Deel dit artikel
-

Zuckerberg: ‘Minder postings van media en merken’

Facebook gaat de timeline ingrijpend aanpassen en legt daarbij de nadruk op postings van bekenden van zijn leden. Oprichter Mark Zuckerberg: “Minder postings van bedrijven, media en merken.”

Hiermee reageert de ondernemer op aanhoudende en aanzwellende klachten van zijn meer dan twee miljard gebruikers. “Onlangs kregen we feedback dat postings van bedrijven, merken en media de timeline van onze gebruikers overbevolken. Dat leidt ertoe dat zij zich minder verbonden voelen met persoonlijk bekenden”, schrijft hij.

Hoe grappig, onderhoudend of informerend berichten van bedrijven en media ook zijn, die halen het sociaal-emotioneel gezien nooit bij de schrijfsels en beelden van echte mensen. De topman van de profielensite baseert deze uitspraak op niet nader gedefinieerde wetenschappelijke onderzoeken.

Zuckerberg: “Daarom geef ik onze productteams vanaf nu een ander doel mee: in plaats van ‘helpen om relevante content te vinden’ wordt dat: ‘helpen bij het aangaan van betekenisvolle sociale interacties’.

Hij verwacht dat als gevolg van de veranderingen het aantal interacties op postings omlaag zal gaan en dat zelfs de tijd die men aan Facebook besteedt zal dalen. “Maar ik verwacht ook dat de tijd díe je er besteedt waardevoller zal zijn.”

Netto leidt dat ertoe dat bedrijven en media hun organische toegang tot consumenten verder afgeknepen zien worden. Instanties die voor hun niet-betaalde sociale bereik (earned media) sterk afhankelijk zijn van Facebook zullen in beraad moeten over alternatieve strategieën.

Slecht nieuws ook voor nieuwsuitgevers: “Ja, nieuws helpt om de conversatie over belangrijke onderwerpen op gang te helpen. Maar nieuws lezen of een filmpje bekijken is té vaak een passieve ervaring” en dat moet veranderen.

De meeste Nederlandse kranten en nieuwssites hebben enkele honderdduizenden volgers op Facebook, oplopend tot zes à zevenhonderdduizend.

Adam Mosseri, hoofd News Feed, zegt: “Pagina’s gaan hun bereik, de kijktijd van video’s en verwijzend verkeer zien dalen. De impact zal wisselen per pagina. Degenen met weinig sociale interacties zullen er meer last van hebben dan de meer geëngageerde.” Hij tekent aan dat gebruikers er in de instellingen voor kunnen kiezen om hun favoriete pagina’s toch voorrang te geven in het nieuwsoverzicht.

Voor deze ingrijpende veranderingen is de aanzet intern eind vorig jaar al gegeven. Wanneer de eerste resultaten daarvan daadwerkelijk doordruppelen in het product is niet helemaal duidelijk. Het is een kwestie van maanden.

Deel dit bericht

6 Reacties

Stefan - Hulc.nl

Bedankt voor dit artikel! Benieuwd hoe bedrijven met deze veranderingen om zullen gaan.

Jan

Kortom minder mogelijkheid tot adverteren waardoor de prijzen zullen stijgen?

Precies wat Facebook en de aandeelhouders willen.

Joost

SEO is Back. Google heeft mij iig nog weinig teleurgesteld, zeker als ik al dat aanmodderen van bedrijven op Facebook zo aankijk. Ik ga weer geld verdienen 😉

Influenza

Hoi Jan,

Zoals ik het begrijp gaat het voornamelijk om organisch verkeer wat beperkt wordt en daar verdient FB nu al niets aan.

Bedrijven zullen dus eerder geneigd zijn te gaan adverteren en daar gaat FB hoe dan ook inderdaad meer aan verdienen.

Want het worden meer advertenties of het wordt dezelfde hoeveelheid advertenties maar dus meer vraag van de adverteerderskant en dus krapte en daardoor inderdaad een hogere click-/advertentieprijs.

Alles zogenaamd in het belang van de gebruikers maar die krijgen dus hetzelfde aantal of meer advertenties om de oren geslingerd.

Rob - Woonartikel.nl

@Jan, niet minder mogelijkheid tot adverteren. Je zult denk ik alleen meer moeten neerleggen om tevoorschijn te komen. Maar eerlijk is eerlijk: als je nu door je timeline gaat staat het vol met reut. Facebook is langzaam getransformeerd tot een YouTube met voorgeschotelde video’s waar vrienden op reageren. Goede stap van Facebook op een goed moment.

Ben ook reuze benieuwd wat de impact uiteindelijk gaat zijn voor bedrijven.

bert

Ik was al vertrokken naar Youtube, dit proces was al ingezet. Interactie tussen contentmaker en fan is daar factor 10 hoger. Facebookvolgers heb ik voor 90% op mailinglijst gekregen, en ik heb pagina daar gesloten. Had ook te maken dat ik met beheerder account gek werd van blokkades door IP wijzigingen op mobiel en vage vragen om foto te uploaden ter verificatie. Ze zijn gewoon van padje af bij FB.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond