Deel dit artikel
-

‘Werknemers Xs4all volkomen verrast door plannen KPN’

De werknemers van XS4all waren niet op de hoogte van de plannen van moeder KPN om het oude internetmerk op te heffen. ‘Ze hoorden afgelopen week voor het eerst van het plan, maar kregen geen tijdpad, cijfers, perspectief of concrete stappen te horen,’ schrijft Karin Spaink, die jarenlang met de internetaanbieder streed tegen Scientology.

De spontane petitie om Xs4all als merk te behouden heeft inmiddels ruim 37.000 handtekeningen opgeleverd. Abonnees vrezen dat KPN een premiummerk gaat introduceren, waar niemand zich thuisvoelt.

Dat KPN zo buiten de waard had gerekend, typeerde de onnozelheid, schrijft Spaink. ‘Niemand met een greintje verstand gelooft dat je een budgetleverancier als Telfort en het superieure XS4all probleemloos kunt laten ‘samengaan’ in het fletse KPN.’

‘De cirkel is rond. Het internet wordt dichtgetimmerd en onderworpen aan de mores van regeringen en het bedrijfsleven,’ reageert Jeroen Verkroost. ‘Die Italiaan die bij wijze van bezuinigingsmaatregel besloot dat het merk Xs4all wordt opgeheven voelde het ironisch genoeg prima aan. De beslissing past uitstekend in het tijdsbeeld. De geest van het merk Xs4all voelt zich in 2019 sowieso niet meer thuis.’

Maar niet iedereen veroordeelt het besluit van KPN. Bij Net Kwesties schrijft oud-Xs4all directeur Simon Hania: ‘Concurrenten en KPN zelf kunnen technologie en service inmiddels minstens net zo goed of zelfs beter leveren, nog tegen een lagere prijs ook. Blijft ideologie over. Niet zo eenvoudig te kopiëren. Maar juist daar is Xs4all onzichtbaar geworden. Waar was Xs4all bij de WIV2 discussies? Waarom geen publiekscampagne ‘alles heeft zijn prijs’ bij de invoering van de nieuwe privacywet? Xs4all speelt stommetje op het thema ‘veiligheid van IoT’. Waarom stilte rond de draconische auteursrechtplannen in Brussel?’

Het is hard en verdrietig om het te constateren, maar de materiële en immateriële meerwaarde van Xs4all is vrijwel verdampt, zegt Hania. ‘Intussen is het volstrekt logisch en rationeel dat moeder KPN haar knopen telt en plannen smeedt.’

Deel dit bericht

9 Reacties

Josef

>Waar was Xs4all bij de WIV2

gesmoord door kpn, waarschijnlijk

Jorg

@Jozef

Correct. Maar Hania noemt het “voer voor historici”.

Daarnaast was hij geen directeur maar CTO bij XS4ALL tot ca. 2008.

Ton van Hoevelaak

Het merk Xs4all te laten verdwijnen is net zo dom dat als alle Porches ineens Volkswagen zouden heten.

Chris Heuckeroth

Ik ben zeer tevreden over xs4all.
Ik vind de manier van kpn hoe deze met een
Provider uit eigen huis omgaat schokkend.
Ik verwacht van kpn een veel duidelijker antwoord om de onrust bij alle xs4all klanten weg te nemen.
In feite zijn wij in principe ook klant bij kpn met echter een veel betere ondersteuning op internet en telefonie gebied.
Ik stel voor dat kpn het merk en organisatie van xs4all inlijft binnen kpn en de experiabox enz. Laat opgaan in xs 4all.
Ik heb zelf alles van Avm fritzzbox fritz fon en repeater en dat functioneert all vele jaren heel goed.

A. Klever

Stap er toch overheen en heb een beetje vertrouwen.

W DeVlaeminck

Twee jaar geleden overgestapt na 25 jaar UPC-Ziggo naar xs4all.
Geen KPN vanwege dichtgetimmerde routers en onmogelijkheden om zelf vanalles in de routers van KPN in te stellen. Het liefst had ik enkel een modem zoals UPC dat aanbood, geen apart TV kastje maar een CI+ kaart in mijnTV waar mijn TV zelf het signaal decodeert en waar mijn TV gewoon in mijn netwerk hangt en met de app te bedienen en te programmeren is. Zenders in een eigen volgorde gezet kunnen worden, en waar minder draden en kabels overal heen lopen. Helaas was dat een flink stap terug. Ook bij Xs4all.
Internetstabiliteit staat op nr 1, dat us de enige reden dat ik Ziggo verliet. Daar is / was Xs4all onverslagen nr1, hoewel ik in de afgelopen 3 maanden wel wat meer issues heb gezien. Is KPN al aan de slag met integratie?
Wachten wordt dan op een vernieuwd Ziggo netwerk of een andere concurrent. In een standaard KPN kan ik me nog niet vinden.
Ik hoop oprecht dat KPN, xs4all in leven laat en xs4all weer laat pionieren met nieuwe technologie en mogelijkheid. Naast premium support en apparatuur, ook een perfecte groep om nieuwe technogie uit te zetten waar een succes gekopieerd kan worden naar alle KPN abonnementen.
Met eigen routers en access points. In huis heb ik weinig apparatuur in huis nodig van KPN. Bezuinig daar, en investeer in stabiele snelle netwerken in de server ruimten en op de distributie en verdeel punten.
Splits TV af zoals Ziggo dat doet zodat die setup box kan verdwijnen. Laat dat deel voor de premium gebruikers, en laat de rest bij KPN.

Lesley

KPN, NOS, NPO. BAH.

H van Kraaij

Enige tijd geleden kocht KPN ook het bedrijf “ons.net” op (eindhoven en omgeving) De klanten konden kiezen KPN, XS4ALL , of naar een andere provider overstappen. XS4ALL bied nog opties die bij KPN veel te duur zijn. zoals een vast IP nummer. Op den duur worden al dit soort XS4ALL voordelen dan voor nieuwe klanten niet meer beschikbaar of tegen KPN tarieven.

W wigman

Zit sinds oktober 1993 bij XS4ALL internet.
Natuurlijk weet ik dat ze kpn als moeder hebben, echter ze trekken wel eigen plan.
Ben nu bezig mijn mail adres ( nog met 2 letters, omdat dat in 1993 nog kon), om te zetten.
Dat gaat me een paar maanden kosten om dat zorgvuldig te doen.
Mocht XS4ALL opgeheven worden, dan kan ik meteen weg.
Wil niet bij kon, heb je al eens geprobeerd contact te leggen met hun service desk online zonder een irritante bot tegen te komen.
Daarnaast als je ze per telefoon bereikt, dan krijg je lijstje voorlezers, zonder enige kennis van zaken of interesse in jouw vraag.
Als XS4ALL verdwijnt is kpn mij kwijt, inclusief alle gsm abonnementen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond