Deel dit artikel
-

‘Je YouTube-kanaal is geen kanaal’

“YouTube laat je kanaal niet aan je abonnees zien en je kanaal is eigenlijk helemaal geen kanaal”, aldus technisch YouTube-kenner Matt Gielen.

Gielen was eind vorige week een van de sprekers op Vidcon Europe. Het zakelijk gedeelte van het event was aanzienlijk minder druk bezocht dan de fandag, het publieksgedeelte, en vooral sterk op Amerikaanse leest geschoeid. Niettemin gelden de inzichten van Gielen internationaal.

De techneut onderzocht hoe het algoritme van YouTube werkt. Dat moest hij doen met zeer schaarse informatie van Google zelf, twee publicaties in meer dan tien jaar tijd. Dat ijkte hij met data van Little Monster Media, zijn eigen adviespraktijk.

“YouTube is enórm. Het aantal gekeken minuten steeg van zes miljard per maand in 2014 naar dertig miljard dit jaar. De kijktijd is tien keer groter dan die van Netflix en Facebook samen. Daarom is het zinvol om de kijktijd op je kanaal te optimaliseren. En dat is ook YouTubes enige en grootste doel: het vergroten van de kijktijd.”

Uit Gielens onderzoek blijkt dat een videokijker niet direct op een suggestie van YouTube klikt, meestal is dat een video van de maker van het bekeken kanaal, dan toont YouTube die suggestie niet nog een keer. Dat is de basis van zijn stelling dat YouTube iemands kanaal niet suggereert aan abonnees. “Belangrijker is het onderwerp van een video en het algemene thema. Dat is de rode draad achter de suggesties”, daarmee ook aanhakend op persoonsprofielen en kijkgeschiedenis.

“Alle goede kanalen hebben dezelfde overeenkomst: ze hebben allemaal één waardepropositie. Als je een kanaal hebt dat merkwaarden en -elementen spreidt over verschillende video’s dan ziet YouTube dat niet als een geheel van losse onderdelen. Het zijn allemaal losse video’s. Je kanaal is niets meer dan één video. Stuur daarom altijd op waardeproposities, of dat nu een hoofdpersoon of terugkerende thema is maakt niet uit.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond