Yellowgrape lanceert AI-tool e-commerceconversie

Yellowgrape, een marketingbureau voor e-commercebedrijven, maakt zijn zelf ontwikkelde AI-tool publiek beschikbaar. API’s van OpenAI worden laagdrempelig ontsloten voor marketing en reclamecampagnes.
Sinds enkele dagen kan elke belangstellende de zogeheten AI Conversion Assistant gratis gebruiken. Ook concurrenten van het bureau uit Amsterdam. “We gaan uit van onze eigen kracht. Dit straalt toch op ons af”, aldus managing director Johan Smits.
De AI-tool ontstond op initiatief van Danny de Kruijk, campaign developer bij Yellowgrape. Uit professionele interesse bouwde hij ‘uit hobby’ op API’s van OpenAI de basis van de toolset. Uiteindelijk kreeg hij alle vrijheid om het door te ontwikkelen zodat zijn collega’s een geavanceerd, professioneel systeem in handen kregen.
Het AI-systeem produceert dynamische content op maat. De kopij past zich aan elke gewenste doelgroep, of dat er nu twee, tien of twintig zijn. Iedere groep een eigen boodschap. “Je kunt niet overal dezelfde boodschap vertellen.” In de omgeving van webwinkels moet dit betere conversies opleveren. De ‘berichtenmachine’ houdt rekening met leeftijd, lifecyclefase en zelfs de Cialdini-gevoeligheid [?] van het publiek.
Concreet betekent dat: een module die kopij produceert voor blogs, e-mailnieuwsbrieven en socialmediaberichten. Maar ook: titels van nieuwsbrieven, buttons, afbeeldingen en advertentieteksten en er zit een e-mailanalyser in. Die vertelt een marketeer hoe hij beter neuromarketingprincipes kan toepassen. In een latere fase komen er ook een SEO-module en AI neuro-assistent in. Alles onder een dak.
De AI Conversion Assistant is afgelopen maanden intern gebruikt door de medewerkers van Yellowgrape. Met de publieke release komt dezelfde tool in handen van het brede publiek. De geheim van de smit is de code tussen de API’s van OpenAI en de webinterface van de Amsterdammers. Dat is waar De Kruijk sleutelde aan hoe de input aan zijn kant wordt vertaald en gevoed aan ChatGPT en DALL-E. “Prompt engineering. Daar zijn we heel goed in”, aldus Smits over zijn technisch team. Zijn compagnon Rik van den Wijngaard begeleidde het ‘AI-nieuwbouwtraject’.
Prompt engineering staat in dit geval voor het gericht verwoorden van zoekopdrachten met tekst en data, of eigenlijk de kaders van zoekopdrachten, om er bruikbare antwoorden uit te krijgen.
Uit een recente inventarisatie van Emerce blijkt dat de echte waarde van generatie AI schuilt in het automatiseren van workflows, het efficiënter maken van tijdverslindend basaal handwerk. Dat is te zien in de volle breedte van de digitale economie, van contentproductie tot video- en audiocreatie tot het schrijven van software.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Joost Hoogstrate - E-commercemanagers.com.
Klinkt mooi allemaal. Het gaat erg hard allemaal met AI en ML. Demo filmpje was ook leuk geweest 😉
Roy Lenders - Spienzer
Op SEO en SEA vlak bestaat inmiddels ook spienzer.com wat rond de zomer live gaat.
Anton Schaap
De site http://www.artific.nl doet dit al en heeft bijna 50 goedwerkende prompts.