Als je nu niet begint met AI, ben je dan écht te laat?
Begin oktober van dit jaar stond één van de Senior VP’s van Dell, Kyle Dufresne, op het podium van de World AI Summit en vertelde: “If you’re not getting into AI today, you’re going to be out of business in five years”.
Een angstaanjagende uitspraak die vaak wordt herhaald door AI-evangelisten. Vervolgens legde hij haarfijn uit hoe Dell binnen zes maanden een volledige AI Cloud infrastructuur heeft opgezet en operationeel heeft gemaakt om haar klanten beter te dienen. Dit zou betekenen dat je minimaal nog vierenhalf jaar de tijd hebt om met AI te beginnen. Op z’n minst gezegd, verwarrend, en pratend met anderen op de Summit, ook absoluut niet waar.
De opkomst van de nieuwe generatie van Artificial Intelligence, met name die van Generative AI, is zonder meer een baanbrekende technologie. Eveneens zie je bij de groei ervan de toename in opgeblazen statements die wijzen naar een hype-cycle. Uitspraken als “Alles wordt AI!”, “Product X is niet meer nodig met AI!” en “Heel je business gaat verschuiven naar AI.” Vergelijkbare overdrijvingen hebben we ook gezien bij Blockchain en de Metaverse: “Al je medische gegevens gaan op de blockchain”, “Als je nu geen NFT’s verkoopt dan ga je ten onder.” en “Je moet in de Metaverse zitten met je business.”
Hypes herkennen in technologische trends
Nu klinkt dit achterhaald, maar slechts vier jaar geleden probeerden mensen je letterlijk een aapje te verkopen. Het belangrijkste is om de hype te onderscheiden van de onderliggende technologische trend. Hypes kun je negeren, trends veel minder.
Wat opvalt in de afgelopen twee jaar is dat bijna iedere tool die je kunt bedenken inmiddels GenAI op de een of andere manier heeft geïntegreerd. Niet alleen de grote spelers, zoals Microsoft, Adobe, Apple en Meta, maar ook kleinere zoals Canva, Squarespace, Miro en Figma. Alle consultancy bedrijven zijn inmiddels expert op dit gebied met indrukwekkende cases. Zat iedereen te wachten tot het juiste moment om deze AI-spierballen te tonen of is er wat anders aan de hand?
Wie zit er achter de AI-revolutie?
Op de Summit stonden eigenlijk twee soorten spelers: consultants die AI integreren bij organisaties, en startups die zogenaamd “dé AI-tool voor product-X” zijn. Wat opviel is dat beiden eigenlijk niet hun eigen AI-modellen hanteren. Met andere woorden, ze integreren bijna altijd met OpenAI, Claude of Gemini. In sommige gevallen is een model getraind op Meta’s Llama, maar werd er toegegeven dat ze evengoed op de eerste drie kunnen terugvallen.
Een andere trend waar mensen vaak omheen praten is hoe ongelofelijk snel al deze bedrijven zijn opgestart of AI hebben toegevoegd aan hun propositie. Bijna alle bedrijven (of afdelingen) op de Summit bestonden drie jaar geleden nog niet. Dit geeft weinig hoop op competitief voordeel.
Heb je écht haast om met AI te starten?
Dus “you’re going to be out of business in five years” lijkt een beetje te dik opgezet. Immers, als je besluit iets met AI te gaan doen, dan pak je één van de drie grote modellen en lanceer je binnen drie maanden. Niet alleen ben je dan bij met AI, maar je doet het ook nog exact op de manier zoals de meesten het doen.
Dan hebben we nog het eerste gedeelte van Dufresne’s uitspraak; “if you’re not getting into AI today”. Dat heeft meer weg van een trend, met name “getting into”. GenAI is niet alleen een trend, maar ook een technologische doorbraak van het niveau van het internet. De vraag blijft alleen wat “getting into AI” betekent voor velen en wanneer het moment aanbreekt om dat te doen.
Technologie begrijpen: hype of trend?
Persoonlijk probeer ik altijd de hype van de trend te onderscheiden aan de hand van het Technology Life Cycle model. Voor wie het niet kent, TLC kent vijf fases:
- R&D
- Emerging Technology
- Adoption
- Maturity
- Obsolescence
Bij AI is het wat complexer, omdat AI al langere tijd in mindere vorm aanwezig was. Hoewel het soms lijkt alsof we ons in de ‘Adoption’-fase bevinden, suggereert de huidige staat van Generative AI dat we eerder aan het einde van de ‘Emerging Tech’-fase zitten.
Waarom AI nog steeds een ‘Emerging Technology’ is
AI in de vorm van bijvoorbeeld predictive AI (recommendations) of natural language processing (Siri of Google Voice) bestaan al bijna vijftien jaar en zijn allang in de ‘maturity’ fase terechtgekomen. Waar we hiervoor nog redelijk aan de knoppen konden zitten van AI, is dit met GenAI een complete black-box. Kennis die we hiervoor hadden over hoe AI werkt is daarom slechts deels toepasbaar. De voorspelling voor wat het voor bedrijven gaat doen ook. Het is een Emerging Technology.
Weten in welke fase een technologie zich bevindt is belangrijk voor je business. Het helpt om de investeringsrisico’s te identificeren. In het geval van Emerging Technology heb je de early adopters met redelijk hoge kost-en-faal-kans. Veel early adopters lopen nu al tegen aanzienlijke schaalproblemen aan, voornamelijk door de hoge kosten. Het is namelijk ontzettend duur om modellen te trainen én om output te genereren.
Het pad naar AI-adoptie: kansen en obstakels
Voor de chips hebben we vooralsnog alleen NVidia en die verkoopt eerst aan Google, Apple, Microsoft, OpenAI, Anthropic en Amazon. Daarna komt de rest. Dus de markt kent ook een hoog supply-probleem. Dit maakt dat de adoption fase een redelijk steile helling heeft waar de wereld eerst nog overheen moet.
Sinds de uitvinding van het internet en de smartphone is er eigenlijk geen andere technologie geweest met de potentie van GenAI. De trend daar naartoe is daarom ook zeker niet te onderschatten. Maar geloof de hype-praat niet, je hebt de tijd om aan te passen en de integratiekosten met bestaande modellen zijn relatief laag.
Hoe haal je waarde uit AI zonder de hype?
Net als met het internet waren er bedrijven die meteen hun gehele business erop zetten, maar die hype zorgde uiteindelijk voor de internet-bubble van 2000.
Bij iedere technologie is de kernvraag altijd: Welke waarde voegt het toe aan mijn bestaande producten of propositie? Zolang het antwoord op die vraag onduidelijk blijft, is het verstandiger om verder te experimenteren met het idee en de technologie, totdat een helderder antwoord zich aandient. Dat is met AI niet anders.
Over de auteur: Arthur Stobbelaar is Co-founder en Technical Director bij Alpha Tango.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond