Deel dit artikel
-

YouTube en Apple overwegen maatregelen tegen op kinderen gerichte reclame

YouTube overweegt een reclameverbod voor video’s die veel door kinderen worden bekeken. Apple wil op zijn beurt strengere regels voor apps die op kinderen zijn gericht.

In de VS was het al verboden om zonder toestemming van de ouders gepersonaliseerde advertenties aan kinderen van jonger dan dertien jaar te tonen.

Toezichthouder FTC heeft een onderzoek lopen naar mogelijke overtredingen van YouTube in het kader van de Children’s Only Privacy Act (COPPA).

Helemaal reclamevrij worden de video’s niet. YouTube mag wel algemene advertenties tonen, oftewel advertenties die niet gebaseerd op het surfgedrag van de kijker.

Apple wilde alle kinderapps verbieden die externe analytics software gebruiken, evenals apps met reclame voor kinderen, maar realiseert zich ook de gevolgen. Het aantal gratis apps voor kinderen zou als gevolg van de maatregelen sterk kunnen teruglopen omdat ontwikkelaars ze zonder reclame niet gefinancierd krijgen. Apple reageerde aanvankelijk op klachten van ouders. Het bedrijf wil nu met ontwikkelaars alternatieven gaan bekijken.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond