-

Adverteerder, bereid je voor op The Streaming Wars

Het tweede decennium van deze eeuw ligt achter ons, dus is het de hoogste tijd om even op adem te komen… want de afgelopen tien jaar was een ware roller coaster voor adverteerders. Maar let op, maak er geen sabbatical van, want de strijd is nog lang niet gestreden.

Google en Facebook zegevierden de afgelopen jaren door uit te blinken in manieren om je doelgroep slimmer en relevanter te bereiken. Tegelijkertijd verloor de consumptie van media via lineaire televisie terrein op online. Met als resultaat dat het leeuwendeel van de advertentiebudgetten nu naar digitaal gaat.

Ondanks dat digitaal als advertentiemedium nog verre van volwassen is.

Waar online in performancemarketing heer en meester is, is er met name in het vinden van de beste vorm voor brandingdoelstellingen nog een wereld te winnen. En op dat front staat ons één van de grotere uitdagingen van het nieuwe decennium te wachten: The Streaming Wars.

Hoe dit precies zit? Lees even mee.

De toevoeging van digitaal aan de brandingmediamix heeft afgelopen jaren het spel een stuk ingewikkelder gemaakt. Alleen al door de variëteit aan kanalen en uitingen die inherent is aan digitaal.

Televisiecommercials zijn recht voor z’n raap. Ze worden getoond tussen programma’s door, op een select aantal zenders, op een televisiescherm, waar de commercial, van meestal 20 tot 30 seconden lang, van A tot Z getoond wordt.

Deze relatief eenvoudige setup heeft ertoe geleid dat er ruimschoots modellen voorhanden zijn die adverteerders helpen om de inkoop van televisiecommercials makkelijk, en in uitkomst voorspelbaar, te maken.

Waar lopen we nu tegenaan?

Nu hebben we, in aanvulling op dat traditionele strijdtoneel, een heel nieuw speelveld erbij aan YouTube pre-rolls, Facebook ads, Instagram Stories, standaard banners, homepage takeovers en nog veel meer. Al deze advertentievormen verschillen van elkaar in grootte, viewability, planbaarheid, meetbaarheid, schermvulling, etcetera, etcetera.

En al deze variabelen beïnvloeden, zowel individueel als in relatie tot elkaar, de mate waarin ze impact maken op de brand-KPI’s van merken.

Komende jaren hebben we als marketeers dan ook onze handen vol aan het nauwkeurig onderzoeken van de impact van álle digitale kanalen, en het volwassen worden van digital branding. Helemaal als je weet dat platforms constant blijven innoveren op nieuwe advertentievormen, die allemaal weer hun unieke kenmerken met zich meebrengen.

Bovendien kun je er vergif op innemen dat er ook nog eens tal van andere totaal nieuwe kanalen hun intrede doen het komende decennium.

Glazen bol 2020, 2021, 2022

Wat de toekomst brengt is gelukkig niet altijd koffiedik kijken. Tuurlijk, lineaire televisie bleek standvastiger te zijn dan we een paar jaar terug dachten. In Nederland wordt, nog steeds, massaal ouderwets tv gekeken. Maar de cijfers laten ondubbelzinnig zien dat de verwachte trend zich doorzet:

Screenforce TV Jaarrapport 2018

Dat deze verdwenen minuten bijna 1-op-1 terug te vinden zijn bij de groei van Video on Demand-platforms (VOD) als Netflix spreekt voor zich.

Netflix plus…

…Videoland, HBO, Disney+ en zo nog wat titanen, verwikkeld in wat sommige mensen The Streaming Wars noemen. Een strijd die in de Westerse wereld vooral op Amerikaans grondgebied beslecht wordt met als inzet: eyeballs.

Welke partijen zoal strijden om hegemonie in videocontent, streaming en distributie heeft Recoded.net onlangs mooi gevisualiseerd.

De concurrentieslag gaat de komende jaren leiden tot nog meer videocontent en betere streamingdiensten, waardoor kijkers nog minder lineaire televisie zullen consumeren. Waardoor ik durf te stellen dat de pendule ergens in de komende tien jaar onomkeerbaar in het voordeel van digitaal doorslaat.

Het punt waarop VOD/streaming-platforms het allerbelangrijkste worden voor merken om de kritische massa te bereiken, is in zicht.

Vandaag weet niemand nog hoe een gemiddeld mediaplan eruit ziet in 2029. Wat we begin 2020 wel weten is dat het landschap complex is en dat het complexer gaat worden. De beste voorbereiding is zo bekeken een voorbereiding die je als adverteerder maximaal wendbaar houdt.

Goed om te weten daarbij is dat de uitdagingen die The Streaming Wars gaan brengen eigenlijk niet anders zijn dan de uitdagingen die we nu al hebben met alle diversiteit.

Dus doe vooral een beroep op die kennis en ervaring; dan kom je op tijd goed beslagen ten ijs. Door de verschillen tussen televisie en digitale kanalen te erkennen. Door de verschillen tussen de digitale kanalen onderling te omarmen. En door de verschillen te kwantificeren.

Zodat je op basis van die kwantificering misschien eind 2020 al weet op welke paarden je moet inzetten, als de rook van de The Streaming Wars straks opgetrokken is.

Over de auteur: Youri Harmsen werkt als digitaal strateeg bij Searchresult.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond