Deel dit artikel
-

Wearable zoekt killer-app

Ontwikkelaars en marketeers moeten iets nieuws leren: apps maken en bedenken voor wearables. Met de komst van de Apple Watch en Android Wear gaat deze markt snel groeien, zo is de verwachting. Wie gaan deze markt domineren? En wat is de roadmap voor de nieuwe generatie apps? Een vooruitblik.

Heel spectaculair of futuristisch is het niet wat de gemiddelde gebruiker van een wearable op dit moment met zijn gadget doet: een notificatie bij een nieuw mailtje, scrollen naar een nieuwe muziektrack of het aantal gemaakte stappen bijhouden. Ja, het is ook mogelijk om spraakopdrachten te geven aan je Android Wear-horloge (‘OK Google, send e-mail to X’), maar voor de meeste gebruikers voelt dat nog ongemakkelijk en sociaal onaangepast.

We staan nog maar aan het prille begin van een hele nieuwe ontwikkeling: er zijn weinig toepassingen en apps, en het aantal gebruikers van wearables is nog klein. Maar met de komst van Apple Watch begin 2015 en het toenemend aantal horloges dat op Googles wearable besturingssysteem Android Wear draait, lijkt het een serieuze markt te worden.

Doorbraak
Tot nu toe verliep de opmars van wearables gestaag: er zijn wereldwijd ongeveer een half miljoen Pebble-horloges over de digitale toonbank gegaan en Samsung verkocht het eerste kwartaal van 2014 een half miljoen smartwatches.

Ook zijn er nog de fitness-wearables, zoals Jawbone en de FuelBand van Nike. En marktleider Fitbit, die in het eerste kwartaal van dit jaar goed was voor de helft van de in totaal 2,7 miljoen verkochte wearables, aldus cijfers van analist Canalys.

Daarnaast is de Google Glass sinds juni ook voor de gewone consument in een aantal landen te koop. Hoeveel er tot nu toe van verkocht zijn, is onbekend. Het bedrijf uit Mountain View maakt hierover geen cijfers bekend; maar het lijkt onwaarschijnlijk dat de dure bril een kaskraker is.

Als er een wearable is die de komende periode écht gaat doorbreken, dan is het de smartwatch. Volgens BI Intelligence zal maar liefst zeventig procent van de verkochte wearables de komende vijf jaar een smartwatch zijn. Waarbij twee partijen cruciaal zijn: Google en Apple.

Met deze twee grote platformen wordt het voor ontwikkelaars opeens interessant om apps te ontwikkelen. Rivalen als Samsung en Pebble hebben nu nog hun eigen besturings- en app-ecosystemen, maar het is goed mogelijk dat ze op termijn alsnog volledig overgaan op Android Wear. De Japanners hebben zelfs al een smartwatch die erop draait.
En wat doet Swatch, marktleider in de horloge-industrie? Gaat het ook eerst een eigen besturingssysteem ontwikkelen, of kloppen de geruchten dat Apple en Swatch achter de schermen samenwerken? Heel waarschijnlijk is dat laatste niet, nu Apple zijn eigen Watch groots heeft aangekondigd.

Er zijn sceptici die niet in een doorbraak van de smartwatchmarkt geloven. Maar zelfs een kritische analist als Harry Wang – van Parks Associates – schat in dat er in 2018 honderdtwintig miljoen smartwatches zullen worden verkocht. Een stuk minder dan de miljard smartphones die er vorig jaar over de toonbank gingen, maar nog altijd een flink aantal. Ook een voorspelling van Wang: Apple en Google gaan de markt voor smartwatches domineren. Kleine spelers maken weinig kans, aldus de analist.

Irritatie
Gadgetliefhebber Sam Warnaars denkt dat wearables, en dan voorlopig met name smartwatches, de toekomst zijn. Hij maakte dit jaar de overstap van uitgever Sanoma naar aFrogleap, waar hij senior digital producer is. En houdt zich er onder meer bezig met het bedenken van toepassingen voor wearables. “Als je kijkt naar de ontwikkeling van computers dan zie je dat schermen steeds kleiner worden. Smartwatches zijn een logische volgende stap.”

Een wearable draag je dicht op je huid, waardoor de relatie die je ermee hebt persoonlijker is dan die met een smartphone, aldus Warnaars. Een bericht dat je binnenkrijgt op je smartwatch is ook minder gemakkelijk te negeren dan die op je smartphone. En een trillend horloge voelt nu eenmaal anders dan een trillend apparaat in je broekzak. Ontwikkelaars moeten daar rekening mee houden, want wie zijn app veelvuldig een niet-relevante notificatie laat sturen, zal er eerder veel irritatie mee opwekken.

Dat een smartwatch dichter op huid en oog zit, biedt voordelen. Zo wijst de navigatie op de Apple Watch de wandelaar, hardloper of fietser ‘blind’ de weg, door hem via uiteenlopende soorten trillingen een signaal te geven wanneer hij links of rechts moet afslaan.

Toch zal de smartwatch voorlopig vooral een extensie van de smartphone zijn, denkt Warnaars. “Ik heb al meerdere smartwatches getest en merk dat ik mijn telefoon minder uit mijn zak haal, omdat ik de belangrijkste notificaties al op mijn horloge zie.” Een blik op je pols is voldoende om te zien of er een interessant e-mailtje of facebookbericht is binnengekomen. Alleen bij de echt belangrijke berichten – misschien één op de tien – haal je de telefoon uit je zak, zo is Warnaars ervaring.

Waar Android-horloges in besturing en schermgebruik een kleinere variant van de smartphone zijn, bewandelt Apple een andere route. ‘Wij kiezen voor een heel nieuwe vorm van besturing, middels een nieuw soort muis’, zei CEO Tim Cook bij de presentatie begin vorige maand. Het ouderwetse draaiwieltje – the crown – aan de zijkant van het horloge, speelt hierbij een centrale rol. Je kunt ermee scrollen, navigeren en in- en uitzoomen.

Optimalisatie
Er zijn ruwweg twee grote groepen apps voor de smartwatches te onderscheiden: notificatie- en health-apps. Bij die laatste categorie draait het vooral om de sensoren van de wearables: hoe meer er daarvan zijn, des te meer er te meten is. Van hartslag, temperatuur, stress en beweging tot het aantal stappen. Warnaars: “Zoals camera’s vroeger werden verkocht door te pronken met het aantal pixels, zullen wearables dat gaan doen met het aantal sensoren dat ze hebben.”

Google focust met Android vooralsnog op de notificaties en integratie met Google Now. Apple legt meer focus op gezondheid en sensoren. De Apple Watch meet bijvoorbeeld ook de hartslag van de gebruiker en herbergt een geavanceerde geïntegreerde stappenteller.

Wie een Android Wear-smartwatch heeft, krijgt automatisch notificaties gepushed die ook op de smartphone te zien zijn. Het aantal speciaal voor Android Wear ontwikkelde apps is overigens nog gering. Slechts enkele tientallen apps staan klaar in een speciale sectie van de Play Store. Meestal gaat het om apps die zijn geoptimaliseerd voor het kleine scherm van het horloge, wat betekent: geen uitgebreide menu’s en schermen vol informatie, maar een weergave van alleen de meest noodzakelijke informatie.

Interacties moeten hierbij zo simpel mogelijk zijn. Met dating-app Tinder is het bijvoorbeeld wel mogelijk om op je horloge foto’s van potentiële dates te bekijken en weg te swypen, maar op het moment dat je een profiel wilt bestuderen, zul je je smartphone erbij moeten pakken. Een dergelijke hoeveelheid aan informatie kan het kleine scherm simpelweg nog niet aan.

BMW
De komende drie tot vijf jaar zal er nog altijd een connectie met de telefoon nodig zijn, voorspelt Jonas Oijevaar, business developer bij Infostrada, en oprichter van Wearable Wednesday. “De connectie met de smartphone is niet alleen nodig vanwege het kleine scherm, maar heeft ook te maken met de hardware. In een klein horloge passen minder chips, sensoren en andere technologieën dan in de veel grotere smartphone.”

De rekenkracht van het horloge komt dus voorlopig niet in de buurt van die van een smartphone, waardoor de wearable voorlopig het kleine afhankelijke broertje blijft. Oijevaar: “Je ziet dan ook dat een smartwatch-app bijna altijd gekoppeld is aan een native-app op je telefoon.” Wie bijvoorbeeld de populaire RunKeeper-hardloop-app op zijn horloge installeert, moet tijdens het hardlopen alsnog zijn smartphone meenemen. Ook de Apple Watch kan niet zonder smartphone en werkt alleen samen met de iPhone 5 of hoger.

Verschillende ontwikkelaars werkten al voor de lancering van de Apple Watch aan apps voor de smartwatch. Zo kon Apples CEO tijdens de presentatie van deze ‘nieuwe categorie’ al laten zien dat er, behalve een versie van Nikes hardloop-app, ook al een Honeywell-app is (om de thermostaat te reguleren) en dat je met de BMW-app een kwijtgeraakte auto terug kunt vinden. Drie domeinen waar de techindustrie de komende jaren veel van verwacht.

Prioriteit
Apple neemt de ontwikkeling van de smartwatch heel serieus. Het is het eerste nieuwe product sinds de lancering van de iPad in 2010. En het is het eerste product waar Steve Jobs zich niet direct mee heeft bemoeid. Ook voor Google is de ontwikkeling van Android Wear en een goed bijbehorend ecosysteem belangrijk. Voor het bedrijf heeft het zelfs een veel grotere prioriteit dan Glass, aldus bronnen dicht bij het technologiebedrijf.

Google zou inzien dat een horloge bij grote groepen consumenten een grotere kans van slagen heeft dan een bril. Dit alles zou af te leiden zijn uit het feit dat de ontwikkelingen rondom Glass vooral plaatsvinden in de kleine Google X-divisie. Terwijl Android Wear door de grote en belangrijke Android-divisie wordt ontwikkeld.

Toch is het volgens Oijevaar niet terecht om Google Glass al volledig af te serveren. “Glass heeft meer hardwaremogelijkheden dan de smartwatch. En ik merk dat er bij grote bedrijven best veel belangstelling voor bestaat. Glass kan bijvoorbeeld bedrijfsprocessen een stuk efficiënter maken.”

Maar wellicht was de bril voor Google vooral een groot experiment waarvan Android Wear nu de vruchten plukt, redeneert Oijevaar. De duizenden ontwikkelaars die al een tijd lang met de bril op hun hoofd lopen, waren in feite proefkonijnen voor Google. Inzichten die vooral ten goede zullen komen aan Android Wear.

Risico
Ondertussen denken bedrijven ook al na over marketingtoepassingen voor wearables. Zoals Robert Leefmans, partner bij internetbureau Mangrove en oprichter van Notificare, een mobiel marketingplatform. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan het sturen van een bericht aan iemand die een winkel uitloopt. Op het scherm van het horloge verschijnt dan het bericht: vond je dit bezoek waardevol?” De antwoordopties moeten vervolgens zo simpel mogelijk zijn, hoogstens ‘ja’ of ‘nee’.” Eenzelfde bericht op de smartphone van de klant trekt minder snel de aandacht, denkt hij.

Leefmans geeft toe dat deze toepassingen nog in de kinderschoenen staan en dat het risico bestaat dat klanten niet zitten te wachten op dit soort berichten. “Wij vragen van tevoren altijd toestemming. Het is onze taak om bij het versturen van berichten te zorgen dat ze meerwaarde bieden en mensen niet storen.”

Welke apps voor smartwatches succesvol zullen zijn, is sowieso nog de vraag. Voor ontwikkelaars begint het nu pas interessant te worden om apps te ontwikkelen. Maar er bestaat ook het gevaar dat de investeringen in nieuwe apps zich uiteindelijk niet zullen uitbetalen. “De platformen van Google en Apple gaan meer en meer domineren. Zij bepalen de richting waar wij ons als marketeers en ontwikkelaars naar moeten voegen”, aldus Leefmans. “Dat biedt kansen, maar ze kunnen ook apps in één keer overbodig maken.” Een voorbeeld daarvan zijn de apps voor stappentellers, nu dat een prominente standaardfunctie in de Apple Watch is geworden. “Bedrijven als Fitbit, Jawbone, maar ook Samsung en Pebble investeren vaak heel veel geld om een technologie te ontwikkelen. En hopen allen als eerste met dé killer-app te komen. Maar als Apple of Google deze vervolgens standaard gaat meeleveren, is de kans groot dan ze die voorsprong in één klap kwijt zijn.”

De nieuwe muis
Staande ovaties. Gejuich. Het publiek was uitzinnig toen Apples CEO Tim Cook begin september de Apple Watch toonde tijdens een launch event in Cupertino. “Vandaag lanceren we een geheel nieuwe productcategorie”, hield hij zijn publiek voor. Dit keer was het echter niet Apple, zoals bij de iPad en iPhone, die de bedenker van de categorie is. Het bedrijf betreedt zelfs relatief laat de smartwatchmarkt. Samsung, LG, Pebble en veel andere fabrikanten gingen het bedrijf voor.

Hoe dan ook, Apple heeft gebruikgemaakt van de extra ontwikkeltijd die het had. Dat komt onder meer tot uiting in het slimme gebruik van het draaiwieltje (‘de nieuwe muis’); het scherm reageert niet alleen op swypebewegingen, maar ook op het verschil in intensiteit waarmee een gebruiker het scherm aanraakt.

Gebruikers van de Apple Watch kunnen daarnaast makkelijk met elkaar communiceren via de digital touch-functie, een manier om in zo min mogelijk ‘taps’ contact te maken met vrienden. Voorlopig komen er drie verschillende toestellen op de markt, die alleen in uiterlijk verschillen. De prijs zal naar verwachting rond de 350 euro liggen. Het succes van het toestel zal in grote mate afhangen van de apps die door derden moeten worden ontwikkeld.

Batterijduur
Google kondigde Android Wear dit voorjaar aan. Maar toch draait het besturingssysteem nog maar op een beperkt aantal wearables. Er zijn nu Android-smartwatches van Samsung, Motorola, LG, Asus en Sony. Samsung heeft daarnaast ook horloges die op het eigen besturingssysteem Tizen lopen. De prijzen van de Android-smartphones liggen rond de tweehonderd dollar; een stuk lager dan die van de Apple Watch.

Kritiek is er op de batterijduur van de Android-horloges. Die van de LG G-watch is bijvoorbeeld maar 36 uur. Let wel: mits je het horloge niet aanraakt. Bij normaal gebruik zul je het horloge elke dag moeten opladen. Bij een smartphone is dat misschien niet zo’n heel groot probleem, maar bij een horloge, dat je in principe altijd op je wil dragen, wel. De Apple Watch zal volgens ingewijden dagelijks moeten worden opgeladen.

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#134)

Illustratie: Ben Mounsey

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond