Deel dit artikel
-

Winkelketen Blockbuster gooit de handdoek in de ring

De DVD is nu echt dood. Verhuurketen Blockbuster gaat begin 2014 zijn laatste driehonderd Amerikaanse winkels sluiten. De postorderdienst houdt er halverwege december mee op. Alleen franchisewinkels blijven open.

Blockbuster lijkt de strijd tegen diensten als Hulu en Netflix te hebben verloren. Eerder dit jaar werden al driehonderd winkels gesloten, maar eigenaar Dish – het Amerikaanse Canal Digitaal – sluit dus nu de winkeldivisie. Volgens CEO Joseph Clayton is er geen andere mogelijkheid: “Het is geen makkelijk besluit, maar de consument kiest voor digitale distributie.”

Het bedrijf werd halverwege de jaren tachtig opgericht, en liftte mee op het succes van de videorecorder. Buiten de VS werden winkels geopend in onder meer Engeland, Denemarken, Australië en Mexico.

Blockbuster verdwijnt niet helemaal, los van de franchiseformule. Dish gaat investeren in Blockbuster on Demand, een concurrent van Netflix.

Deel dit bericht

2 Reacties

Paul Haarman

Einde van een tijdperk, en dat blijft niet bij de videoketens. Vele succesvolle retailformules van nog niet zo lang geleden zullen het onderspit delven. Dat klinkt dramatischer dan het is natuurlijk, want daarvoor zijn er ongelooflijk veel kansen bij gekomen.

Jeroen Bos

Met de snelle opmars van diensten als Netflix sterft deze vorm van distributie uit. Ik begrijp dan ook niet echt waarom die franchisenemers nog wel open blijven? Misschien hebben die lagere kosten, maar ook daar is het een kwestie van tijd.
In vele branches zal een kaalslag komen in traditionele distributie. Dat geldt overigens niet alleen in retail, maar ook in wholesale. Bedrijven die nog niet investeren in verandering zijn per definitie binnen vijf jaar rijp voor omvallen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond