Deel dit artikel
-

Zalando’s huismerk Kiomi krijgt eigen webshop

Weer een stap om Zalando’s winstmarge te vergroten: het huismerk Kiomi groter maken door het ook in een eigen shop onder te brengen. De pure player zelf lijkt zich te ontwikkelen van een winkel in een faciliterend platform.

Zalando opent op Kiomi.com een webshop voor het gelijknamige kledingmerk. Kiomi is een merk dat het bedrijf zelf heeft laten ontwikkelen bij zusterbedrijf zLabels. Het lag al in de gelijknamige winkel, ook in Nederland, en nu krijgt het een eigen shop.

Kiomi wordt vermoedelijk internationaal uitgerold. Een Nederlandse versie van Kiomi.com is er nog niet, maar de aanduiding van het subdomein lijkt erop te wijzen dat die wel komt. De .com-site verwijst nu naar de.kiomi.com. Zodra de Nederlandse vertaling er is, kunnen de Duitsers de site laten doorverwijzen naar nl.kiomi.com.

Financieel gezien is het niet onverstandig om een huismerk groot te maken. De marges op die artikelen zijn hoger en, mits slim aangepakt, zelfs de verkoopprijzen kunnen daarbij scherper zijn dan die van de concurrentie.

Kiomi wordt gepositioneerd als een lifestyle modemerk voor mannen en vrouwen.

Zalando is op meerdere fronten bezig het kostenpeil te verlagen. Het laat in Duitsland drie eigen logistieke centra bouwen, wat ten koste van het resultaat van Docdata kan gaan, test virtuele pashokjes om het aantal retouren (50> procent) terug te dringen en schuift zijn huismerk iets duidelijker naar voren. Daar komt bij dat derde partijen ook hun artikelen op Zalando kunnen gaan verkopen, zoals bol.com en Rakuten bijvoorbeeld al doen. Daarmee zou het bedrijf een stap hoger in de keten komen te zitten en zijn rol zien verschuiven van winkelier, naar exploitant van een winkelcentrum en bijbehorende faciliterende diensten.

Het Duitse bedrijf boekte in 2012 een omzet van 1,2 miljard euro en is, volgens grootaandeelhouder Kinnevik, op weg naar winstgevendheid.

Deel dit bericht

1 Reactie

Christiaan van Amstel

Een eigen winkel voor Kiomi is een goed idee, maar in hoeverre nodig? Je moet alles weer opnieuw doen, extra shop, extra website, extra SEM en extra overige marketing. Maar goed als je het volledig vanuit de Zalando winkel laat stromen en je huidige bestand gebruikt dan moet de upsales ervoor zorgen dat het rendabel wordt.

Interessante verschuiving, ben benieuwd wat het Zalando gaat brengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond