Deel dit artikel
-

Zoef.com: ‘Onze partners kaapten klanten weg’

Platform Zoef.com wil de beste schakel zijn tussen klant en verhuurbedrijf. Om op prijs en aanbod de concurrenten voor te blijven, wordt het platform aangepast. In de hoop op een hogere conversie.

In 2008 begon Niels Duijvestijn vanuit zijn Utrechtse studentenkamer met de verhuur van beamers. Zowel fysiek als online via Marktplaats, later met een landelijke dekking door een samenwerking met TNT Post.

Door goed rekening te houden met het zoekalgoritme van Google stond zijn site 1001beamers.nl al snel hoog in de zoekresultaten. En kwamen er verzoeken voor andersoortige producten, waaronder tenten, terrasverwarming en verlichting. “Dat konden we niet leveren, dus hadden we andere partijen nodig.”

Vanuit die gedachte startte hij met twee anderen in 2010 Zoef.com, dat vorig jaar oktober officieel live ging met tienduizend producten en diensten, van privévliegtuigen tot biertaps. Het idee is eenvoudig: het platform verhuurt materiaal van derden en krijgt per transactie twintig procent commissie. De catch voor de verhuurpartner: meer verkeer, meer orders en dus een hogere omzet.

Korting
“We zijn afgelopen jaar vooral bezig geweest met het verzamelen van zoveel mogelijk verhuurders en producten,” vertelt Duijvestijn. “De huurmarkt was versplinterd omdat er geen vast platform was waar je bijna alle verhuurproducten kon vinden.” Door uitbreiding van het assortiment kreeg Zoef.com echter al snel duizend offerteaanvragen per maand, waarvan een kwart moest worden doorgezet naar derden.

Het leidde vreemd genoeg tot minder omzet: “We begrepen eerst niet hoe het kwam”, aldus Duijvestijn. “Maar al snel merkten we dat veel van de door ons geselecteerde partners onze bezoekers extra korting gaven, soms tot wel vijftien procent.” “En omdat veel van onze klanten bedrijven zijn en het om grote orders gaat, wisten ze vaak ook snel de goedkoopste prijs te vinden. Daarbij bood ons platform simpelweg teveel keuze. Zo kon een klant tot voor kort kiezen uit wel 27 verschillende beamers. Dat werkte averechts.” 

Eenvoudiger
Om de conversie te verhogen, moest het platform eenvoudiger en meer gestandaardiseerd worden. Zodat er meer duidelijkheid zou komen voor zowel geïnteresseerden als verhuurders. Duijvestijn trok hiervoor investeerders aan voor een waarde van drie ton, in zowel geld als expertise. “Nu kan een klant bijvoorbeeld nog slechts kiezen uit negen beamers: drie standaard, drie professionele en drie HD-beamers. Daarbij bepalen wij de prijs nu op basis van soortgelijke producten die online te huur zijn. En rekenen we een vast vervoerstarief.”

Daarnaast hanteert Zoef.com vandaag de dag een laagste prijsgarantie. “Als een klant elders goedkoper uit is, leveren we een deel van onze commissie in.” Tevens zijn de voorwaarden versimpeld; een klant krijgt daardoor sneller een reactie op een offerteaanvraag en is het mogelijk om binnen één bestelling bij meerdere partijen iets te huren. “Als er nu een order binnenkomt, kunnen alle aangesloten partijen daarop reageren. Degene die hem als eerst oppakt, mag leveren. Alleen specialistische vragen of producten moeten apart geoffreerd worden.”

Voor particulieren wordt het hierdoor ook makkelijker om lokaal te huren. “Door meer samen te werken met kleinere verhuurpartijen en Nederland op te delen in blokken, is het ook eenvoudiger om in jouw buurt te zoeken. En om zelf af te halen. Door al deze maatregelen hopen we komend jaar de conversie met dertig procent te verhogen.”

*Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#136)

Foto: Vincent Boon (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

5 Reacties

van Deurzen

Oftewel met een laagste prijs garantie initieel nog steeds 20% commissie… op verhuur… bizar, niet gek dat ze hem weg willen hebben, wil ik ook… hij vindt dus simpelweg dat de verhuurders 20% kunnen afdragen. dus die verhuurders zien ook wel hoe ze het goedkoper kunnen aanbieden… ik zou dit initiatief snoeihard laten vallen…

Onne

Wel goed lezen he, er wordt commissie ingeleverd om de laagste prijs garantie aan te bieden. Tevens ben je als partner niet verplicht een offerte te pakken dus je bepaalt het zelf. Je verliest er dus nooit op en je hoeft ook geen dure marketingmiddelen in te zetten om nieuwe klanten te krijgen.

van Deurzen

@Onne: met een platform neem je niet alle werkzaamheden van de eigenlijke verhuurder weg… Er staat letterlijk: “Het idee is eenvoudig: het platform verhuurt materiaal van derden en krijgt per transactie twintig procent commissie.” En dat vind ik in een situatie waar je de laagste prijs wil hanteren een flinke hap. Dus klinkt niet prettig en daarmee krijg je verhuurders waarvoor geldt: “Maar al snel merkten we dat veel van de door ons geselecteerde partners onze bezoekers extra korting gaven, soms tot wel vijftien procent”. Blijkbaar is dat beter voor ze, hoeven ze de 20% niet in te leveren en weten we dus ondertussen ook dat de verhuurprijzen 20-25% te hoog liggen???

onne

@van deurzen: wat niet duidelijk naar voren komt is dat die korting van de partners eigenlijk alleen geldt voor het zelf ophalen (ophaalkorting). Dan zou je nog 5% overhouden voor marketing en dat is krap. Alsnog ligt de keuze bij de partner of zij de order willen pakken (geen verplichting dus) dit kan bijvoorbeeld logistiek perfect uitkomen waardoor een partner al een ritje moet maken en zo een vollere vrachtwagen heeft tegen dezelfde kosten.

Wouter

In deze business draait veel om gevonden worden. Een nieuwkomer als huren.nl slaagt daar zeer goed in, waar ik Zoef minder sterk naar voren zie komen.Naast conversie optimalisatie lijkt me aandacht voor vindbaarheid essentieel. Niet alleen de partners, maar ook toenemende concurrentie in deze markt kaapt waarschijnlijk klanten weg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond