale media gestegen

De waarde van televisie is onder meer door sociale media toegenomen. Door het toenemend aantal apparaten en nieuwe technologieën worden consumenten en adverteerders nog beter bediend dan voorheen en zijn zij ook beter in staat om rechtstreeks met elkaar te communiceren. Dit concludeert Deloitte in haar onderzoek dat zij samen met GfK en SPOT uitvoerde.

Ruim een derde van de Nederlanders stuurt wel eens een bericht naar anderen die naar hetzelfde tv-programma kijken. Onder jongeren van 13 tot 17 jaar is deze groep dubbel zo groot, namelijk 69 procent. Door social media kunnen tv-zenders draagvlak voor programma’s versterken, maar dit is zeker ook interessant voor multiscreen adverteerders, stelt Deloitte.

Technologie is geen barrière meer voor hoe we content toegankelijk maken, tv-kijken en reclame maken. De Nederlander heeft gemiddeld 4,3 mobiele apparaten tot zijn beschikking, de mogelijkheden van de cloud, een betere connectiviteit en de grootste keuze uit content dan ooit. Dit verandert de waardeketen binnen de tv-sector radicaal.

Enerzijds innoveren bestaande spelers, anderzijds wordt de sector betreden door nieuwkomers zoals ‘Over the Top’ (OTT)-spelers zoals Netflix en Amazon. Zij bedreigen de status quo door zich op te werpen als producenten. Daarnaast stomen kabelmaatschappijen op door te investeren in content en het nemen van participaties in omroepen. Mogelijk ontstaat er daardoor een aggregator die beschikbare OTT-diensten combineert.

Het spel om de beste marktposities is nog lang niet uitgespeeld, maar technologie groeit exponentieel en lange termijn strategieën van zowel producenten, omroepen als distributeurs moeten daarom nu al aangescherpt worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond