Deel dit artikel
-

Zakelijke tarieven Google Maps ontploffen

Vandaag wordt een nieuwe prijsmodel voor zakelijk gebruik van Google Maps actief. De tarieven gaan met honderden tot soms duizenden procenten omhoog. Dat raakt onder meer retailers, transport- en vervoersbedrijven en vakantieorganisaties.

Op elf juni jongstleden werd het nieuwe prijsbeleid van Google Maps ingevoerd. Vandaag wordt het echt van kracht. Bedrijven groot en klein die landkaarten op hun sites of in hun app gebruiken zijn verplicht een betaalaccount in te richten. De teller gaat lopen bij iedere opvraging die een gebruiker of, op intranetten, een medewerker doet.

Een vervoersbedrijf als Metlink in Nieuw-Zeeland ziet de maandelijkse Google-factuur groeien van duizend naar dertigduizend dollar per maand. Op Reddit klinken vergelijkbare uitschieters. Ook MKB’ers in Nederland zullen de rekening groeien van ‘overzichtelijk’ naar ‘onvoorstelbaar hoog’. Het betreft voornamelijk partijen die veel met locatie- en route-informatie werken.

Een bron omschrijft de situatie aan Emerce met: “Een echte verdor lock-in voor wie zijn kaarten netjes heeft ingeregeld.” Dat wijst op het feit dat alle Maps-activiteiten met API’s gaan werken. Het is niet meer mogelijk met lokaal gecachte, statische kaarten te werken. Iedere API-call telt en kan worden gefactureerd.

Tot voor kort hadden eigenaren van sites en apps keuzen uit twee smaken: Maps Standaard of Premium. Standaard is gratis. Premium was vooral voor partijen als Funda.nl, Booking.com, ANWB en Uber. Zij zijn strategisch afhankelijk van de landkaarten, doen daar grote volumes mee en zijn gebaat bij technische support van Google wanneer nodig. Daarvoor betalen ze ook flink. Die situatie verandert per vandaag.

* Links: oude situatie, nieuwe situatie

Voor elke kaartweergave gelden nu kosten per laadactie. Deze kosten variëren. Een statische kaart is het goedkoopst, een dynamische kaart met iconen en POI’s is veel duurder, net zoals dynamische Street View-acties.

Achter de schermen gaat het hier, vanuit Googles perspectief, om een consolidatiestap van Maps. Achttien individuele Maps API’s worden geconsolideerd tot drie segmenten: Maps, Routes en Places. In bredere zin worden ze onderdeel van Googles Cloud Platform. Daar hoort ook een partnerprogramma bij. Partners voor het Maps Platform zijn bedrijven als Accenture, Artefact en Incentro maar ook specialisten als Localyse.eu.

De nieuwe prijsstructuur van Google Maps biedt kansen voor andere kaartenmakers. TomTom bijvoorbeeld, dat ook de kaarinformatie voor Apple Maps levert, heeft een keurige handleiding geschreven voor ontwikkelaars die naar het Nederlandse bedrijven overstappen. Andere kaartenleveranciers zijn Azure Maps, HERE, Mapbox en Open Streetmaps.

Niet iedereen krijgt te maken met nieuwe prijzen of toptarieven. Android-ontwikkelaars hoeven niets te betalen voor het gebruik van Mobile Native Static en Dynamic Maps. Daarnaast zijn er voor non-profits, niet-gouvernementele organisaties en mediabedrijven aangepaste tarieven.

Uitgevers van sites en apps zullen gaan nadenken over hoe en aan wie ze de hogere Maps-kosten doorbelasten.

Foto: Fadil Elmansour (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jeffrey Benning - Localyse (premium partner Google Maps)

Enkel cloud / MAPS partners kunnen Maps support aanbieden. Wij zijn de Maps partner in de Benelux. Bij grootverbruikers kunnen wij oa ook meer volume discount (tiers) bieden. Neem bij vragen zeker contact op. Vandaag is de dag van de wijzigingen, waarbij de creditcardkoppeling en key verplicht wordt om te gebruiken. Heb je dit niet? Dan valt de Map uit.

Gr
Jeffrey Benning
Business Development Manager

Jan Bos

Kijk, de eerste geldwolf is al weer gesignaleerd.

Erwin Boogert

Waar?

Olaf Johannes

Weet iemand toevallig hoe Google omgaat m.b.t. deze nieuwe tarieven als de paginas met, bijvoorbeeld, een staticmap worden bezocht door een Google zelf, via een bot ?
Worden deze ook meegeteld in het maandelijkse volume ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond