Deel dit artikel
-

Webwinkels en uitgevers duwen e-boeken de markt in

De Duitse boekverkoper Weltbild brengt er vandaag een op de markt, Amazon.com morgen: leesapparaten voor elektronische boeken. Sommigen zien het als de redding van de krantensector, anderen als het vehikel om de tweedehandsboekhandel om zeep te brengen.

Sinds zojuist verkoopt de scheidend aandeelhouder van Bol.com, het Duitse Weltbild, voor 269 euro een e-boeklezer.

De grote Duitse webwinkel heeft de boeklezer van Cybook in zijn assortiment opgenomen. Voor een kleine driehonderd euro hebben Duitse consumenten een apparaat van 174 gram in handen en maximaal 1.000 titels. Het digitale assortiment van Weltbild bevat 30.000 elektronische boeken.

Bol.com biedt een vergelijkbare boekenlezer vooralsnog niet aan, Selexyz wel. De winkelketen heeft 50.000 boektitels in de digitale schappen. In Nederland probeert ook NRC Handelsblad een voet tussen de e-boekendeur te krijgen. Sinds maart 2008 verspreidt het krantbedrijf zijn journalistieke werk via de iLiad Ereader. Krantenabonnees betalen daar 500 euro, niet-abonnees 700 euro.

Groei-impuls van Amazon.com

De markt voor elektronische boekenlezers kreeg een impuls toen Amazon.com de eerste generatie van zijn Kindle op de markt bracht. Hoeveel er van de eerste en tweede generatie van de hand gingen, meldde Amazon nooit. Het bedrijf vindt het strategisch echter een product dat belangrijk genoeg is om door te ontwikkelen.

Morgen houdt Amazon.com een persconferentie in Amerika waarbij het vermoedelijk de derde generatie Kindle presenteert. Uitgelekte foto’s wijzen er op dat het apparaat een groter scherm heeft dan voorheen. Het downloaden van titels gebeurt net als bij de andere toestellen onder meer via USB en Wifi.

De Wall Street Journal weet indirect te bevestigen dat Amazon een nieuwe boekenlezer op de markt brengt. Dat doet het onder meer met krantenuitgever New York Times en de tijdschriftendivisie van Time Warner. Belangrijker lijkt echter de samenwerking met Case Western Reserve University in Cleveland. Die universiteit rust zijn studenten vanaf dit najaar met Kindles uit, geen zware boekentassen meer.

Domper voor tweedehandsboekhandel?

Of Kindle-achtige apparaten de reddende engelen voor kranten en tijdschriften zijn, valt te betwijfelen. Weblogger Om Malik rekent voor dat de New York Times op een papieren circulatie van 2 miljoen kranten per dag 15.000 e-boekklanten heeft. Fortune Magazine heeft op een papieren lezersbestand van 900.000 een magere 5.000 betalende abonnees voor de e-boekvarianten van zijn tijdschrift.

Weblog Read Write Web vermoedt dat Kindle-achtige apparaten eerder een verschuiving zullen veroorzaken in de tweedehands markt voor studieboeken. Door e-boeklezers in de collegebanken te brengen, kan die tweedehandsmarkt tot krimpen worden gebracht. Boekuitgevers profiteren daar direct van, aangezien ongeveer eenderde van de studieboeken nu in het tweedehandscircuit zou worden aangeschaft.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Hans

Tweede hands boeken koop je niet omdat ze goedkoop zijn maar omdat ze mooi zijn. Ik kan met niet voorstellen dat we op de lange termijn in een kale kamer vrolijk naar een schermpje zitten te staren. Lezen en boeken zijn een belevenis.

l de groot-heins

gewoon terugduwen. Doe zoals boekenopener.punt.nl en biedt als ervaren auteur je nieuwe werk voor 2 euro per titel zelf in de vorm van een e-mail aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond