Deel dit artikel
-

Winkelstraat lonkt voor Fashiolista

Fashiolista, de ‘Pinterest voor mode’ gaat mobiel. Dit jaar al zal bijna de helft van het verkeer van mobiele apparaten komen, zo verwacht CEO Joost Nauta (32). “Met mobiel kunnen we zoveel meer”.

Zoals Hyves plotseling een hit werd in Peru, zo sloeg het sociale platform Fashiolista iets meer dan twee jaar geleden aan in Brazilië. Nauta heeft daar wel een verklaring voor, zo zegt hij in zijn bescheiden kantoor aan de Amsterdamse Keizersgracht. “Brazilianen zijn modegevoelig, maar eigenlijk hebben we onze doorbraak vooral te danken aan een aantal modebloggers die enthousiast over ons waren.”

Inmiddels is het platform actief in honderdzestig landen, met anderhalf miljoen leden en drie miljoen unieke bezoekers per maand. Allemaal vrouw. “Ik heb vaak de vraag gekregen waarom we geen mannensite beginnen. Ik geloof sterk in e-commerce voor mannenmode, maar wat wij aan het doen zijn is typisch een vrouwending.”

Bedreiging
Nauta heeft dat trouwens ook allemaal moeten leren. Net als zijn twee medeoprichters komt hij niet uit de mode, maar kreeg hij hulp van studenten van de Amsterdam Fashion Academy. Hij ziet het platform vooral als een alternatief voor de oriëntatie op nieuwe mode in tijdschriften. “We zien onszelf niet als tijdschrift, gebruikers bepalen de inhoud, al sluit ik samenwerkingen met bladen als Elle niet uit.”

Tegenwoordig zit hij vaak met modemerken rond de tafel. Die besteden hun promotiegeld steeds vaker online. “We hebben onbekende merken kunnen lanceren, zij het dat je altijd afhankelijk bent van wat gebruikers mooi vinden.”
Echte concurrenten heeft hij niet zien opkomen en zelfs Pinterest is geen al te grote bedreiging gebleken. “We bewaken de formule goed, we hadden makkelijk een Pinterest kunnen worden, maar beautyproducten vinden we al op het randje. Alle niet aan mode gerelateerde content wordt dan ook gefilterd.”

Retailers
Tot nu toe heeft Nauta de groei aardig kunnen behapstukken. Er is een klein kantoor in New York en verkoopagenten in onder meer Turkije. “Europa doen we grotendeels vanuit Amsterdam, ook Italië en Frankrijk, de belangrijkste modelanden.”

Extern geld is momenteel niet eens nodig. “We hebben niet zoals Pinterest honderd miljoen nodig gehad om ons in de markt te zetten.” Skype-oprichter Niklas Zennström is overigens nog steeds aandeelhouder, maar bemoeit zich over het algemeen weinig met de strategie. Nauta: “We profiteren wel van zijn contacten met bijvoorbeeld Amazon en Facebook.”
De grote uitdaging wordt mobiel, zegt Nauta. Er is al enige tijd een app voor Android en iOS, maar die eerste versie biedt alleen nog basisfunctionaliteit. Hij wil aansluiting vinden met retailers. “Neem een keten als H&M. Wij kunnen aangeven wat populair is in die winkel, dus met onze app in de hand zou je je beter kunnen oriënteren. Maar je zou ook een berichtje kunnen krijgen als jouw favoriete kledingstuk in de winkel hangt.” Een andere mogelijkheid is het scannen van kleding in de winkel om te kijken wat anderen er van vinden.

Zelf kleding verkopen via een eigen webshop, dat gaat voorlopig niet gebeuren. “Ons affiliatemodel werkt prima, dat concept moet je niet verwateren.” Nauta bekijkt wel de mogelijkheid van whitelabel-oplossingen, waarbij merken hun eigen Fashiolista kunnen opzetten.

 

Feiten Fashiolista

  • Focus: mode, sociale media
  • Aantal leden: 1,5 miljoen
  • Klanten: UnitedStyles, Mango, Shopbop, Net-a-porter, Hunkemöller, G-Star, Topshop en Asos
  • Omzet: rond de één miljoen euro in 2012, vermoedelijk meer dan het dubbele dit jaar
  • Next step: mobiel en aansluiting op offline retail

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#122)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond