Deel dit artikel
-

WPP: ‘Adverteerders blijven behoedzaam; kritisch over online

Corporate adverteerders blijven behoedzaam investeren in media en marketing. Te veel onzekerheden en te weinig aandacht voor omzetontwikkeling, zegt topman Martin Sorrell bij de publicatie van WPP’s kwartaalcijfers.

Vanochtend publiceerde het Engelse communicatieconcern, sinds kort eigenaar van Green House Group, de financiële resultaten over het derde kwartaal. Die waren met een omzetgroei van zes procent niet slecht en de verwachte groei in de winstmarge voor 2015 wordt ook overtroffen.

Toch is topman Martin Sorrell niet vol lof over hoe de wereld en zijn business zich ontwikkelen. Onder ‘s werelds grootste bedrijven heerst terughoudendheid. De motor van de wereldeconomie draait bij lange niet op volle toeren.

De Engelsen schetst een beeld van zekere angst en behoedzaamheid. “Er is meer zekerheid in de markt sinds Lehman in 2008. Het uitblijven van een rentebesluit in de VS, dat toch moet komen, leidt tot onzekerheid”, renteverhoging. “Daar komt een laag inflatieniveau bij, op sommige plaatsten zelfs mogelijke deflate, en activistische investeerders. Op de keper beschouwd neigen corporate leaders naar risicomijdend gedrag.”

Deze bedrijven focussen op controle van inkoop en financiën en minder op marketing en investeren. Op zijn best richten ze zich op het opbouwen van hun merk in opkomende landen en capaciteitsvergroting in functionele markten als Online.

Sorrell beschrijft deze multinationale bedrijvengroep als gevangen tussen ontwrichters als Uber en Airbnb aan de ene kant en kostengerichte FMCG-goederen als 3G met prijsvechters en activisten erboven. “Nadruk op presteren op korte termijn.”

Ondanks deze ingetogen marktschets laat de Engelsman ook voor continentaal West-Europa, een moeilijke markt, een omzetgroei van 4,5 procent zien.

In de eerste negen maanden van 2015 kwam 37 procent van de omzet van de bedrijvengroep uit – wat heet – direct, interactive en digital. “Onder klanten groeit de zorg over de drie ‘v’s’: value, view ability en validation, met name in verhouding tot online video. Dat geldt ook voor ongelijke meetstandaarden bij online en offline media, en de zorg over de mogelijke impact van bots.”

Foto: LinkedIn Pulse (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond