Deel dit artikel
-

Youropi stevent af op winst

[Startup watch] Youropi wacht, 3,5 jaar na de oprichting, bijna winstgevendheid. De startup ziet eindelijk de groei waarmee het adverteerders een flink bereik kan bieden. “We hadden de groei in bezoekers eerder verwacht”, aldus oprichter John van Vroenhoven.

Youropi biedt informatie over 80 steden, waarbij expert generated content wordt gecombineerd met user generated content. De gratis online en offline gidsen geven per stad een overzicht van winkels, restaurants, hotels en evenementen waarbij gebruikers zelf content kunnen toevoegen. Ook is er op de site informatie te vinden over onder meer parkeren, winkelopeningstijden en bereikbaarheid van een stad. De bezoeker van de site kan de inhoud van zijn stedentrip plannen, of kijken wat voor dagevenementen er te doen zijn in bijvoorbeeld de Nederlandse steden.

Vroenhoven: “Hobbels heb je altijd. We hadden de groei eerder verwacht. Je merkt op een gegeven moment dat het een uitdaging is de hoeveelheid content actueel te houden. De verdiepingsslag duurde langer dan verwacht. Tijd is je grootste vijand, dat kom je altijd te kort.”

Focus op content

Sinds vorig jaar is het bedrijf hard gegroeid in aantallen bezoekers. Binnen een jaar ging Youropi van 250.000 naar een half miljoen unieke bezoekers per maand. “Dan krijg je substantiële traffic op je site.” Van Vroenhoven wijt de stijging in bezoek aan de focus op content. “We maken alle content zelf. De bewoners van steden voorzien ons van tips, die we zelf uitwerken.” Naast SEO, zo stipt hij aan, moet de relevantie ook goed zijn. “je kunt nog zo hoog scoren in Google, als je de bezoeker niet geeft wat ze zoeken, zijn ze zo weer weg.”

Zijn bedrijf draait op advertenties. “Op een gegeven moment ga je toch kijken naar mogelijkheden waarbij je minder afhankelijk bent van de advertentiemarkt. In de huidige tijd is de advertentiemarkt toch lastig. Maar, we zijn hard op weg winstgevend te worden.” Youropi houdt de kosten laag en is selfsupporting. Wat dat betreft is winstgevendheid een groot woord. “Als je kijkt wat er de afgelopen 3 jaar is geïnvesteerd, dan is er nog veel geld om terug te halen. Maar wanneer je kijkt naar de cashflow, dan zitten we dicht tegen winstgevend aan.”

Hij vervolgt: “Je kunt met advertenties veel verdienen. Als je genoeg bezoekers hebt, kun je er een advertentiemodel op loslaten. Bereik is nog altijd interessant voor adverteerders.”

Aanvullend verdienmodel

Toch kijkt Van Vroenhoven naar een model waarmee hij geld van de consument kan vangen. “Daar ga ik me de komende maanden mee bezig houden. Voor een stad als Londen bieden we al extra diensten. Bezoekers kunnen bij ons bijvoorbeeld al een kaartje voor bijvoorbeeld het theater kopen.” Dat zijn de diensten op basis van affiliate. “Ga je een stap verder, dan kan je complete stadstrip samenstellen. We werken samen met touroperators. We vervangen ze niet. Je moet doen waar je goed in bent. Wij hebben de kennis van de stad, maken een programma voor de consument en de reserveringen verlopen via een touroperator.”

Wat betreft premiumdiensten, daar kan Van Vroenhoven nog weinig over zeggen. “Het staat nog in de kinderschoenen.”

Internationale groei

Zijn startup is inmiddels ook een klein jaar actief in Duitsland. “De site is vertaald en geschikt gemaakt voor de Duitse bezoeker. Daar begint langzaam de traffic te komen. We krijgen tussen de 50.000 en 80.000 unieke bezoekers per maand.” Op termijn wordt de site ook vernieuwd voor de Engelstalige bezoeker.

Op het gebied van mobiel is Van Vroenhoven nog wat huiverig. “Ik geloof in mobiel, maar het moet anders worden toegepast dan het vast web. Als we iets ontwikkelen, waar we mee bezig zijn, dan moet het echt relevant zijn.” Hij voorziet een probleem met een mobiele reisgids in de vorm van een applicatie en de consument die angstig is voor te hoge datakosten over de grens. “En je wilt de informatie wel up to date houden, dus offline applicaties zijn ook weer geen mogelijkheid.” Hij noemt het een ‘uitdaging’ om uiteindelijk de juiste applicatie neer te zetten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Tijm Freese

Wel "geloven" in mobiel maar niet in staat zijn er iets nuttigs mee te doen, in deze tijd, notabene. Na 4 jaar (wordt nog steeds een startup genoemd!) verlies met het advertentiemodel nog steeds maanden nodig hebben om andere inkomstenmodellen te bedenken. De publiciteit zoeken met deze povere resultaten is vragen om kritiek. Misschien toch terug gaan naar grote organisaties waar je 't tempo wel bij kan houden met elleboogwerk en politiek geneuzel?

Teun Driessen

Ik voorspel een grote toekomst voor Youropi en zie zeker kansen voor hun business in de rest van Europa.Concept zit goed in elkaar en qua "look and feel"ook top.Dus geef ze de kans en kijk samen met wij waar ze staan in 2015 .Teun Driessen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond