Deel dit artikel
-

Webwinkeliers angstig stil na oproep NMa

Tientallen webwinkeliers worden door importeurs en fabrikanten gedwongen bepaalde verkoopprijzen te hanteren. Consumenten zijn hierdoor duurder uit. De Nederlandse Mededingingsautoriteit zoekt klokkenluiders, maar webwinkeliers zwijgen als het graf.

"In januari hebben we via Vara Kassa webwinkeliers opgeroepen zich te melden als ze door hun importeur worden gedwongen bepaalde verkoopprijzen te hanteren. Dat leverde tot op heden weinig concreets op." Dat zegt een woordvoerster van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) tegen Emerce.

Uit een enquête van de branchevereniging voor verkopers op afstand, Thuiswinkel.org, bleek toen dat 75 leden aangesloten leden te maken hebben met importeurs en fabrikanten die de verkoopprijs proberen te beïnvloeden. In 50 gevallen zou sprake zijn van dwang om de adviesprijs als verkoopprijs te hanteren.

Zo klonk het toen althans.

Geen van die tientallen klagende Thuiswinkel-leden, echter, heeft bij de NMa ook maar één goed geformuleerde, gedocumenteerde klacht ingediend.

De overheidsinstantie ontving tot eind februari 2008 zo’n 10 klachten, maar die waren onvoldoende gedocumenteerd om een formeel onderzoek in te stellen. De woordvoerster: "We hebben in principe maar één of enkele klachten nodig om op te kunnen treden. Er moeten wel zaken op papier staan, anders blijft de zaak overeind staan voor een rechter."

Importeurs en fabrikanten dwingen een onbekend aantal webwinkeliers om de opgelegde prijzen te hanteren. Volgens Vara Kassa leidt dat ertoe dat consumenten in sommige gevallen tot 25 procent te veel betalen.

De NMa-zegsvrouw over de weigerachtige houding van ondernemers: "Men wil niet met naam en toenaam bekend worden uit vrees dat de leverancier het contract opzegt."

Met het opleggen van verkoopprijzen aan webwinkels proberen fabrikanten kanaalconflicten te vermijden. Het gaat daarbij veelal om verschillende prijspeilen in de online en offline handel. Marketingprofessor Cor Molenaar vatte in januari samen: "Het grootste deel van de verkopen verlopen nog steeds via de detailhandel, als je goedkoper verkoopt via internet heb je kans dat consumenten niet meer naar de detailhandel gaan".

Webwinkeliers kunnen zich melden via NManet.nl, Consuwijzer.nl of het telefonisch NMa-loket op 0800-0231885.

Bron foto: malakins (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Don van Riet mgt cons ICT CRM

Dit hebben we met de boekenprijzen ook al eens meegemaakt. Verticale prijsbinding om concurrentie te verhinderen is helaas een al te bekend Nederlands verschijnsel. Bij boeken heeft dat concurrentie vanuit Belgie opgeleverd, wellicht dat de stijgende bezorgkosten (brandstof!) voor wit- en bruingoed in dit geval in het nadeel van de Webwinkels werkt. Ook zie je andere garantievoorwaarden bij parallel import. Helaas!

jip

Babyproducten zijn overal even duur25 februari 2006 | AD: Bij kinder- en babyproducten zijn nauwelijks prijsverschillen. Betalen jonge ouders teveel voor hun wiegjes, stoeltjes of kinderwagens? De kinderbranche zit raar in elkaar. We maken ons er al een tijdje zorgen over," aldus Jeroen Korving van de vergelijkingssite VERGELIJK.NL. "We kunnen onze vinger er niet opleggen, ik heb het idee dat de prijzen van babyproducten kunstmatig hoog worden gehouden. We hebben maar erg weinig aanbieders van deze producten op onze site". …"Ik krijg geen enkel A-merk direct geleverd omdat ik te goedkoop via internet verkoop", verzucht Marc Koster van MKA Webshops… Een soort deurbeleid voor dealers is ok?, stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Dus een contract met een minimum vloeroppervlak mag ook. Maar een minimum verkoopprijs, d?t is verticale prijsbinding en niet toegestaan. "Dat is een soort kartelvorming tussen de leverancier en de winkelier," zegt Barbara Roest van de NMa. Reden voor een onderzoek dus, of loopt dat al? "Dat zou ik niet kunnen zeggen. Ik zou dan een eventueel onderzoek in gevaar kunnen laten komen."

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond