Deel dit artikel
-

Workshop: augmented reality

Augmented reality (AR) biedt nieuwe kansen op het gebied van reclame en marketing die tot voor kort ondenkbaar waren. Wat kan deze ‘derde dimensie’ voor uw bedrijf betekenen?

1. Weet waar u over praat

Volgens de Engelse Wikipedia is augmented reality: ‘a field of computer research which deals with the combination of real-world and computer-generated data (virtual reality) where computer graphics objects are blended into real footage in real time’. In gewoon Nederlands: AR verbindt de ‘echte’ wereld met een virtuele werkelijkheid en creëert zo bijvoorbeeld levensechte 3D-objecten. Een mooi voorbeeld is zonnebrilmaker Ray-Ban waar u online, met behulp van augmented reality, zonnebrillen kunt passen alsof u in de winkel staat en de producten echt in uw handen hebt, of op uw neus.

2. Bekijk voorbeelden

Op rayban.com vindt u de Virtual Mirror. Download de Mirror en ga achter uw webcam zitten. Het programma maakt nu een foto van uw gezicht, daarop geeft u vervolgens met stippen de contouren van uw ogen, oren en mond aan. Nu kan het passen beginnen. Kies een bril en ‘zet’ die op uw neus. Door uw hoofd te draaien is het alsof u voor een spiegel staat en de bril werkelijk op heeft. Die draait namelijk keurig met elke beweging mee. Een andere vorm van AR is recent gelanceerd door ING: wegwijzer.ing.nl. Heeft u een G1 (de Google telefoon) dan hoeft u voortaan nooit meer naar een geldautomaat te zoeken. Uw mobiel zoekt de dichtstbijzijnde geldautomaat en toont u de snelste route ernaartoe.

3. Zoek de verschillen

De voorbeelden van Ray-Ban en ING maken duidelijk dat er minstens twee vormen van AR te onderscheiden zijn: de ene vorm vertaalt een online object naar de werkelijkheid (Ray-Ban), de andere vorm vertaalt de werkelijkheid naar een online formaat (ING Wegwijzer). Op het gebied van marketing en reclame biedt dit legio kansen: een folder die voor de webcam gehouden wordt, verandert in een informatieve video; of je mobiel leest wanneer je in de buurt komt van de McDonald’s het voordeelmenu voor. Het kan allemaal. Verderop in deze case een aantal voorbeelden. Duidelijk is in elk geval dat de snelle ontwikkeling van mobiele telefoons de mogelijkheden van AR alleen maar groter maakt.

4. Laat u inspireren door de toepassingen

BMW laat op YouTube zien hoe een monteur voorzien van AR-bril beter en sneller zijn werk kan doen. Hierbij kijkt als het ware een online mentor mee door de bril van de monteur en geeft aanwijzingen. In de medische praktijk kan een chirurg met behulp van röntgen en AR objecten ‘zien’ die normaal voor hem of haar verborgen blijven (een foetus in de baarmoeder bijvoorbeeld). In (dure) auto’s wordt het tomtommetje vervangen door een kaartprojectie in de voorruit, waardoor navigatie en navigator als het ware samenvloeien. Verder zijn er allerhande simulaties mogelijk (onderwijs!) en kunnen virtuele objecten worden ‘neergezet’ in musea en pretparken.

5. Bepaal de toegevoegde waarde van AR voor uw bedrijf

Met AR komt het personaliseren van marketingboodschappen binnen handbereik. Hiervoor hoeft uw doelgroep straks zelfs niet meer achter een online computer te zitten: met een speciale bril krijgt uw klant of prospect straks díe boodschap te zien die op dat moment relevant en interessant is. Hij of zij loopt langs de Mediamarkt en krijgt via de ARbril alle aanbiedingen te zien, selecteert mp3-spelers en kan desgewenst meteen bestellen. Of wat dacht u van een routebeschrijving naar uw kantoor die als een rode Google Maps pijl voor uw bezoeker uitrolt tot aan de plaats van bestemming? Het goede nieuws is dat in plaats van een bril ook steeds meer mobiele telefoons voor AR-toepassingen geschikt zijn – zie het ING-voorbeeld in stap 2 van deze workshop.

6. Zet mobile marketing op uw agenda

Ford wil het imago van de Ka wat opfrissen en zet daartoe onder andere augmented reality in. Download een kaartje en wat software op je Nokia telefoon en zie daar: richt de camera van je mobieltje op het kaartje en de Ford Ka komt in 3D tot leven. Een echte auto die je kunt ronddraaien in je hand en van alle kanten bekijken. Zoals de INGapp aantoont, kan het allemaal ook wat praktischer. Wat dacht u van een ‘storelocator’ die klanten in elke stad naar uw dichtstbijzijnde filiaal kan loodsen, inclusief aanbiedingen op maat (op basis van een ingesteld profiel bijvoorbeeld)? Dankzij de razendsnelle ontwikkelingen van mobiele hardware krijgt contextueel adverteren opeens een geheel nieuwe dimensie: de werkelijkheid.

7. Zoek een sparringpartner

Hoewel AR nog in de kinderschoenen staat, zijn er al diverse marketingcases succesvol gelanceerd. Zo gaf BMW bij de lancering van de Z4 iedereen de mogelijkheid vanachter de computer een ‘testdrive’ te maken in deze nieuwe sportwagen. Het resultaat: een virtueel kunstwerk (de auto had ‘verf’ onder de wielen) van uw proefrit die desgewenst meteen op Facebook te plaatsen was. In Nederland kunt u voor dit soort werk onder andere terecht bij Touching Media – bekijk in elk geval diens ‘magische brochure’ eens. Voor een geslaagde campagne met mobiel moet u overigens goed onderzoeken welke mobiele telefoons bij uw doelgroep populair zijn: een app ontwerpen die werkt op alle mobieltjes is namelijk onmogelijk en schreeuwend duur. Ford koos bijvoorbeeld bewust voor een (beperkt) aantal Nokia toestellen.

8. Vergeet Second Life

Dat u bij het lezen van deze workshop wellicht denkt aan Second Life is begrijpelijk. Toch is de vergelijking met deze virtuele wereld een onjuiste. Second Life is namelijk honderd procent illusie, augmented reality niet. Bij AR ontstaat door het samenvloeien van computerdata en werkelijkheid feitelijk een ‘derde dimensie’. Deze extra laag maakt het mogelijk de werkelijkheid relevanter te maken voor bijvoorbeeld klanten en prospects. Geen tv-commercial als een schot hagel op heel televisiekijkend Nederland, maar echt één-op-één boodschappen doorgeven aan uw doelgroep. Wie wil dat nou niet?

Deel dit bericht

3 Reacties

Eem

Bij mij werkt de link naar de magische brochure niet, maar hij is hier te zien: http://www.touchingmedia.nl/video_gallery.asp?pag=101

Jeroen Mol

Wereldprimeur AR (zonder zichtbare markers) op consumenten pc. Je kunt het ook zelf proberen => http://www.beyondreality.nl  en kijk eens naar het game concept: http://games.beyondreality.nl/page.asp?pageid=215

Jim Krijnen

Ik weet niet welke maat kinderschoenen er worden bedoeld, want http://roundaboundnewmedia.com is die al enige tijd ongroeit. G/Jim

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond