-

Drie redenen waarom prijsvergelijkingssites ontevreden zijn over Google Shopping

In juni van dit jaar ontving Google een recordboete van 2,42 miljard euro vanwege het misbruiken van haar machtspositie. Google was namelijk de enige die als vergelijker kon adverteren via Google Shopping. Het bedrijf kreeg van de Europese Commissie de opdracht om te stoppen met het profiteren van haar eigen machtspositie anders zou het nog hogere boetes kunnen verwachten.  Inmiddels is Google Shopping aangepast, maar prijsvergelijkingssites zijn nog steeds ontevreden. Lees gauw verder waarom.  

Aanpassingen in Google Shopping

Als je zoekt op ‘Philips wake up light’ dan krijg je shopping resultaten te zien. Voorheen konden webshops alleen via Google betalen om hier zichtbaar te zijn. Google heeft er echter voor gekozen om Google Shopping onder het moederbedrijf (Alphabet) te plaatsen. Dit zorgt ervoor dat ook Google moet gaan bieden op advertentieposities. Google betaalt haar moederbedrijf dus voor een plekje in de Google Shoppingresultaten. Deze aanpassing heeft er voor gezorgd dat bedrijven zoals Beslist en Vergelijk ook advertentieruimte kunnen kopen. Zo heeft Vergelijk sinds enkele dagen haar producten in Google Shopping staan, maar directeur Ben Kerkhof is nog niet tevreden:

“Het is een vrij onlogisch verhaal van Google. We hebben geen idee tegen wie we opbieden, en theoretisch gezien kan Google altijd het meeste bieden.” Hij noemt de oplossing van Google dan ook ‘te kort door de bocht’.”

Andere vergelijkingssites zijn echter niet van plan om gebruik te maken van Google Shopping en daarmee hopen ze dat de Europese Commissie oordeelt dat Google niet ver genoeg is gegaan met de aanpassingen. De 3 belangrijkste redenen waarom Google Shopping nog steeds niet interessant is voor vergelijkingssites zetten we  op een rij.

1. Consumenten slaan vergelijkingssites over

Prijsvergelijkingssites zien geen nut in het adverteren via Google Shopping omdat daar hun toegevoegde waarde niet ligt. Vergelijkingssites hebben het doel om consumenten objectief te voorzien van relevante informatie. Volgens Janneke ten Dam van Kieskeurig ligt de waarde van een vergelijkingssite meer in het helpen van consumenten door hen goed geïnformeerd naar een webshop door te sturen. Via Google Shopping gaat een consument direct van de zoekopdracht in Google naar de webshop. De vergelijkingssites zelf worden als het ware overgeslagen en dienen alleen nog als doorgeefluik.

2. Weinig invloed op weergave advertentie en de kosten die ervoor betaald worden

Vergelijkingssites zijn ook ontevreden over de aanpassingen in Google Shopping wat betreft de weergave van de advertentie. Zoals in de afbeelding valt te zien, worden producten gepresenteerd op basis van merk, prijs en bij welke winkel dit product te koop is. Vergelijkingssites hebben echter de beschikking over veel meer informatie over het product, maar ook waar het product het goedkoopst is of waar de beste recensies vandaan komen. Hierdoor kan objectiviteit van vergelijkingssites schade oplopen. Zijn de consumenten bij de BCC wel het beste uit of wordt BCC getoond omdat zij geld betalen? Vergelijkingssites hebben hier momenteel geen invloed op. Daarnaast weten vergelijkingssites op dit moment nog niet hoe zij een hoge advertentiepositie kunnen krijgen.

3. Oneerlijke concurrentie blijft aanwezig

Door de aanpassingen in Google Shopping krijgen andere vergelijkingssites nu ook de kans om te concurreren om de hoogste advertentiepositie. Op deze manier probeert Google te voldoen aan de eisen van de Europese Commissie, die vinden dat andere vergelijkingssites dezelfde kansen moeten krijgen. Google wordt (of blijft) één van de concurrenten. Toch is het Google die uiteindelijk de touwtjes in handen blijft houden want hoe objectief wordt het afgesplitste Google Shopping? Kees Verpalen van Beslist is in ieder geval duidelijk: ‘’Eigenlijk is er niks veranderd. Google zegt: jij mag als concurrent een klant bij ons worden. Maar dat is geen eerlijk speelveld.”

Hoe nu verder?

Zowel Beslist als Kieskeurig vinden dat Google niet ver genoeg gaat in de aanpassingen van Google Shopping en hopen dat de Europese Commissie er hetzelfde over denkt. De verwachting is dat de Europese Commissie binnen twee maanden met een reactie komt en mocht Google niet hebben voldaan aan de eisen die zijn gesteld dan kan het een torenhoge boete van 5% van de wereldwijde omzet per dag verwachten.

Deel dit bericht

6 Reacties

Juan

Ik blijf deze ophef zó bijzonder vinden. Het houdt niet op, niet vanzelf. De jaloezie van Beslist en Kieskeurig typeert de stilstand van deze nutteloze platformen.

“Vergelijkingssites hebben het doel om consumenten objectief te voorzien van relevante informatie.” Yeah right, wazige algoritmes en bizarre prijs-modellen is alles behalve objectief. Bovendien voegen ze simpelweg bar weinig toe aan de customer journey van een consument.

Erken je meerdere en ga eens innoveren in plaats van continue te lopen huilen.

Jeroen

@Juan Volledig met je eens!

Daarbij… wat is het verschil nog tussen bol.com en beslist momenteel. Beide werken ze momenteel met een plaza-model via hun eigen winkelwagen. Dat maakt je geen vergelijker meer, maar een retailer. En als je retailer wordt, zul je je aan dezelfde spelregels moeten houden. Je kunt niet van beide walletjes snoepen.

Zet die Calimero-pet af en begin weer met ondernemen. Ik word een beetje moe van dat ontzettende zielige gedoe de laatste maanden.

Willem

@Juan: Eens dat er wat te verbeteren valt aan menig Nederlandse vergelijkingssite maar innoveren op een ongelijk speelveld lijkt me ook lastig. En wat doet Shopping voor een Nederlandse consument beter dan Vergelijk of zo? Google kan met haar dominante zoekpositie alle vergelijkers elimineren en het toetreden van nieuwe frustreren. EU probeert het mogelijke monopolisme van Shopping te voorkomen. Dat is in het belang van consumenten. En daarna mag de wedstrijd op een gelijk speelveld idd uitgevochten worden op toegevoegde waarde voor de consument.

Sjoerd

@Juan: helemaal mee eens. De vergelijkers jammeren maar zij hebben altijd zelf bepaald wie vergeleken ging worden op hun platform (beste betalende dus) Dus hoezo objectiviteit? En nu lopen jammeren omdat je bij Google Shopping ook kunt vergelijken en dus de vergelijker niet nodig hebt? Boehoe.

Rob

Dat gejammer constant. Volgens mij is Google degene die ze in eerste instantie groot gebracht heeft.
Eigenlijk was een Beslist al een ‘Google in Google’ principe. Je Googled op wat je wilt hebben, waarbij je bij Beslist alsnog weer op zoek gaat naar wat je wilt hebben. Door Google Shopping valt, wat Sjoerd hierboven zegt, de vergelijker uit de customer journey. Einde verhaal voor een Beslist als ze dit zo vol gaan blijven houden.

Levi Schouten - Riff

Naast het feit dat andere partijen nog nauwelijks zichtbaar zijn in de Google shopping resultaten en dat prijsvergelijkers moeten betalen voor prominente weergave in Google search is er nog een reden waarom de maatregel tegen Google niet gaat werken:

Iemand die zijn producten zelf in Google shopping aanbiedt én zijn producten via een vergelijker aanbiedt heeft namelijk de mogelijkheid om te voorkomen dat een vergelijker zijn producten in Google shopping aanbiedt.
Voor een website die zelf in Google shopping adverteert is het nadelig wanneer een vergelijker met exact dezelfde producten ook in Google shopping adverteert. Dit is immers directe concurrentie op productniveau en zal de gemiddelde kosten per klik opdrijven.
In het Merchant center heeft een adverteerder eenvoudig de mogelijkheid om te voorkomen dat een vergelijker zijn producten aanbiedt in google shopping.
Via Shopping-advertenties kun je “Services voor prijsvergelijking (alleen Europese Economische Ruimte en Zwitserland)” openen en de vergelijker disabelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond